آنا منتشر کرد؛
نقش علم در صنعت فیلم و تلویزیون و تأثیرش بر جامعه
در تحقیقی جنبههای علمی تولید فیلم، کاربرد علوم رایانهای در صنعت سینما و تلویزیون و تاثیرش بر جامعه مورد بررسی قرار گرفته، چراکه از علوم یارانهای در فیلمها برای اهداف زیادی استفاده میشود.
کد خبر : 821759
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، دهههاست که انسانها تحت تاثیر صنعت سرگرمی قرار دارند. فیلمها و تلویزیون به کسب و کار و حرفه میلیونها انسان در سراسر دنیا تبدیل شدهاند. ارزش صنعت سرگرمی در جهان به چیزی حدود 2 تریلیون دلار در سال میرسد.
این رقم به خوبی نشان دهنده تاثیر این صنعت است. علوم رایانهای تقریباً در تمام اشکال و فرمهای صنعت سرگرمی کاربرد دارند. شاید ندانید که فیلمها و نمایشهای تلویزیونی که تماشا میکنید اساساً به علم بستگی دارند.
در تحقیقی که اخیراً صورت گرفته است، جنبههای علمی تولید فیلم، کاربرد علوم رایانهای در صنعت سینما و تلویزیون و تاثیرش بر جامعه مورد بررسی قرار گرفته است. از علوم یارانهای در فیلمها برای اهداف زیادی استفاده میشود: خلق صحنههای جنگی، انفجارها و حتی برای خلق انسانها. جلوههای ویژهای رایانهای در فیلمهایی مانند «دزدان دریایی کاراییب» و «جنگ ستارگان» نقش بسیار مهمی را ایفا کردهاند.
ران فدیکیف، استاد علوم رایانه از تکنیکهای کامپیوتری برای واقعی تر جلوه دادن جامدات و مایعات در فیلمها استفاده میکند. شبیه سازی فیزیکی در صنعت جلوههای ویژه بسیار محبوب شده است. از این ابزارهای فناورانه میتوان برای غرق کردن یک کشتی در فیلمها استفاده کرد.
فدیکیف جلوههای ویژهای خلق کرده که با معادلهای واقعیاش قابل مقایسهاند. او الگوریتمهای جدیدی خلق میکند که میتوانند اشیا را بچرخانند، بافتهای مختلف خلق کنند، انعکاس خلق کنند یا حتی تصادفها را بازخلق نمایند.
در ژورنال اخبار دانشگاه استنفورد مقالهای به قلم داون لوی، استاد مدرس در این دانشگاه منتشر شده است. لوی از دانشگاه کلمبیا فارغ التحصیل شده است. او همچنین دارای مدرک زیست شناسی از دانشگاه یو سی ال ای است و در صنعت زیست فناوری فعالیت کرده است.به بیان کوتاه، در این مقاله نوشته شده که تصاویر رایانهای از رایانهها برای خلق موجودات، مناظر، و چیزهای بیشتر در فیلمها استفاده میشود. از CGI (تصاویر کامپیوتری) حتی در موارد متعددی برای اضافه کردن بازیگرانی که مردهاند به فیلمهایی که قبلاً در بخشهایی از آنها بازی کردهاند استفاده میشود.
برای مثال میتوان به اودری هپبورن، مریلین مونرو و پل واکر اشاره کرد که به صورت مصنوعی از طریق CGI به تبلیغات و فیلمها اضافه شدند. کاربردهای دیگر علم در فیلم سازیموسیقی متن فیلم نقش مهمی را در خط داستانی و جذابیتش بازی میکند، در طول مقاطع کلیدی تعلیق، انرژی و تنش ایجاد میکند.
موسیقی فیلمها اغلب در استودیوها توسط نوازندهها نواخته میشود. بعد به وسیله رایانه ها ضبط میشود تا بشود آن را با استفاده از برنامه نویسی رایانهای تغییر داد. به این ترتیب موسیقی با صحنه اصطلاحاً فیت یا جور میشود.
هر فیلمی نیاز به یک فیلمنامه دارد؛ فیلمنامه پایه و اساس هر فیلمی را تشکیل می دهد. نویسندهها از برنامههای رایانهای زیادی استفاده می کنند که می توانند متن کتابی را به یک فیلمنامه تبدیل کنند.
قبل از رایانهها، تدوینگرها ساعتها مجبور بودند وقت خود را صرف تماشای فریمهای فراوان فیلم و تدوین فیلم کنند. امروزه، تدوینگرها از رایانه برای دیدن فریمهای فیلم استفاده میکنند و میتوانند هر فریم را بدقت ببرند. علوم رایانه کیفیت فیلمسازی را به شدت افزایش داده است.
نقاط مثبت و منفی استفاده از علم در فیلم سازیبسیاری بر این باورند که بزرگترین تاثیر فناوری دوربینهای جدیدی است که به فیلمبردارها اجازه می دهند تصاویر را با کیفیت بالاتری ثبت کنند و به بیننده ها اجازه میدهند از تماشای فیلمها لذت بیشتری ببرند.
امروز فناوری به ما اجازه ساخت فیلمهایی را می دهد که قبلاً امکان ساختشان وجود نداشت.فیلم دیجیتالی یعنی اجتناب از صرف هزینه های هنگفت فیلمهای قدیمی تر. این یعنی، شرکتهای فیلمسازی امروز می توانند تقریباً کل پروژه خود را با رقمی که ابتدا برنامه ریزی کرده بودند به پایان برسانند. استفاده از علم در فیلمسازی مثبت است، چون در پایان کار فیلم تمیزتر از آب در می آید، معمولاً بینننده نمی تواند تشخیص دهد که در ساخت فیلم از تصاویر واقعی استفاده شده یا از تصاویر رایانه ای.
علم همچنین نقش مهمی را در نحوه ارائه و نمایش فیلمها بازی می کند. فیلمها به مرور زمان آسیب میبینند و فضای زیادی را اشغال میکنند، اما آرشیوهای دیجیتای تهیه بک آپ و ذخیره فیلمها را فراهم می کنند. بدون فناوری، صنعت فیلمسازی قادر نبود این تعداد فیلمی که امروز تولید می کند را بسازد. قابلیتهای فیلم دیجیتال عمدتاً منجر به بهبود صنعت فیلمسازی شده اند. در نتیجه صنعت فیلمسازی نیز روز به روز بیشتر به علم و فناوری وابسته شده است.اما تاثیر منفی علم بر این صنعت این است که معلوم شده افرادی که اغلب تلویزیون تماشا می کنند اعتماد خود به جامعه علمی را از دست داده اند، آنها فکر می کنند که علم خطرناک است و این که فعالیت در حوزه علم نامطلوب است.بسیاری معتقدند که استفاده بیش از حد از CGI در فیلمها کیفیت کلی فیلم را می کاهد، آنها معتقدند که CGI قوانین فیزیک را به چالش می کشد و از باورپذیری فیلمها می کاهد.
از بدو پیدایش سینما، فیلم و علم در هم تنیده شدهاند. مفهوم سینما زمانی ظهور کرد که دانشمندان شروع کردند به بررسی روشهای فناورانه مطالعه حرکت حیوانات. بسیاری از بزرگترین و پرهزینهترین فیلمهای موفق روی شانههای علم سوار بودهاند، مانند «مرد عنکبوتی» و «آواتار».
تعداد زیادی از سریالهای تلویزیونی محبوب نیز از علم و فناوری بهرههای زیادی برده اند مانند CSI، «خانه» و «تئوری بیگ بنگ».صنعت سرگرمی از هزاران دانشمند استفاده می کند. به گفته آلن اروین، درک مردم از علم ریشه در زندگی و تجربیات روزمره شان دارد. فیلمهای محبوب روی زندگی انسانها از طریق شکل دادن و تقویت نظراتشان درباره علم تاثیر گذاشتهاند.
سازمانهای علمی زیادی نیز از فیلمها و تلویزیون به عنوان بازوی مشروع خود برای انتقال علم استفاده کردهاند. علم در سینما شامل روشهای علمی، تعاملات اجتماعی در میان دانشمندان، تجهیزات آزمایشگاهی، آموزش علمی و سیاست گذاری و ارتباطات علمی است.
حسن خاکبازان
انتهای پیام/