صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

گسترش چتر حمایتی ایران بر سر جهاد اسلامی با میانجیگری سیدحسن نصرالله

روزنامه رای‌الیوم در گزارشی به بررسی دیدار اخیر دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر انقلاب اسلامی ایران پرداخت و آن را موفقیت چشمگیری در روابط میان جمهوری اسلامی ایران با این جنبش فلسطینی خواند.
کد خبر : 82121

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه رای‌الیوم در این گزارش، افزون بر تشریح دستاوردهای گرم شدن دوباره رابطه جنبش جهاد اسلامی فلسطین با ایران، برای این گروه فلسطینی، وضع جدید «موفقیتی چشمگیر‌» برای ایران نیز توصیف کرد و در این باره نوشت: «منظور ما از موفقیت چشمگیر، در قیاس با حالتی از تنش افزایش‌یافته در منطقه میان پادشاهی عربستان و ایران و جنگ نیابتی‌ای است که هر یک از طرف‌ها علیه دیگری در سوریه، یمن، لبنان و فلسطین انجام می‌دهند. این در حالی است که جهاد اسلامی در نزد افکار عمومی اعراب و فلسطینیان داخل اراضی اشغالی و خارج از آن جایگاه مهمی نسبت به دیگر جنبش‌های مقاومت دارد.»


به‌نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، این دیدار به‌دنبال گذشت دورانی از رکود در روابط میان جهاد اسلامی و جمهوری اسلامی ایران انجام شد؛ رکودی که عامل آن انتشار شایعاتی درباره حمایت ایران از «جنبش صابرین» جداشده از جنبش «جهاد اسلامی» بود، جنبشی که قصد داشت به‌عنوان یک جنبش مستقل در نوار غزه فعالیت کند. با وجود این، ایران چنین ادعاهایی را تکذیب کرد ولی این تکذیب دست‌کم رهبران جهاد اسلامی را قانع نکرد.»


شاید استقبال اسلامی از میهمان فلسطینی بیانگر پیام مهم رهبران ایران به اسرائیل از سویی و عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌(فارس) از سوی دیگر باشد که هر یک مدعی تحرکاتی سیاسی و شاید نظامی از جانب ایران هستند.

رای‌الیوم با بیان اینکه این دیدار می‌تواند نشانه توافق بر سر حل مشکل به‌وجود آمده میان دو طرف باشد، نوشت: «شلح از زمانی که تصمیم گرفت خود و جنبشش را در دمشق نگاه دارد و آنجا را با هدف حمایت از سوریه به مقصد دوحه یا پایتختی دیگر ترک نکرد، خواست تا از سویی وجه تمایزی با جنبش حماس داشته باشد و از سوی دیگر درِ روابط خود با ایران را نیمه‌باز نگه دارد. این در حالی است که اکنون وضع مالی جهاد اسلامی در سرزمین‌های اشغالی به‌دلیل قطع حمایت‌های مالی ایران از این جنبش مساعد نیست و حتی کادر رسمی این جنبش در پنج ماه گذشته هیچ کمک‌هزینه‌ای دریافت نکرده‌اند.»


منابع لبنانی به رای‌الیوم خبر دادند سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که چند بار با رمضان عبدالله شلح در بیروت دیدار کرده بود، نقش مهمی در پایان دادن به جدایی میان جنبش جهاد و ایران ایفا کرد و دیدار رمضان عبدالله با رهبر انقلاب اسلامی ایران ثمره این تلاش‌های چند ماهه است.


رای‌الیوم نوشت: «شاید استقبال از میهمان فلسطینی بیانگر پیام مهم رهبران ایران به اسرائیل از سویی و عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌(فارس) از سوی دیگر باشد که هر یک مدعی تحرکاتی سیاسی و شاید نظامی از جانب ایران هستند. این پیام می‌تواند اعلام حمایت ایران از موضوع فلسطین به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در میان موضوعات عربی و اسلامی و حمایت از پایگاه مقاومت در برابر رژیم اشغالگر باشد.»


رای‌الیوم می‌نویسد: «اظهارات شلح که بر حمایت ایران از مردم فلسطین تاکید می‌کند و اسرائیل را دشمن درجه یک خود می‌داند می‌تواند بیانگر آغاز یک انتفاضه باشد؛ ولی از نظر ما اظهارات مهمتری وجود دارد و آن متهم کردن آمریکا به راه‌انداختن جنگ سنی و شیعه در منطقه، با هدف تجزیه آن است. علاوه بر این، تاکید دبیرکل جنبش جهاد اسلامی بر اینکه ایران عامل صلح و ثبات در منطقه است و اظهار تاسف درباره اینکه اعراب، ایران را دشمن خود می‌دانند از جمله نقاط عطف اظهارات شلح پس از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی است.»


به‌نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، هیچ‌کس ماهیت توافقات میان عبدالله شلح و هیئت همراهش با رهبری ایران را نمی‌داند ولی این احتمال وجود دارد که دو طرف بر لزوم افزایش حمایت از مقاومت نظامی مسلحانه در اراضی اشغالی علیه اسرائیل توافق کرده باشند. همچنین ممکن است جنبش جهاد میراث عظیمی همچون موشک‌های سهمگین را که می‌توان در هر زمانی به آن اعتماد کرد، به دست آورده باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر