صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان یک مستند در گفت‌وگو با آنا؛

برای ساخت «غیرمسکونی» تهدید شدیم

کارگردان مستند «غیر مسکونی» که به چالش‌های متفاوت زندگی یک روحانی می‌پردازد، گفت: در این دوسال و نیم که درگیر پروژه «غیرمسکونی» بودیم، خیلی تهدید شدیم، خیلی به ما حمله شد و جان تصویربردار ما در خطر بود.
کد خبر : 820467

مسعود زارعیان، کارگردان مستند «غیر مسکونی» که به چالش‌های متفاوت زندگی یک روحانی می‌پردازد و در عین حال روزمرگی‌هایش را از ایجاد شغل برای خانواده‌های بی‌سرپرست تا بودن کنار تیم فوتبال نوجوانان مشهد نمایش می‌دهد، درباره علت پرداختن به این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی آنا اظهار داشت: این فیلم موقعیت خاصی است که یک روحانی در آن قرار می‌گیرد و خلاف تصور جامعه در یک بحران شخصی گرفتار می‌شود و تلاش می‌کند بین کنش‌گری اجتماعی و مشکلات شخصیش تعادلی برقرار کند.

این کارگردان در پاسخ به اینکه «غیر مسکونی» تا چه اندازه مبتنی بر پشتوانه پژوهشی است و چقدر متن در آن دخیل بوده است، گفت: من سالهاست فیلم می‌سازم و چون طلبه بودم سراغ مسائل طلبگی یا موضوعاتی می‌روم که تا به حال به آنها توجهی نشده است. کار کردن در این حوزه‌ها خیلی سخت است و در این دوسال و نیم که درگیر پروژه «غیرمسکونی» بودیم، خیلی تهدید شدیم، خیلی به ما حمله شد و جان تصویربردار ما در خطر بود. همچنین ما چندسال پیش فیلم «خسوف» را داشتیم، اما چون از جنس دغدغه‌های من است، زودتر سوژه‌هایم را پیدا می‌کنم.

وی افزود: قطعاً هیچ کاری بدون پژوهش اتفاق نمی‌افتد و سوژه ما واقعا طلبه بود که آن را در موقعیت خاصی قرار دادیم و هیچ صحنه‌ای بازسازی نشد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اصل در فیلمسازی شخصیت محور، اعتماد سازی است، ادامه داد: از لحظه تصمیم به ساخت فیلم‌های شخصیت محور، تا تولید و پس از تولید با سوژه درگیر هستید. در حقیقت قرار بود قصه دیگری بسازم که در میانه، متوجه این بحران شدم و سعی کردم در جایی قرار بگیرم که واقعیت را بدون دخل و تصرف به مخاطب عرضه کنم.

این مستندساز درباره تصمیم برخی مستندسازان برای حضور نیافتن در جشنواره مستند گفت: معتقدم به دلیل اینکه این کار را بر مبنای دیدگاه خودشان انجام دادند، کار درستی انجام دادند و من هم که تصمیم گرفتم باشم، تصمیم درستی گرفتم، اما تفکر من این است که نباید چراغ سینما خاموش شود و اگر در جشنواره حضور پیدا نکنیم، کجا می‌خواهیم فیلم ساخته شده خود را در شرایطی که اکران مستند محدود است، نمایش دهیم؟

انتهای پیام/

ارسال نظر