صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نتیجه یک پژوهش؛

بازی‌های ویدئویی کودکان را دچار اختلال وسواس می‌کند

محققان در بررسی اخیر خود دریافتند، کودکان علاقه‌مند به بازی‌های ویدئویی در معرض ابتلا به وسواس فکری عملی هستند.
کد خبر : 820291

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، محققان در پژوهش اخیر خود دریافتند، هر ساعتی که کودک در روز به بازی‌های ویدیوئی یا تماشای ویدئوهای یوتیوب می‌گذراند، خطر ابتلا به اختلال وسواس فکری عملی را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک بیماری روانی است که با وسواس و اجبار مشخص می‌شود و زندگی روزمره را مختل می‌کند. OCD قبلاً به دلیل اینکه افراد مبتلا به این بیماری روانی اغلب در نتیجه افکار وسواسی دچار اضطراب شدید می‌شوند به عنوان یک اختلال اضطرابی طبقه بندی می‌شد. افراد مبتلا همچنین ممکن است در تلاش برای کاهش اضطراب ناشی از وسواس، به انجام برخی کارهای خاص بپردازند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، ۹ هزار و ۲۰۴ کودک ۹ تا ۱۰ ساله را تحت بررسی قرار دادند و دریافتند، سرگرم شدن کودکان با بازی‌های ویدئویی همراه با از دست دادن کنترل است که درنهایت آنها را در معرض اختلال وسواس فکری عملی قرار می‌دهد. علاوه براین، نشستن پای صفحه‌ نمایش تلویزیون و تلفن همراه با آسیب‌های متعدد جسمی و روانی برای آنهاست.

وسواس افکار، تصاویر یا ایده‌هایی هستند که از بین نمی‌روند، ناخواسته و بسیار ناراحت کننده یا نگران کننده هستند.

محققان در بررسی‌های صورت گرفته دریافتند، نوجوانان هر روز به طور متوسط ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه به نمایشگرها نگاه می‌کنند که شامل زمان صرف شده برای وسایل آموزشی در مدارس نیست و در پیگیری، مشخص شد که ۴۰۵ کودک (۴.۴ درصد) که پای ثابت نمایشگرها بودند دچار OCD شده‌ بودند.

تجزیه و تحلیل نشان داد کودکانی که زمان بیشتری را صرف بازی‌های ویدیوئی یا پخش ویدئویی می‌کردند، احتمال بیشتری داشت که مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی تشخیص داده شوند؛ پیامک، چت ویدئویی و زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی با خطر بیشتری مرتبط نبودند، اما دانشمندان هشدار دادند که این ممکن است به این دلیل باشد که اغلب جوانان در این گروه سنی از آنها استفاده نمی‌کنند. 

به گفته محققان، نتایج ممکن است در مورد نوجوانان با سنین بالاتر متفاوت باشد. جیسون ناگاتا، متخصص اطفال در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو که این مطالعه را رهبری کرد در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «اگرچه استفاده از صفحه نمایش می‌تواند مزایای مهمی مانند آموزش و افزایش اجتماعی شدن داشته باشد، اما والدین باید از خطرات بالقوه آن به ویژه برای سلامت روان فرزنداشان آگاه باشند".

کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی‌های ویدیوئی می‌کنند، گزارش می‌دهند که احساس می‌کنند بیشتر و بیشتر به بازی نیاز دارند و علیرغم تلاش برای رها کردن بازی نمی‌توانند دست از آنها بکشند و افکار مزاحم در مورد محتوای بازی‌ها می‌تواند به وسواس یا اجبار تبدیل شود و این موضوع از مهم‌ترین علائم ابتلا به این اختلال است. 

به گفته پژوهشگران، برای کاهش خطرات مرتبط با گذراندن وقت با صفحه نمایش، خانواده‌ها باید یک «طرح رسانه‌ای» ایجاد کنند، جایی که قوانین و محدودیت‌هایی را تعیین می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که کودکان روزانه بیشتر از یک تا دو ساعت در مقابل نمایشگرها سپری نکنند، اما برآوردهای فعلی حاکی از آن است که افراد زیر ۱۸ سال روزانه چهار ساعت و ۶ دقیقه را صرف بازی پ‌های ویدئویی، تماشای تلویزیون و گذراندن وقت در رسانه پ‌های اجتماعی می‌کنند که این میزان دست‌کم یک ساعت و ۲۰ دقیقه بیشتر از قبل از همه گیری کووید است.

انتهای پیام/

ارسال نظر