صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تهیه‌کننده مستند «آنجلینا» در گفت‌وگو با آنا:

سیاه‌نمایی نمی‌کنم اما محرومیت روستاها قابل‌‍‌کتمان نیست

تهیه‌کننده و پژوهشگر سینما با تاکید به حمایت از هنرمندان استانی گفت: ایران فقط تهران نیست و اعتبارات حمایتی باید به صورت عادلانه توزیع شود.
کد خبر : 820169

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، سید محمد جواد سعیدی تهیه کننده دو مستند «آنجلینا» و «ماهر» است که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت اکران شدند، در پاسخ به این پرسش آنا که آیا بسته حمایتی اعلام شده از سوی وزارت ارشاد  برای هنرمندان کارساز خواهد بود یا نه، گفت: آنچه ما در یک دهه اخیر بر آن تمرکز داشتیم این بود که جوانان هنرمند مستعد را شناسایی و حمایت کنیم.

وی افزود: هنرمند می‌تواند اعتباری را از طریق سرمایه شخصی، وام یا حامی مالی جذب کند، اما امید می‌رود اقدام وزارت ارشاد مطلوب بوده و هنرمندان را شناسایی کند و بانک اطلاعاتی جامعی را گردآوری کند چرا که ایران فقط تهران نیست ولازم است اعتبارات سرازیر شود به شهرستان‌ها.

این تهیه کننده متذکر شد: آن جوانی که درس خوانده و درد جامعه را دیده است باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که می‌توان قابلیت‌های منطقه را شناسایی کرده و برای آن فیلم بسازد.

سعیدی با بیان اینکه دفاتر مشابه انجمن سینمای جوان می‌تواند برای مستندسازان تعریف شود، ادامه داد: اجرای ورک‌شاپ‌های تخصصی برای هنرمندان و کارگردانان می‌تواند منجر به ارتقا کیفی تولیدات شود.

وی در خصوص روند انتخاب سوژه‌ها برای ساخت مستند، گفت: هم برای ساخت فیلم از هزینه شخصی استفاده کردیم وهم اینکه گاهی برای ساخت فیلم با کمبود منابع مواجه بودیم. بنده هر آنچه تهیه‌کنندگی کردم از هزینه شخصی خودم بوده، اما به دلیل دغدغه‌ای که در خصوص آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان یا اعتیاد، طلاق یا آسیب‌های متوجه جوانان دارم به این کار اقدام کردم.

پژوهشگر سینما تاکید کرد: به تعبیر قیصر امین‌پور «درد را از هر طرف بخوانی درد است» و به اعتقاد بنده مستندسازان با این باور نسبت به ساخت فیلم اقدام می‌کنند چرا که درد شناس هستند.

وی افزود: با بیان اینکه طرح‌های بسیار خوبی برای ساخت مستند پژوهش شده است، اما به دلیل اینکه هزینه‌ها تأمین نمی‌شود، تولید هم کلید نمی‌خورد. شاید بتوان تولید اولیه را انجام داد، اما هزینه‌های پس از تولید را نمی‌توان تأمین کرد و به همین دلیل مشاهده می‌شود که برخی فیلم‌سازان در میانه راه منصرف می‌شوند.

سعیدی در خصوص دو اثر خود «آنجلینا» و «ماهر» گفت: بنده روستازاده هستم. روستا‌هایی داریم که هنوز از توسعه حداقل را ندارند و باید کیلومتر‌ها راه را پیاده رفت و از کوه‌ها بالا رفت تا به روستایی رسید به اسم «پشته زیلایی». زنان این روستا در سن ۲۵ سالگی شبیه زنان ۶۰ ساله هستند.

وی با تاکید به اینکه به دنبال سیاه نمایی نیست، اما محرومیت برخی روستا‌ها را نیز نمی‌توان کتمان کرد، ادامه داد: وقتی ما درد جامعه را می‌بینیم از کارگردان می‌خواهیم تا ورود پیدا کند. به عنوان مثال «ماهر» بر اثر اطلاع از یک خبر ساخته شد. «آنجلینا» هم درد زنان را به تصویر کشیده است.

وی افزود: زنان روستایی انتظار آنچنانی ندارند و فقط خواستار تأمین اولیه‌های زندگی هستند.

لام به یادآوری است، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۰ تا ۲۵ آذر در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر