صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۳ - ۲۳ آذر ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام مرادخانی تأکید کرد؛

لزوم آسیب‌شناسی وحدت حوزه و دانشگاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بر ضرورت آسیب‌شناسی، ظرفیت‌شناسی و توانمندسازی حوزه و دانشگاه برای تحقق وحدت تأکید کرد.
کد خبر : 820126

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام احمد مرادخانی در سومین نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه که با موضوع «تبیین راهکارهای مدنی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، اظهار کرد: دشمن قصد دارد در جنگ شناختی علم و دین با مطرح کردن  تضاد علم و دین به اهداف سیاسی خود دست یابد؛ اما دینی که دشمن در جنگ شناختی به‌عنوان معارض علم مطرح می‌کند دین تحریف شده است که موجب شده دین از چهره معقول خارج  و مانع رشد مسائل علمی شود.

وی با بیان اینکه دینی که توسط دشمن در مقابل علم قرارداده شده، یک دین خرافی است، نه دین اسلام افزود: اسلام در دین عالم پروری کرده، بنابراین عالمانی که در علوم جدید فعالیت کرده‌اند، افرادی هستند که در علوم جدید کار کردن و مسائل دینی تسلط داشتند و به مردم خدمت کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: بخشی از جهاد تبیین مطرح شده توسط مقام معظم رهبری «دوباره‌خوانی تاریخ» و اصلاح مباحثی است که به غلط به مردم القا شده، بنابراین اصلاح باورهای اشتباه یکی از مباحث مورد تأکید مقام معظم رهبری در جهاد تبیین است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وحدت حوزه و دانشگاه در نظام سیاسی دینی مطرح شده و امامین انقلاب اسلامی با دیدگاه حاکمیت اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه را مطلوب و در بسیاری مواقع ضروری می‌دانند و در این راستا وحدت حوزه و دانشگاه یکی از عوامل  رشد سرمایه‌های اجتماعی معرفی شده است.

مرادخانی تشریح کرد: وقتی وحدت در اهداف حوزه و دانشگاه مطرح می‌شود که هدف اصلی فرهیختگان جامعه رفع نیازها و تعالی جامعه باشد تا یک هدف مشترک را دنبال کنند.

وی بیان کرد: بخشی از مباحث علوم انسانی در دانشگاه‌ها مرتبط با حوزه علمیه و بخشی  از علوم دانشگاهی  نیز غیرعلوم انسانی است، بنابراین برخی معتقدند که در مباحث علوم انسانی وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد، اما این تفکر یک باور غلطی است، چراکه تمامی علوم دانشی هستند که با قصد خدمت به مردم تولید شده‌اند.

**اهداف مشترک حوزه و دانشگاه باید توسط فرهیختگان تبیین شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم افزود: اهداف مشترک حوزه و دانشگاه باید توسط فرهیختگان حوزه و دانشگاه تبیین شود، چراکه علوم جزء سرمایه‌های اجتماعی برای بالندگی جامعه ایجاد و تعیین شده‌اند.

مرادخانی تأکید کرد: نظام انقلابی ما وقتی به پیروزی رسید که هنرمند الهی مانند امام خمینی(ره) وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، بنابراین پیروزی انقلاب اسلامی در اهداف مشترک حوزه و دانشگاه مطرح است که امام خمینی(ره) آن را بیان فرمود و وحدت اهداف حوزه و دانشگاه یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه برای تقویت انقلاب اسلامی باید اهداف مشترک وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد، گفت: راهکارهای اساسی وحدت حوزه و دانشگاه تبیین معنای وحدت حوزه و دانشگاه، آسیب‌شناسی، ظرفیت‌شناسی و توانمندسازی حوزه و دانشگاه با برگزاری گفتمان‌ها و طرح آینده‌پژوهی، بررسی و تحلیل عوامل جدایی حوزه و دانشگاه و جدایی دین از علم، بیان آثار مخرب جدایی دو نهاد دین و علم، بیان فواید وحدت حوزه و دانشگاه نسبت به رشد و تعالی جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم افزود: برخی از جوانان، هویت‌های دینی و ملی خود را فراموش کرده‌اند و دشمن در این موقعیت فراموشی هویت جوانان متمرکز شده، بنابراین لازم و ضروری است که تاریخ و گذشته توسط فرهیختگان جامعه برای جوانان تبیین شود.

مرادخانی با طرح این سؤال که چرا برخی از جوامع به‌دلیل عدم وحدت دین و علم دچار لطمه و آسیب شده‌اند؟ گفت: حوزه‌های علمیه قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوت کرده، اما کافی نیست و باید حوزه های علمیه در زمینه‌های پژوهشی وبرگزاری گفتمان‌های تخصصی بیش از پیش فعالیت کنند.

وی تشریح کرد: باید شاخصه‌های حوزه و دانشگاه در امر پژوهشی رعایت شود و پایش و بروزرسانی آموزش‌های حوزه و دانشگاه، هدفمند کردن پژوهش‌ها، نقد منصفانه و معقول نظریه‌های وارداتی، پرورش روحیه خلّاقیت براساس ظرفیت‌های موجود، ورود جدی حوزه به مباحث جدید همانند ورود حوزه به فقه معاصر و راهبردی کردن وحدت حوزه و دانشگاه از شاخصه‌های اصلی حوزه و دانشگاه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ابراز امیدواری کرد که  برنامه‌های وحدت حوزه و دانشگاه به نحوی تبیین شود که در راستای نظر امامین انقلاب حرکت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر