نوآوری تنها راه رقابت در بازار جهانی است
مهرداد عالی پورهریسی استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در مورد کسب و کارهای کشور گفت: به طور کلی کسب و کارهای موفق از طریق پاسخ به نیازها رشد میکنند و اگر به نیازی بازار برای کالا و خدمات خاص پاسخ خاصی داده نشده و یا پاسخ موردنظرناقص باشد، دلیل آن عدم شاخصهای کافی است.
وی به فرصتهای کسب و کارها اشاره کرد و افزود: این فرصتها شامل فرصتهای تشخیصی، کشف و خلق است که در فرصتهای تشخیصی، برای کالاهای عرضه شده، تقاضا هم وجود دارد.
**نوآوری تنها راه رقابت در بازار جهانی است
این پژوهشگر با بیان اینکه سطح بازاری که در منطقه بالا نیست، نیاز به نوآوری دارد، اظهارکرد: برای رقابت با کشورهای رقیب، نیاز به اقدام نوآوری است که این مهم در چند مرحله نوآوری پیکربندی، نوآوری کالا و خدمات، تجربه ذینفعان در نوآوری، و بازنگری در نوآوری انجام میشود. چرا که اگر نوآوری را در شرکتهای دانش بنیان ایرانی بکارببریم، دست خارجیان برای ورود به این مسئله کوتاه میشود.
هریسی نوآوری را بخشی از اختراعات و پتنتها عنوان کرد و گفت: برخی تائیدیههای دانش بنیان، نانو و واحد تحقیق و توسعه پیشرو هستند و این نشان دهنده انتخاب استفاده از نوآوری یا دانش بنیان نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا اقتصاد کشور مبتنی بر نوآوری باشد.
وی اظهارکرد: در تعریف اولیه از نوآوری باید گفت که نوآوری ساده و پیچیده وجود دارد که باید دید چه کشورهایی و چه افرادی باید نوآوری خود را به سمت پیچیده ببرند؟ ظرفیت استفاده از نوآوریهای ساده چقدر است. آیا نوآوری عبارت است از کار نو یا کار جدید؟ این تفسیر حقوقی قضیه است که هم در قانون کاملا آمریکا وجود دارد هم در قانون ایران وجود دارد. در تفسیر فلسفه حقوق معنوی قوانینی داریم که برای رسیدگی به مسائل و اختلافاتی که مبنای مطالعه است. اما زمانی که وارد بازار مدیریتی میشویم و میپرسم نوآوری به کار نو اطلاق میشود و یا کار جدید؟
این پژوهشگر تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیتهایی که در سال دانش بنیان و اشتغال آفرینی در حوزه نوآوری به لحاظ حقوق، کارآفرینی، مدیریت، قابلیت تجاری سازی، لین استارت آپ، استارت آپ، ارائه شود، بعد از تبیین واژه نوآوری، روشهای نوآوری باید تعریف شود که رسانه در این مرحله میتواند در توسعه این مفهوم با استفاده از تدوین یک استراتژی در ساختار رسانه این مفهوم را جا بیندازد.
**توجه ایران بیشتر به نوآوریهای سخت است
وی به سه عنصرسخت تدوین استراتژی، طراحی ساختار و طراحی سیستم اشاره کرد و افزود: ایران به این سه عنصر بیشتر توجه میکند و سایر کشورهای جهان کمتر به نوآوریهای نرم اشاره میکنند. چرا که بخش نرم علیرغم وجود ارزشها و جایگاه مشترک که با بخش سخت دارد، سبک، منابع انسانی و مهارت دهی است.
**دولت وظیفه ساماندهی ساختار تولید دانش بنیان دارد
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دولت هیچ برنامه درازمدت برای حمایت از صنعت ندارد، تصریح کرد: مدیران کشور به جای اینکه به مدیران کلان تبدیل شوند، به مدیران بازدید میدانی و عملیات فوری تبدیل شده اند.
هریسی ادامه داد: دولت وظیفه دارد نسبت به ساماندهی ساختار تولید دانش بنیان و دانش پایه اقدام کند. به طوری که افردای که در زمینههای مختلف شیمی، الکترونیک و ... تخصص دارند را با نوآوری آشنا کنند. چرا که مهمترین نقص افراد فنی و تخصصی در این عرصه ها، عدم آشنایی با نوآوری است.
وی افزود: با تمرکز بر مفهوم دانش بنیان و نانو فناور، آموزش مفاهیم این موارد به فضای کسب و کار به خصوص مفاهیم نوآوری و روشهای بهره برداری از این فرصتهای نوآوری که از نظر من که فعال فضای کسب و کار بازار هستم، فرصتهای بینظیری برای ثروت آفرینی در تبیین مفهوم نوآوری وجود دارد؛ و به زبان ساده یک استراتژی یکپارچه و متمرکز میتواند این کار را انجام دهد. امکانی وجود دارد که از فرصت رسانه به عنوان زمینهای برای یک خیز توسعه مفهوم دانش بنیان و بهرهبرداری از آن فرصت میتوانیم استفاده کنیم.
**حرکت در مسیر تولید دانشبنیان نیاز به تلاش و سرمایهگذاری دارد
وی در پایان شرایط دانش بنیانی کشور را به لحاظ جایگاه و سرعت رشد، عالی دانست و برای آینده فناوری و نوآوری کشور، اظهار امیدواری کرد و گفت: حرکت در مسیر تولید دانشبنیان نیاز به تلاش و سرمایهگذاری دارد و جوانان تازهکار، شرکتها و استارتآپهای نوپا، نیاز به حمایت ویژه دارند. شرکتهای بزرگی که محصولات مناسب تولید میکنند و تولیدات دانشبنیان دارند برای افزایش تولیدات خود نیاز به حضور در بازارهای جهانی و صادرات خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری آنا،کسب و کارها در هر مرحله از چرخه عمر خود، نیازها و شرایط متفاوتی دارند و نمیتوان یک ابزار را برای تامین مالی همه مراحل کسب و کار توصیه کرد. چرا که ضعف مدیریتی از جنس بازاریابی از مهمترین عوامل شکست و خروج کسب و کارهای نوپا و کوچک از بازار است.بنابراین تنها مشکل تامین مالی نیست، بلکه ضعف مدیریتی است.البته امروز شاید شاهد استارت آپ های با کیفیت نباشیم اما شاهد آن هستیم که دانشجویان به کارآفرینی و فضای نوآورانه فکر می کنند و صاحب کسب و کار می شوند.
انتهای پیام/