صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
/ روی خط جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران /

خالق «سیا ساکتی»: در سینمای انیمیشن ما اجازه ساخت ابرقهرمان داده نمی‌شود

خالق «سیا ساکتی» گفت: «ما همیشه متکی به استعداد جوانانمان بوده‌ایم و فکر می‌کنم این بار هم اگر رشدی داشته باشیم فقط به خاطر استعداد و توانایی جوانانی است که در این رشته و فعالیت می‌کنند.»
کد خبر : 8187

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «بابا» در پاسخ به این پرسش که چرا انیمیشن‌های ما با سایر کشورها متفاوت است به حدی که حتی بچه‌ها هم این تفاوت را متوجه می‌شوند، گفت: «من 50 درصد با این موضوع موافقم، اما این مشکل در فیلم‌های رئال و سریال‌های تلویزیونی ما هم وجود دارد. در مورد فیلم‌های انیمیشن شاید 5 فیلم از میان 10 اثر خوب نباشد، ولی قطعاً 5 فیلم دیگر حتی از نمونه‌های خارجی هم بهتر است. به نظر من دلیل این تفاوت این است که سفارش ما دولتی است و سلیقه خاصی بر آن حاکم است.»


وی افزود: «وقتی من به عنوان کارگردان می‌گویم که خالق «سیا ساکتی» هستم، با این برخورد مواجه می‌شوم که خالق فقط خداست و تو نمی‌توانی خالق باشی. ما هنوز درگیر یک جمله‌ایم. من هم قبول دارم که خالق خداوند است ولی من خالق این اثر هستم.»


این کارگردان اظهار کرد: «در سینمای انیمیشن ما اجازه ساخت ابرقهرمان داده نمی‌شود و هر زمان که از ابرقهرمان صحبت می‌شود یا باید رستم و سهراب بسازیم یا باید به سراغ شخصیت‌های دینی برویم. ولی حتی در مورد همین شخصیت‌های مورد تایید هم نمی‌توانیم به راحتی فیلم بسازیم. من و فیلم‌سازانی مانند من اگر با آزادی عمل بیشتری فیلم می‌ساختیم، قطعاً بچه‌های بیشتری خوششان می‌آمد، اما ما باید در یک چارچوب سلیقه‌ای فیلم بسازیم.»


وی یادآور شد: «من چندی پیش فیلمی با عنوان «ماسوله» ساختم که در دوره قبل در جشنواره حضور داشت و جوایز زیادی نیز در جشنواره‌های مختلف دنیا کسب کرده است. داستان این فیلم در مورد عشق یک پیرزن و پیرمرد است که عاشق هم هستند. شخصیت خانم این فیلم در تمام فیلم کنار پنجره می‌نشیند و در اخر فیلم مشخص می‌شود که روی ویلچر نشسته است. من داستان این فیلم را نوشتم و به جاهای زیادی مراجعه کردم. وقتی فیلم‌نامه‌ام را به مدیران وقت ارایه کردم با آن مخالفت شد و به من گفتند عشق نباید دنیایی باشد.»


وی افزود: «در نهایت این فیلم را با سرمایه خودم ساختم. پس از آن، «ماسوله» در تمام جشنواره‌های ایران به نمایش در آمد، صدا و سیما این فیلم را از من خرید و حتی شبکه پویانمایی در روز افتتاحیه‌اش 4 بار این فیلم را به نمایش گذاشت و مسوولان این فیلم را به کل دنیا فرستادند.»


عظیمی تصریح کرد: «تمام این مشکلات و مسایل به این دلیل است که مدیران، انیمیشن را نمی‌شناسند و کلاً به هنرمندان با دید خوبی از طرف مسوولان نگاه نمی‌شود.»


وی در ادامه عنوان کرد: «در کل باید بگویم مشکل ما سفارش‌دهنده دولتی است که می‌خواهد ما را گزینش کند. در مورد فیلم «ماسوله» من به مدیران آن زمان گفتم که با 20 میلیون این فیلم را می‌سازم، اما آن‌ها این پول را به من ندادند. در نتیجه من این فیلم را با هزینه خودم ساختم و بعد 50 میلیون به خودشان فروختم.»


وی اظهار کرد: «مشکل ما تکنیک یا کمبود منابع مالی نیست. تکنیک قطعاً به ما هم خواهد رسید، حال کمی دیرتر ولی تکنیک و نرم‌افزار مشکل انیماتورهای ما نیست.»


این انیماتور در مورد رشد انیمیشن گفت: «واقعیت این است که ما از 55 سال پیش که کار انیمیشن را آغاز کردیم رشدمان خوب نبوده است و اگر اینترنت و کامپیوتر نبود ما حالا حالاها درجا می‌زدیم.»


عظیمی هم‌چنین با بیان این‌که یکی از دلیل موفقیت جشنواره پویانمایی ثبات مدیریت است، در عین حال در مورد فیلم‌های این جشنواره اظهار کرد: «اگر بخواهم در مورد فیلم‌ها نظر بدهم، باید بگویم که دو - سه اثر خیلی شاهکار دیدم و پیش خودم فکر کردم که حتماً اشتباه آمده‌ام و دارم فیلم‌های بخش بین‌الملل را می‌بینم. پس از آن گشتم و این بچه‌ها را پیدا کردم و با آن‌ها صحبت کردم و از آنها بابت چنین آثاری تشکر و قدردانی کردم.»


وی ادامه داد: «جشنواره انیمیشن از روز اول خوب بوده است زیرا تنها یک جشنواره با عنوان «جشنواره کاریکاتور» وجود دارد که به موازات این جشنواره برگزار می‌شود که البته در حال تعطیل شدن است.»


وی بیان کرد: «این جشنواره به مدت 4 الی 5 روز برگزار می‌شود و تمام فیلم‌سازان چه آماتور و چه حرفه‌ای و تمامی دست‌اندرکاران این هنر کنار هم جمع می‌شوند، فیلم می‌بینند و گپ می‌زنند. همچنین جلسات کارگاهی خیلی حرفه‌ای برگزار می‌شود که بسیار مثمر ثمر است.»


کارگردان فیلم «تهران 1500» تصریح کرد: «در مورد این جشنواره و اعتبار آن باید بگویم اگر داخل سایت‌ها بروید، همیشه جشنواره انیمیشن کانون جزو برترین‌ها است. ما اگر ده جشنواره درجه یک در دنیا داشته باشیم که اعتبارخودشان را حفظ کرده باشند، یکی از آن‌ها همین جشنواره پویانمایی تهران است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی آن است.»


وی اظهار کرد: «این جشنواره هیچ وقت عقبگرد نداشته به جز یک دوره که در سینما فلسطین برگزار شد. به نظر من اگر جشنواره حتی در ساختمان دیوار به دیوار اینجا برگزار شود، از کیفیتش کاسته خواهد شد، زیرا در این مکان همه چیز عالی و ایده‌آل است.»


نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 17 اسفند کار خود را آغاز کرده و تا 21 اسفند ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر