صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۵ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱
بر اساس نتایج یک تحقیق؛

دانشجویان فرصتی برای رهبری جهان دارند

تجهیز دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها به شایستگی‌ها و تخصص‌های فرا رشته‌ای و بین‌رشته‌ای، منجر به ایجاد نسل جدیدی می‌شود که می‌توانند چالش‌های جهانی را رهبری کنند.
کد خبر : 817669

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا: اخیراً مقاله‌ای با عنوان «دانشگاه‌ها فرصتی برای رهبری دارند» در سایت تحلیلی خبرهای دانشگاهی جهان (University World News) منتشر شد. در این مقاله به لزوم تجهیز دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها به شایستگی‌ها و تخصص‌های فرا رشته‌ای و بین‌رشته‌ای که منجر به ایجاد نسل جدیدی می‌شود تا بتوانند با چالش‌های جهانی مقابله کنند، تأکید شده است.

**راهبرد‌های علمی و فناوری کلید حل خروج از بحران‌های جوامع بشری

در مقدمه این مقاله اشاره‌شده است که «ما در زمان‌های اضطراری زندگی می‌کنیم. جهان همچنان بحران‌های زیست‌محیطی، بهداشتی و اجتماعی سیاسی که بسیار پیچیده هستند را تجربه می‌کند. در رابطه با تأثیرات آب‌وهوایی فاجعه‌بار، انقراض گونه‌ها و همه‌گیری‌های آینده نیز باید هشدار داده شود.» که راه‌حل برون‌رفت از این مسائل در راهبرد‌های متقابل مداخلات اجتماعی، علمی و فناوری خلاصه می‌شود که تا حدی از طریق رویکرد‌های فرا رشته‌ای در آموزش عالی، مطرح‌شده است.

درحالی‌که دانشگاه‌های نسل اول و دوم در طول قرن گذشته، توسط هیئت‌علمی متخصصی که دانشجویان فارغ‌التحصیل را برای تبدیل‌شدن به متخصصان انضباطی آموزش می‌دادند، کار می‌کردند، اما باید با چشم‌انداز جهانی کنونی که به‌طور فزاینده‌ای پویا است، سازگار شوند که این راه، نیازمند رویکرد‌های مختلف برای ایجاد دانش مشترک است.

در دانشگاه‌های نسل سوم به بعد بر ایجاد نسل جدیدی که می‌توانند با چالش‌های جهانی مقابله کنند که البته مستلزم تجهیز دانشجویان به شایستگی‌ها و تخصص‌های بین‌رشته‌ای و فرا رشته‌ای چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد است و دانشگاه‌ها این فرصت رادارند که در این زمینه پیشرو باشند.

مسلماً، تعیین یک تعریف از فرا رشته‌ای بودن کمی دشوار است. درک کلی از تحقیقات بین‌رشته‌ای اغلب شامل رشته‌های مختلف است که در یکدیگر حل می‌شوند تا اشکال جدیدی از دانش، یادگیری تیمی مشارکتی و مشارکت بین دانشگاه و جامعه – کار با جامعه، ایجاد شود که تحقق این امر درنهایت شامل همکاری در آموزش عالی و همچنین تعامل با ذینفعان مختلف غیردانشگاهی برای ایجاد راه‌حل‌های عملی و عملی است.

ایجاد رویکرد‌های فرا رشته‌ای با توجه به تمایل روزافزون دانشجویان برای توسعه شایستگی‌ها و مهارت‌های قابل‌انتقال - مانند مهارت‌های ارتباطی، مدیریتی و ترکیبی - موردنیاز کارفرمایان غیردانشگاهی در صنعت، دولت و سازمان‌های غیردولتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محققان این مقاله برای بررسی چگونگی رسیدگی به چنین نیازهایی، یک مطالعه موردی را در دانشگاه بریتیش کلمبیا، که یک دانشگاه بزرگ (بیش از ۷۲ هزار دانشجو)، دولتی در این کشور است، بررسی کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض طیف وسیعی از حوزه‌ها و رویکرد‌های تحقیقاتی به دانشجویان اجازه می‌دهد تا ارزش‌ها، نگرش‌ها و باور‌های خاصی را که برای تحقیقات بین‌رشته‌ای مشترک ضروری هستند، پرورش دهند. این‌ها شامل کنجکاوی فکری، باز بودن برای یادگیری در مورد رشته‌های مختلف و مدارا نسبت به دیدگاه‌ها و رویکرد‌های مختلف بود.

بیشتر بخوانید: 

این برنامه‌ها به دانشجویان کمک می‌کنند تا دیدگاه‌های خود را در رشته‌های دیگر به اشتراک بگذارند، راه‌هایی برای تکمیل دیدگاه‌ها و رویکرد‌های دیگر بیابند، با تنش‌هایی که ممکن است در حین همکاری ایجاد شود، آشنا شوند و در صورت نیاز، دانش را برای گروه‌های مختلف ترجمه کنند.

اعضای هیئت‌علمی همچنین دریافتند که دانشجویان فرصت‌ها را با قرار گرفتن در معرض بورسیه‌های کاربردی یا عمومی در سراسر دانشگاه و فراتر از آن، ایجاد روابط با همتایان خود در خارج از بخش‌ها یا گروه‌های آزمایشگاهی برای تبدیل‌شدن به بخشی از یک جامعه یا شبکه‌ای از محققان همفکر، افزایش دادند.

محققان این تحقیق دریافتند که برای راهنمایی دانشجویان در مورد چگونگی شناسایی و ایجاد یک‌زبان مشترک در بین رشته‌ها طراحی استراتژیک مهارت‌ها و شایستگی‌های پژوهشی بین فردی مرتبط با همکاری عمیق و حل تعارض برای برنامه‌ها و فعالیت‌ها ضروری است.

گروه نویسندگان معتقدند که نتایج حاصل از این مطالعه برای سایر دانشگاه‌های بین‌المللی که به دنبال ایجاد یا حفظ برنامه‌ریزی بین‌رشته‌ای هستند، مؤثر خواهد بود و در انتها نیز پیشنهاد‌هایی ارائه کرده‌اند:

*ارائه زیرساخت‌های سازمانی برای به حداکثر رساندن فرصت‌ها برای رویارویی‌ها و همکاری‌های فرا رشته‌ای مانند آموزش مهارت‌های تیمی و تحقیقات یکپارچه.
*ایجاد منابع کافی برای اعضای هیئت‌علمی برای حمایت از برنامه‌ها، مانند کمک‌آموزشی یا خدمات، مکانیسم‌های تأمین مالی برای همکاری بین اعضای هیئت‌علمی.
*ایجاد برنامه‌های فرا رشته‌ای با ذینفعان برای حمایت از تحقیقات یکپارچه‌ای که در خارج از دانشگاه ارتباط دارد، با ایجاد پروژه‌های گروهی دانشجویی با صنایع و حفظ حس تداوم در این روابط.

آنها در پایان اشاره می‌کنند: «برنامه‌های فرا رشته‌ای در آموزش عالی درنهایت می‌تواند نسل جدیدی از محققان را ایجاد کند که قادر به مقابله با چالش‌های پیچیده با آموزش آن‌ها برای پرورش طیف گسترده‌ای از شایستگی‌ها و تخصص‌های پژوهشی فرا رشته‌ای هستند. تعداد فزاینده‌ای از مؤسسات آموزش عالی بین‌المللی تعهدات جدیدی به تحقیقات کاربردی مشترک برای مقابله با چالش‌های پیچیده مانند شرایط اضطراری آب‌وهوا و طبیعت می‌دهند.»

گفتنی است، گروه نویسندگان مقاله «دانشگاه‌ها فرصتی برای رهبری دارند» آیشواریا راماچاندران، دانشجوی دکترای حرکت‌شناسی، کلارا عبدی، دانشجوی دکترای آموزش زبان و سواد، آماندا جیانگ، استادیار موسسه منابع، محیط‌زیست و پایداری، درک گلدوین، استادیار آموزش زبان و سوادآموزی و نیز نائوکو آلیس، عضو هیئت‌علمی مهندسی شیمی دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا هستند.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر