صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
/روی خط جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران/

آثار رضا میرکریمی و بهرام عظیمی روی میز نقد

دومین نشست نقد و بررسی نهمین دوره جشنواره فیلم بین‌المللی پویانمایی تهران به منظور بررسی دو فیلم «عباس» و «مصطفی» ساخته رضا میرکریمی و فیلم «بابا» به کارگردانی بهرام عظیمی با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.
کد خبر : 8170

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا در ابتدای این نشست که به دلیل تاخیر میرکریمی با حضور حسین ضیایی برگزار شد، مجری جلسه با بیان اینکه اولین باری است که میرکریمی با دو فیلم «عباس» و «مصطفی» وارد عرصه انیمیشن‌سازی شده است و آثارش در بخش مسابقه ایران (ارزش‌های انقلاب اسلامی) جشنواره پویانمایی تهران شرکت دارد، گفت: «میرکریمی هر دو فیلم را به سفارش حوزه هنری ساخته است. انیمیشن «عباس» به روایت زندگی شهید عباس دوران و انیمیشن «مصطفی» زندگی شهید مصطفی چمران پرداخته است.»


پس از آن رضا میرکریمی درباره آثارش اظهار کرد: «این کارها به من سفارش داده نشده بود؛ خودم دوست داشتم که درباره سردارهای جنگ کاری انجام دهم، همیشه این حسرت برایم وجود داشت که چرا ما چهره‌های واقعی آنها را نشان نداده‌ایم زیرا معمولا کارهای سفارشی که به زندگی این عزیزان می‌پردازد، بسیار سطحی است و نگاه روزمره‌ای به آنان دارد. در حالی که من دوست داشتم با نگاه خودم به سراغ زندگی آن‌ها بروم.»


وی افزود: «در ابتدا قصد نداشتم این فیلم‌ها را در قالب انیمیشن بسازم، بلکه می‌خواستم به صورت مستند کار کنم، ولی مطلع شدم که گروهی مستند‌ساز در حال ساخت فیلمی درباره شهید حسن باقری برای تلویزیون هستند. به همین دلیل از این‌کار منصرف شدم زیرا معتقد بودم آن کار بسیار درخشان و قوی ساخته شده و من نمی‌توانم کاری بهتر از آن ارائه دهم.


وی ادامه داد: «بنابراین به دنبال راهی گشتم تا بتوانم در کمترین زمان، قصه‌ام را با ریتم تندتری بیان کنم. چون فکر می‌کنم در این دوره تحمل شنیدن قصه‌های بلند کم شده است. می‌خواستم راهی پیدا کنم که هم قصه‌ را با ایجاز تعریف کنم و هم به لایه‌های پنهان شخصیت به گونه‌ای بپردازم که بیننده را با او همراه کنم.»


این کارگردان سینما اذعان داشت: «در نهایت به کمیک استریپ / کمیک بوک رسیدم و به نظرم آمد که می‌توانم داستان‌هایم را در این قالب به صورت خلاصه و البته تاثیرگذار تعریف کنم، زیرا کمیک بوک‌ها لحظاتی را به تصویر می‌کشند که جان کلام در آن‌ها نهفته است.»


وی اظهار کرد: «البته متاسفانه فرهنگ کمیک در کشور ما خیلی جا نیفتاده است، اما من این فالب را دوست داشتم زیرا می‌توانستم بیشتر چیزهایی که در سینمای رئال نمی‌شود کنترل کرد را کنترل کنم. ضمن اینکه به واسطه رشته دانشگاهی‌ام که گرافیک است دل‌مشغولی‌هایی هم نسبت به انیمیشن داشتم و به همین دلیل وارد این حوزه شدم.»


تصمیم گرفتیم تمام جوایز فیلم «بابا» را به ایتام هدیه کنیم


در ادامه این نشست فیلم «بابا» به کارگردانی بهرام عظیمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


به دلیل اینکه طبق جدول جشنواره این فیلم در آخرین روز به همایش در می‌آید آن را برای حضار به نمایش گذاشتند تا بتوان جلسه را برگزار کرد.


پس از نمایش فیلم عظیمی عنوان کرد: «انیمیشن «بابا» را به سفارش موسسه خیریه «مهر امام علی (ع)» که به ایتام کمک می‌کند، ساختم. ما می‌خواستیم یک کار بین‌المللی، جشنواره‌ای که قابلیت نمایش دادن در هر جایی را داشته باشد، بسازیم، زیرا سفارش‌دهنده از ما می‌خواست کاری بسازیم که مخاطبان را ترغیب به کمک به ایتام کند.»


وی ادامه داد: «البته برای ساخت این فیلم پول زیادی نداشتیم، زیرا آن‌ها نمی‌خواستند از پول‌های اهدایی مردم به این موسسه استفاده کنند و به همین دلیل همه‌ عوامل تنها به گرفتن یک سوم از دستمزدهایشان اکتفا کردند.»


وی ضمن بیان اینکه ساخت انیمیشن «بابا» یک سال و نیم طول کشید توضیح داد: «سفارش‌دهنده می‌خواست که کودک یتیمی را به تصویر بکشیم که آن‌چنان بدبخت و بیچاره نباشد. برای همین ما شخصیت مریم را با لباس‌های قشنگ نشان دادیم.»


خالق «سیا ساکتی» افزود: «قصد داشتم داستانی ساده را تعریف کنم تا برای کودکان هم قابل فهم باشد. این کار برای من خیلی محترم است و تمام تلاشم را برای بهتر شدن این کار انجام دادم و از روز اول با تمامی عوامل قرار گذاشتیم در هر جشنواره‌ای که فیلم رفت و در آن‌جا جایزه گرفت، جایزه‌ نقدی‌اش را به ایتام اهدا کنیم.»


فردین خلعتبری آهنگساز این فیلم نیز درباره ساخت موسیقی «بابا» ضمن بیان اینکه بسیار به سینمای انیمیشن ایران امیدوار است، گفت: «در خصوص این کار باید بگویم که در ابتدا قرار بود برای ضبط موسیقی این فیلم به استودیو برویم که در ادامه به دلایلی نشد. بهرام لطف دارد که می‌گوید موسیقی فیلم خوب است، اما من می‌دانم که اگر به صورت زنده اجرا و ضبط می‌شد نتیجه بهتر بود.»


مهناز عادلی، نویسنده قصه این انیمیشن نیز ضمن بیان اینکه هدف ما فرهنگ‌سازی بود، توضیح داد: «ما فرُم داستانی ساده و بدون پیچیدگی را برای «بابا» انتخاب کردیم، زیرا می‌خواستیم با همه اقشار جامعه ارتباط برقرار کند.»


وی ادامه داد: «برای اینکه بتوانیم از عنصر تخیل کمک بگیریم و چیزی را بسازیم که نمی‌شود در سینمای رئال آن را ساخت، به سراغ افسانه رفتیم. به همین منظور آمدن فرشته‌ای به روی زمین را از شب قدر و آیه‌های قرآنی دراین‌باره الهام گرفتیم.»


وی با تاثر یادآور شد: «یک هفته پس از اینکه این کار به من سفارش داده شد پدرم را از دست دادم. شاید به همین دلیل در حال حاضر احساس می‌کنم کار بیشتر به سمت ستایش مقام پدر رفته و من فکر می‌کنم چون در آن شرایط قصه را نوشتم، این اتفاق افتاده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر