صنعت و دانشگاه از یکدیگر گلهمندند
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، آیین گرامیداشت نخستین سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، امروز ۶ آذرماه با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و روسای پارکهای علم و فناوری در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است.
دهقانی فیروزآبادی در این مراسم با بیان اینکه سالهای سال تلاش میشود که صنعت به دانشگاه وصل شود، خاطرنشان کرد: نوع تعامل این دو با هم آسیب رسانده است و صنعت و دانشگاه را از یکدیگر گلهمند کرده است.
وی افزود: باید دو موضوع را مطرح کنم و خوب است که موردتوجه قرار گیرد. تحلیل ساحتی از آنکه چطور اندیشه به ارزش تبدیل شود و تلاش میکنیم که تمام افکار و اندیشهها به یک ارزش افزوده تبدیل شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار کرد: ساحت اول در این رابطه ساحت اندیشه است. این ساحت از آموزش دادن اندیشمندان آغاز میشود. آموزش اندیشه، اندیشمند پرورش میدهد.
وی ادامه داد: در ساحت اندیشه پژوهش نیز انجام میدهیم. از پژوهش در ساحت اندیشه فرضیهها تدوین میشود. بستر شکل گیری اندیشهها نیز، اندیشکدهها هستند. اندیشکدههایی که حکمت تولید کنند در کشور کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: ساحت بعدی که ساحت علم است. علم آموزش میدهد از آموزش علم، عالم و دانشمند تربیت میشود در علم پژوهش میکنیم. از پژوهش علمی تئوری، مقاله، کتاب و پایان نامه بیرون میآید. بستر علم و آموزش دانشگاه است. بستر پژوهش علم نیز دانشگاه و مراکز پژوهشهای علمی هستند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: ساحت بعدی ساحت فناوری است. وقتی علم به پختگی میرسد مقالات و تئوریهایی در میآید از ترکیب این تئوریها انتظار میرود در کنار کار عملی و آزمون و تجربه، فناوری بیرون بیاید.
دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: ما فناوری را نیز آموزش میدهیم از آموزش فناوری تکنسینها بیرون میآیند. در فناوری پژوهش میکنیم و از آن تکنولوژی بیرون میآید؛ که در قالب پتنت ظاهر میشود. بستر فناوری در اینجا کجاست؟ مراکز تحقیقات نوآوری، شرکتهای تولید کننده تکنولوژی یا در ادبیات ما شرکتهای دانش بنیان که کارشان تبدیل دانش به فناوری است.
وی افزود: ساحت بعدی ساحت نوآوری است که ترکیب خلاقانه چند فناوری. ما فناوری را میتوانیم آموزش دهیم از آموزش فناوری کارآفرین بیرون میآید. در نوآوری پژوهش میکنیم که پژوهش نوآوری به ما کارآفرین میدهد.
دهقانی فیروزآبادی گفت: در نوآوری پژوهش میکنیم و به ما محصول یا اصطلاحا محصول اولیه میدهد. بستر نوآوری مراکز تحقیقات نوآوری هستند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: ساحت بعدی ساحت تولید است. تولید را آموزش میدهیم و صنعتگر میسازیم. در تولید پژوهش میکنیم از آن بهره وری بیرون میآید. بستر تولید کجاست؟ صنعت و کارخانه.
دهقانی فیروزآبادی گفت: ساحت بعدی عرضه است. عرضه را آموزش میدهیم و تاجر و کاسب از آن بیرون میآید. در آن پژوهش میکنیم ایده و محصول بیرون میآید.
وی اظهار کرد: تمامی اینها حلقههای بهم پیوستهای است که اگر اینها را درست مدیریت کنیم، انتظار تولید حکمت توسط اندیشکدهها را میتوانیم داشته باشیم؛ و دانشگاههای حکمت بنیان خواهیم داشت که علم و دانش تولید میکنند و شرکتهای دانش بنیان خواهیم داشت که با دانش فناوری تولید میکنند. این حلقه خالی صنایع و بنگاههای فناوری بنیان است که نوآوری تولید میکنند و تولیدی داشته باشیم که بر مبنای نوآوری شکل میگیرد.
دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: بعضی از زنجیرههایش را خوب ساختیم. زنجیره دانشگاهها خوب کار میکند. زنجیره شرکتهای دانش بنیان به مدد مدیران آن و قوانین خوب در کشور بسیار خوب توسعه پیدا کرده است. هر چند هنوز هم برای توسعه جا دارد. در عرصه تولید هم خوبیم و در عرضه هم خوبیم. نکتهای که مغفول مانده داشتن بنگاهها و صنایعی هستند که فناوری بنیان شوند. مطلب جدی است که باید به ان توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: از رسوخ علم و فناوری در صنعت صحبت میکنیم. صنعتی که دولتی است. اگر بتوانیم با استفاده از قانون جهش صنعت کشور را پای کار بیاوریم که خدمت گیرنده و سفارش گیرنده و سفارش دهنده شرکتهای دانش بنیان باشد مطلوب است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه گفت: مفهومی داریم با عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه، سالهای سال است که تمامی مدیران و سیاستگذاران تلاش میکنند این دو را به هم وصل کنند. صنعت یک فضای کاملا جدی؛ خشن، کاملا مالی و تجاری است و در مقابل دانشگاه یک فضای کاملا فناوری نرم، منعطف، آمکوزش و تعلیم داده میشود. خیلی اوقات ایجاد تعامل بین این دو هم به دانشگاه آسیب زده و هم به صنعت.
وی افزود: زمانی که سراغ صنعت میرویم، صنعتگران میگویند با دانشگاه نمیتوان کار کرد، زیرا دانشگاه به پیمان و قرار متعهد نیست، زیرا استاد دانشگاه تحقیق، پایان نامه و آموزش دارد و نیروی انسانیاش فقط دانشجویان هستند. از طرفی دانشگاه همین گله مندی را از صنعت دارد و معتقد است که صنعت، ارزش این تحقیقات و تولید علم را درک نمیکند.
دهقانی فیروزآبادی گفت: نتیجه این میشود که صنعت از دانشگاه گلهمند و دانشگاه از صنعت گله مند میشود. در این راستا پارکهای علم و فناوری که در دورن دانشگاهها شکل گرفتند بستری برای شرکتهای دانش بنیان و فناور شدند که در حقیقت نقش اتصال صنعت و دانشگاه را بازی میکنند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: وقتی میگوییم شرکت دانش بنیان خیلی شفاف از شرکتی صحبت میکنیم که از یک طرف شرکت است و قوانین تجارت، تعهد، ضمانت نامه، پایبند بودن به زمان و تعهد قرارداد را خیلی جدی متوجه است؛ که میتواند به دلیل داشتن وجه شرکتی زبان مشترک با صنعت دارد از طرف دیگر وجه دانش بنیانی دارد که وجه مشترک با دانشگاه دارد.
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در یک نظام متعالی تبدیل ارزش به صنعت باید طوری عمل کنیم که صنعت برای اینکه بتواند تولید و بهره وری بیشتر داشته باشد به سراغ فناوری برود. یعنی صنعت سفارش دهنده کار فناورانه به شرکتهای دانش بنیان باشد و شرکتهای دانش بنیان تعریف کننده مسائل تحقیقاتی برای دانشگاهها باشند.
وی ادامه داد: از وزیر علوم برای توجه ویژه به فناوری و نوآوری قدردانی میکنم. در دهه اول انقلاب دانشگاههای نسل اول را پشت سر گذاشتیم. دانشگاههایی که صرفا علم را آموزش میدادند. در ادامه دانشگاهها به سمت پژوهش محوری رفتند. دوره تحصیلات تکمیلی و دکتری شکل گرفتند. شروع به تربیت نیروی انسانی کردیم که علاوه بر سواد دانشگاهی توان تحقیق برای کارهای جدید را دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: سالهای سال تمامی دستگاهها مصرف کننده پژوهشهای علمی بودند. بسیاری از فارغالتحصیلان دوره تحصیلات تکمیلی در نهادهای مختلف مشغول به کار شدند. در حال حاضر، اما این امکان برای فارغ التحصیلان فراهم نیست؛ لذا دانشگاهها باید تغییر نسل اساسی بدهند و دانشگاههای نسل سوم که دانشگاههای کارآفرین هستند، فعالیت کنند و کارآفرین تربیت کنند.
وی ادامه داد: در دانشگاههای نسل اول و دوم انسان تربیت میکنیم که برای دیگری کار کند. از نسل دوم به سوم باید سراغ پرورش دانشجویی برویم که قرار است، خود کارآفرینی کند. همانطور که در دانشگاههای نسل چهارم در تاثیرگذاری اجتماعی، نیاز و احساس نیاز در جامعه ایجاد کنند.
دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: تغییر پارادایم جدی از نسل دو به سه دانشگاهها وجود دارد. دانشگاه کارآفرین مانند دیگر دانشگاهها عمل نمیکند، دانشگاه به شکل ظاهری دانشگاه است. المانهای دانشگاهها تغییر پیدا کرده است برای مثال در دانشگاههای نسل یک و دو کتابخانه داریم، اما در دانشگاههای نسل سه فضای کار اجتماعی داریم که تغییر پارادایم ست. همینطور در دانشگاههای نسل یک و دو کنکور داریم در حالی که در نسل سوم استارتآپها را داریم.
وی افزود: این ادبیات همان ادبیات است، اما تغییر ماهوی پیدا کرده است. دانشگاه باید کارآفرین باشد. قطعا باید در روشهای آموزشی تغییر جدی ایجاد شود. نگرشها باید اصلاح شود برای ایده پروری فارغالتحصیلان هر چند که انجام این امر سخت است، اما با همت وزارت علوم و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری این اتفاق خواهد افتاد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: از زحمات سورنا ستاری که سالها با خون دل خوردن برای ایجاد فضاهای علم و فناوری و فضاهای کسب و کار تلاش کرد، قدردانی میکنم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/