نقش تاثیرگذار خبرگزاری آنا در «بازارپردازی فرهنگی»
سید امیرآقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره برگزاری رویداد بازارپردازی تهران که قرار است اواخر آذرماه برگزار شود، اظهار داشت: این رخداد فرهنگی، یک رویداد محوری برای جذب مشارکتهای اقتصادی و سرمایهگذاری با موضوع «مرچن دایزینگ» در حوزه فرهنگ و هنر هست.
** تلاش برای پیوند حلقههای یک زنجیره کسب و کار
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی افزود: این که از عبارت «مرچندایزینگ» استفاده کردم به خاطر این است که ترجمه «بازارپردازی» معادل گویایی برای این مفهوم نیست؛ «مرچن دایزینگ» زنجیرهای از کسبوکارها است که حول یک مفهوم یا شخصیت فرهنگی شکل میگیرد. حلقههای این زنجیره خودشان با یک قاعده کسب وکار به هم پیوند میخورند. مثلاً شخصیتی مثل «باب اسفنجی» زنجیرهای از محصولات مثل انیمیشن، نوشتافزار، تیشرت، افزونهها و... دارد اینها زنجیرهای از محصولات هستند که با یک قاعده کسب و کار وارد بازار میشوند.
وی افزود: با وجود این که شخصیتهای خارجی محصولات فرهنگی تبلیغات گستردهای را در کشور ما و سایر کشورها داشتهاند، اما در اغلب پیمایشها یکی از ۱۰ کاراکتر برتر و پرفروش، ایرانی بوده است. پس جامعه ما همچنان متقاضی توسعه مفاهیم و شخصیتهای ایرانی است، اما متاسفانه حوزه اقتصادی هنوز با این فضاها آشنا نیست. فعالان تولید محصولات فرهنگی هم بیشتر ایدهپرداز هستند و نمیتوانند با ابعاد اقتصادی این فضا ارتباط بگیرند.
** آنچه در رویداد بازارپردازی تهران خواهیم دید
آقایی عنوان کرد: رویداد بازارپردازی تهران تلاش میکند تا این ارتباط گیری مناسب و سازمانی را بین مجموعههای فرهنگی و بازار این محصولات فراهم کند.
وی با اشاره به برگزاری «دوره تکمیلی مربیگری بازارپردازان فرهنگی» که اخیراً توسط شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد، افزود: این رویداد سه روزه از بیست و سوم تا بیست و پنجم آبان با حضور گروههای طراح کسبوکار و تهیهکنندگان ارشد رویداد بازارپردازی تهران در مجموعه باغ زیبای تهران برگزار شد. هدف نهایی این دوره، ارزیابی طرح کسبوکار و برنامه برندینگ این مجموعهها با حضور مربیان باتجربه بود.
آقایی گفت: مهمترین اتفاقی که در این سه روز رقم خورد این بود که طرحهای اقتصادی و برنامههای توسعه «مرچن دایزهای ایرانی» تکمیل شد. با اصلاحاتی که توسط ارزیابان و مربیان به صاحبان کسب وکار منتقل شد، این طرحها برای ارائه در رویداد بازارپردازی تهران آماده خواهد شد تا مشارکتکنندگان اقتصادی با طرحهایی مواجه شوند که کمترین ایراد را داشته باشند.
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی عنوان کرد: رویداد بازارپردازی تهران احتمالاً در روز ۲۸ آذرماه امسال و در قالب یک استارتاپ با حضور انبوهی از سرمایهگذاران اقتصادی رقم خواهد خورد؛ تا انشاالله ارتباط پیوند بین آنها و تهیه کنندگان این محصولات صورت بگیرد. البته این تاریخ هنوز قطعی نیست چرا که برنامه دقیق با هماهنگی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به عنوان یکی از حامیان این رویداد اعلام خواهد شد.
** رسانهها و بازارپردازی فرهنگی
آقایی با تأکید بر جایگاه رسانه در تقویت بازارپردازی فرهنگی عنوان کرد: اصولاً این عرصه بدون حضور رسانه معنایی ندارد. اگر «باب اسفنجی» و «مرد عنکبوتی» در نقاط مختلف دنیا همهگیر شده است به خاطر مانور خوبی است که شبکههای مختلف و قالبهای گوناگون رسانهای روی آن داشتهاند. ما در قرارگاه بازارپردازی فرهنگی مأموریتهای مشترک فراوانی داریم چرا که رسانه فقط قرار نیست که سامانهای برای انتقال خبر باشد، بلکه باید خودش تولید معنا کرده و با معرفی هنرمندانه شخصیتها و محصولات، بازیگر عرصه بازارپردازی فرهنگی باشد.
وی افزود: در این بین، همکاری ما با رسانهای مثل خبرگزاری آنا اهمیت بیشتری دارد. ارتباط خوب این خبرگزاری با گروهها خلاق مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و سایر کسب و کارها یک فرصت است که میتواند در تقویت صنایع فرهنگی نقشآفرین باشد.
انتهای پیام/