صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۱ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱
پژوهش در ترازوی سنجش/ ۱؛

پیشرفت اقتصادی و علمی ایران نباید تقلیدی از کشور‌های دیگر باشد/ توسعه در گروی توجه به علم

رئیس انجمن آموزش عالی ایران درباره روش‌های رشد و پیشرفت علمی کشور با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری توضیحاتی ارائه کرد. 
کد خبر : 815591

ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره توصیه‌های رهبری در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ برای مطرح شدن پیشنهادات نخبگان به منظور توسعه علمی کشور گفت: توسعه علمی منجر به رشد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود و باید در این مسیر از دانش کمک گرفت. 

وی افزود: رشد و توسعه علمی و اقتصادی به عوامل زیادی وابسته است و برای تحقق آن باید در ابتدا نقشه کشی و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در اولویت قرار دهیم. 

** تجربیات هر کشوری باید اولویت توسعه باشد

صالحی عمران تصریح کرد: هیچ کشوری برای کشور‌های دیگر اسناد توسعه‌ای تنظیم نمی‌کند و آرزوی پیشرفت کشور دیگر را ندارد و همچنین پیشرفت یک جامعه به هیچ عنوان به صورت خود به خودی و طبیعی رخ نمی‌دهد، بلکه هر کشوری خودش باید برای توسعه همه جانبه‌اش برنامه ریزی و تلاش کند. 

** رشد علمی کشورمان نباید تقلیدی از دیگر کشور‌ها باشد 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: منابع و نیروی انسانی محرکه اصلی رشد علمی هر کشوری است و مسئولان باید برای توسعه همه جانبه جامعه از چنین ظرفیتی استفاده کنند و رشد همان مسیری نیست که کشور‌های دیگر آن را ادامه داده اند، بلکه به تجربه خودمان بستگی دارد. 

صالحی عمران اضافه کرد: هر کشوری باید خودش برای خودش برنامه ریزی کند تا بتواند بر اساس تجربه‌های خویش رشد جامعه را رقم بزند و این موضوع به هیچ عنوان تقلیدی نیست. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: رشد و توسعه اقتصادی در گذشته وابسته به سرمایه مادی و فیزیکی بود، اما در حال حاضر تجربیات دنیا نشان می‌دهد که به نقشه علمی و سیستم آموزشی درست نیازمند است. 

** توسعه اقتصادی نیازمند تجاری سازی آموزش است

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی هم اکنون لازمه تجاری سازی آموزش و رشد شرکت‌های دانش بنیان است، تاکید کرد: پژوهش‌های دانشگاهی به تنهایی نمی‌توانند در درون دانشگاه تولید شوند، بلکه باید به تولید صنعتی تبدیل شود تا به تجاری سازی نهایی دست یابیم. 

** انتخاب درست سیستم آموزش عالی برای توسعه علمی کشور مهم است

رئیس انجمن آموزش عالی ایران اضافه کرد: انتخاب درست سیستم آموزش عالی برای رشد و توسعه اقتصادی و علمی کشور امری مهم و حائز اهمیت است، آموزش فنی و حرفه‌ای در حال حاضر اهمیت یافته و تربیت تکنیسین هم مهم است. 

صالحی عمران گفت: تربیت نیروی انسانی در جامعه متناسب با نیاز‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است و در گذشته اگر ارشد و دکتری برای توسعه کشور مهم بود، اما هم اکنون اینگونه نیست و باید تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشگاه‌ها را محدود‌تر کنیم. 

وی با بیان اینکه بایستی در صدد ماموریت گرایی دانشگاه‌ها قدم برداریم، تاکید کرد: نباید دانشگاه‌های مشابه ایجاد کنیم، چرا که گره حل مشکلات کشور نیازمند آموزش عالی هدفمند است و چنین آموزشی در جامعه ما وجود ندارد. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران اظهار کرد: باید اصلاحات اساسی در آموزش عالی صورت بگیرد و به مسائلی مانند آمایش آموزش عالی، نیاز‌های محلی، ملی و بین المللی توجه ویژه شود و آن‌ها را شناسایی کنیم.

صالحی عمران گفت: سرمایه گذاری فعلی آموزش عالی به هیچ عنوان کافی نیست و مصرف آن به علت گستردگی و تعاملی بودن آموزش عالی در حال هدر رفتن است و به صورت هدفمند هزینه نمی‌شود. 

وی بیان کرد: وزارت علوم دغدغه زیادی برای اصلاح آموزش عالی ندارد، اگر این مسئله را بهبود ببخشیم باعث رشد اقتصادی و توسعه علمی کشور می‌شویم. علم هم اکنون باعث توسعه و پیشرفت کشورهاست و سرمایه گذاری روی فناوری باعث پیشرفت جامعه می‌شود که نیازمند مدیریت درست است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش عالی کشور
ارسال نظر