صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آثاری که ماموریتی جز نجات گیشه ندارند؛

اکران «بخارست» و تداوم سلطه اطیابی با کمدی‌های بی‌مایه

فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی از روز گذشته اکران خود را آغاز کرد.
کد خبر : 814751

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، تعطیلی گاه و بیگاه فعالیت‌های هنری و فرهنگی در سه سال اخیر از اسفند ۱۳۹۸ و با شیوع ویروس کرونا آغاز شد. با این حال از اواسط سال ۱۴۰۰ و پس از فروکش کردن امواج چندگانه شیوع این بیماری به نظر می‌رسید شاهد احیای اجرا‌های کنسرت و تئاتر و اکران سینما‌ها و از آن مهم‌تر استقبال مردمی از این حوزه‌ها باشیم، اما حداقل در حوزه سینما، آنچه در ادامه و در عمل اتفاق افتاد، تداوم کم‌رونقی گیشه بود.

این وضعیت اواخر شهریورماه امسال و با بروز ناآرامی‌ها در تهران و شهر‌های مختلف کشور نیز تشدید شد. در بین فیلم‌هایی که در تابستان امسال روی پرده رفته بودند، آثار اجتماعی همچون «دوزیست»، «تی تی»، «ابلق» و «بدون قرار قبلی» در کنار کمدی‌هایی همچون «بام بالا» و «انفرادی» می‌توانست جذابیت‌های لازم برای جذب مخاطب را داشته باشد؛ ضمن این که از حیث تنوع ژانر نیز این فیلم‌ها در وضعیت نسبتاً خوبی قرار داشتند. با این حال سینمای ایران با جذب تنها ۴ میلیون و ۲۲۵ هزار مخاطب تابستان کم‌رونقی را پشت سر گذاشت و به انتظار گیشه پاییزی ماند. انتظاری که با وقوع ناآرآمی‌های خیابانی و تداوم آن رنگ باخت.

** کمدی وانیمیشن دو قالب موردعلاقه مخاطبان

استقبال نسبتاً خوب از دو انیمیشن «پسر دلفینی» و «لوپتو» که به ترتیب از نهم شهریور و یازدهم آبان روی پرده رفتند، رگه‌هایی از امیدواری را به وجود آورد. اما آنچه که شاید برای سینماداران از درجه اهمیت بیشتری برخوردار بود لزوم اکران فیلم‌های جدید کمدی بود که با وجود بی‌‍رونقی گیشه، همچنان مخاطبان خود را دارد. گواه این که فیلم «انفرادی» که از هفتم اردیبهشت اکران خود را آغاز کرده هم اکنون با جذب ۲ میلیون و سیصد هزار مخاطب و فروشی معادل ۷۳ میلیارد تومان صدرنشین بلامنازع جدول گیشه در سال جاری است. رتبه دوم این جدول نیز به «سگ‌بند» ساخته مهران احمدی اختصاص دارد که تعداد مخاطبانش یک میلیون نفر کمتر از انفرادی بوده و ۴۱ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده است.

از روز گذشته نیز فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی اکران خود را آغاز کرد تا این کارگردان کمدی‌ساز حالا به صورت همزمان دو فیلم را روی پرده داشته باشد.  

مسعود اطیابی در سال‌های اخیر با تولید کمدی‌های «تگزاس ۱ و ۲»، «دینامیت» و «انفرادی» مرد اول گیشه لقب گرفته؛ هرچند این کمدی‌ها به خاطر محتوای بی‌مایه و استفاده از شوخی‌های جنسی و نزدیک به خط قرمز موردانتقاد بسیاری از کارشناسان قرار داشته، اما اطیابی همچون منوچهر هادی با شناخت رگ خواب مخاطبان و البته فقدان کمدی‌های شریف و ارزشمند توانست سیطره خود بر جریان اکران را تداوم بخشد.

از سوی دیگر شیوع کرونا و عدم استقبال تهیه‌کنندگان از اکران فیلم‌هایشان نیز شرایطی را رقم زد که مسئولان سازمان سینمایی با وجود این سابقه مشخص، برای جذب مخاطب بیشتر باز هم به اکران فیلم‌هایی از جنس «تگزاس»، «دینامیت» و «انفرادی» رضایت دهند.

هرچند بررسی و نقد محتوایی «بخارست» پیش از تماشای آن منطقی نیست، اما اگر کارنامه اطیابی را مدنظر قرار دهیم می‌توان گفت که این اثر نیز همچون آثار قبلی او از همان کلیشه همیشگی کمدی‌های بی‌مایه، اما پرفروش چند سال اخیر پیروی کرده است.

«بخارست» فیلم پربازیگری است که علاوه بر پژمان جمشیدی بازیگرانی همچون امیرحسن آرمان، هادی کاظمی، غزال نظر، ایمان صفا، وحید آقاپور، غلامرضا نیکخواه، رضا بهبودی و بابک کریمی را نیز در گروه بازیگران خود می‌بیند. همین ترکیب بازیگران نیز می‌توان از عوامل ترغیب‌کننده برای تماشاگران باشد تا ساعتی را فارغ از مشکلات و دغدغه‌های بیرونی به تماشای یک اثر کمدی بنشینند.

انتهای پیام/

ارسال نظر