جهتگیری نوسازی مدارس به سمت تجهیز هنرستانها
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، آیین متمرکزارسال تجهیزات هنرستانی به هنرستانهای شهر وشهرستانهای استان تهران، با حضور مدیران ومسِئولان شهر و استان تهران در حوزه آموزش وپرورش برگزارشد.
عباس زارع مدیر کل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران در این مراسم اظهار کرد: تا کنون ۶۲ طرح با ۵۹۴ کلاس درس با زیربنای ۸۰ هزار و ۱۰۶ متر مربع در مهر سال جاری به بهره برداری رسیده و ۲۹۶ کلاس در قالب ۳۱ طرح با زیربنای۴۰ هزار و ۵۳ متر مربع در دهه فجر به ظرفیت فضاهای آموزشی استان افزوده خواهد شد.
مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران ادامه داد: از اقدامات اساسی دیگر در سال تحصیلی جاری استاندارد سازی سیستم گرمایشی ۱۴۵ مدرسه با ۱۷۰۰ کلاس درس توسط اداره کل نوسازی مدارس استان تهران و خرید تجهیزات هنرستانهای فنی و حرفهای با رقمی بالغ بر ۳۹ میلیارد تومان در رشتههای مورد نیاز است که با حمایت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تحقق یافته است.
مجید عبدالهی معاون فنی ونظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، در آیین متمرکز ارسال تجهیزات هنرستانهای شهر و استان تهران اظهارکرد: مجموعه خیرین همواره شریک آموزش و پرورش در پیشبرد اهداف بودند، امیدواریم شاهد حضور این افراد نیک اندیش در عرصه تجهیزات هم باشیم.
وی افزود: در کنار مفهوم دانایی، توانایی هم وجود دارد که به معنای این است که علم را به منصه ظهور برسانیم تا به محیط کسب و کار برسیم، در دانش امروز هم باید ظرفیت سازی و توانمند سازی را پیشبیی کنیم.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: توانایی باید یه منصه ظهور برسد، درواقع توجه به توانمند سازی به عنوان پایه اصلی توسعه محسوب میشود.
عبدالهی با بیان اینکه کلیدیترین محورهای بیانات رهبری در حوزه دانش آموزی، مهارت محوری است، یادآور شد: محصول بازنگریها باید به سمت مهارت محوری پیش رود.
وی عنوان کرد: در سازمان نوسازی مدارس باید محیط هنرستان را مهیا کنیم، پیش از این دبیرستان میساختیم و به جای هنرستان استفاده میکردیم، اما اکنون طراحی متفاوت برای ساخت هنرستان ارائه میکنیم و تجهیزات نیازمندیهای هنرستان را باید مورد توجه قرار دهیم.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: همچنین در بودجه ۱۴۰۱ هم مبالغی برای تجهیزات هنرستانها پیش بینی شده است.
عبدالهی ادامه داد: در فضاهای هنرستانی نیازمند تزریق نگاه جدید هستیم، افق گشایی مبنای سند تحول بنیادین است و براین اساس تبدیل شاخصهای کیفی به کمی اقدامی است که صورت میگیرد.
وی خاطر نشان کرد: تغییر استانداردها باید به سمت آینده قابل ترسیم باشد، مدارس آینده طراحی شده که تفاوتهاینظام کالبدی، فرم و محتوا دارد.
علاالدین ازوجی ریاست سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران در این مراسم اظهار کرد: ارتباط بازار کار با مدارس باید جایگزین ارتباط صنعت با دانشگاه رود، چرا که فرزندان باید زودتر وارد بازار کار شوند.
وی افزود: در لایحه بودجه بحث سیاستهای فعال باز کار اختصاص پیدا کرده تا فرزندان وارد اجتماع شوند.
ازوجی یادآور شد: همچنین اینکه بازار کار تهران و توسعه مشاغل به سمت کسب و کارهای نوین پیش خواهد رفت، کسب و کارهای نوینی در این حوزه آغاز بکار میکند.
امیر علیجانی معاون آموزش متوسطه شهر تهران همچنین در این آیین اظهار کرد: در هنرستانها مثلث دانش آموز، نیروی انسانی و فضا و تجهیزات داریم، براساس برنامه ششم توسعه تعداد دانش آموزان فنی و حرفهای و کاردانش باید به ۵۰ درصد میرسیدند هر چند که این امر محقق نشد، اما در راستای توسعه متوازن با همت مناطق و همکاران تلاش شده تا یک گام به هدف نزدیک شویم.
وی افزود: دانش آموزان در هنرستانها از کمبود تجهیزات گلهمند بودند، بنابراین باید پس از ایجاد علاقمندی برای آنها، فضا و تجهیزات برای تحصیل اختصاص دهیم.
علیجانی عنوان کرد: باید زمینه و همه تجهیزات ایجاد شود تا دانش آموزان به راحتی بتوانند توانایی لازم در هنرستانها را کسب کنند.
یعقوب ایمانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهر ری؛ در آیین متمرکز ارسال تجهیزات هنرستانهای شهر و شهرستانهای استان تهران اظهار کرد: ما به عنوان خدمتگذاران نظام تعلیم و باید به آموزش و پرورش دانشآموزان بویژه در حوزه فضا و تجهیزات رسیدگی شود.
وی افزود: براساس سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی باید دانش آموزان به سمت رشتههای هنرستانی هدایت شوند چراکه آمار متوازن این رشتهها از دست رفته است.
ایمانی عنوان کرد: هدایت رشتههای مهارتی همگام با اسناد بالادستی در حال انجام است، امسال تجهیزات را هم افزایش دادیم و امروز مرحله دوم تخصیص تجهیزات صورت میگیرد.
انتهای پیام/