صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری اعلام شد؛

نمایش بزرگ «جهان بانو» ۱۲ شب ۳۰ هزار نفر مخاطب

نمایش بزرگ «جهان بانو» درباره بانوان تاریخ‌ساز جهان از ابتدای خلقت تا امروز(دوازده شب) نزدیک به سی هزار نفر مخاطب داشته است. این نمایش تا ۲۵ آبان ادامه خواهد داشت.
کد خبر : 813460

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» ظهر امروز در محل اجرای این نمایش واقع در بوستان ولایت برگزار شد.

علی اسماعیلی تهیه کننده این اثرضمن خوش آمدگویی به حاضرین گفت: قریب به هفت ماه است با بیش از پانصد نفرعوامل پشت صحنه آماده شدیم تا اثری ماندگار با عنوان «جهان بانو» پیش چشم مخاطب خلق کنیم.

وی درباره سابقه تولید تئاترهای میدانی گفت: سال ۱۳۸۴یک ژانر جدید در حوزه تئاتر توسط بهزاد بهزادپور به عنوان کارگردان و احسان محمدحسنی به عنوان تهیه‌کننده در قالب اثر «شب آفتابی» ایجاد شد. این اثر در تپه‌های شرقی تهران و پادگان امام حسن مجتبی (ع) در ماه رمضان سال ۱۳۸۴ خیلی سرو صدا کرد و گزارش این اجرا خدمت مقام معظم رهبری رسید، ایشان فرمودند که یک اثر کاملا ایرانی و بومی است و تاکید داشتند که گروه‌های تئاتر میدانی تکثیر شوند.

 ** پیشینه اجرای تئاترهای میدانی

تهیه‌کننده نمایش « جهان بانو» عنوان کرد: فاز دوم در سال ۸۵و سال ۸۷فاز سومش و به تدریج در شهرهای مختلف اجرا شد و بعد گروه‌های دیگر تئاتر میدانی ستاره صبح را اجرا کردند. در این دو دهه نمایش‌های میدانی زیادی اجرا شده که سازمان اوج از زمان تاسیس به این اجراها سرعت بخشید. سال ۹۷مجموهه سیمای ققنوس بخش هنرهای نمایشی‌اش را ایجاد کرد، اولین اثر «تنها تراز مسیح» بود که در سال ۹۷در همین مجموعه اجرا شد و در پنجاه شب اجرای مدام داشت که حدود سیصد و پنجاه هزار نفر مخاطب داشت. بعد از آن با ماجرای کرونا فعالیت‌های تالار میدانی تعطیل شد، اما از ابتدای امسال با آثاری همچون «روشنای شب تار» و «تنها تر از مسیح» این جریان دوباره راه افتاد.

وی اظهار کرد: در شش ماه اول امسال دوبیست و شصت هزار نفر در بوستان ولایت «روشنای شب تار» را دیدند و بیش از دویست و پنجاه هزار نفر به تماشای «تنهاتر از مسیح» نشستند. در شهر قم همزمان با کنگره شهدای استان قم نزدیک به دویست هزار نفر «فصل شیدایی» را دیدند. نمایش بزرگ «جهان بانو» درباره بانوان تاریخ ساز جهان از ابتدای خلقت تا امروز(دوازده شب) نزدیک به سی هزار نفر مخاطب داشته است. این نمایش تا ۲۵ آبان ادامه خواهد داشت.

 ** هزینه اجرای «جهان بانو» چقدر بود؟

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه اجرای این نمایش نیز گفت: ما اگر ‌می‌خواستیم بلیت‌فروشی داشته باشیم، با توجه به تجهیزات و دکورهایی که داشتیم در مقایسه با کنسرت‌ها و نمایش های مشابه قیمت هر بلیت باید حدود ۷۰۰هزارتومان می‌شد. بخشی از هزینه‌های پنهان مثل آماده‌سازی محل  اجرا به عهده شهرداری تهران بود؛ سپاه پاسداران تعدادی از نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کرد و اغلب تجهیزات مورد نیاز برای  هم توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شد. هزینه ریالی این کار بیش از  پنج میلیارد  تومان شد. وی اظهار کرد: البته ما یک بخشی را هم تحت عنوان نذر فرهنگی داشتیم که با استقبال بسیار بالای مردم و مخاطبان مواجه شد و بخشی از هزینه ها نیز به این صورت تأمین شد. ما بیش از ۷۵۰ متر مربع در هشت استیج دکور داریم. ۴۵۰ پروژکتور داریم. در طول نمایش بیش از بیست بار دکور عوض می‌شود که هر کدام از این دکور‌ها کاملاً فضایی مجزا دارد و باید این زحمات دیده شود.

حسن بزرا کارگردان این اثر نیز گفت: متن نمایشنامه شاید بیش از بیست بار بازنویسی شد. با توجه به این که  موضوع این اثر درباره بانوان بود و بخش عمده مخاطبان ما را نیز خانم‌ها تشکیل می‌د‌ادند، حتی بخش‌هایی از متن را برای تعدادی از کارشناساندر حوزه های مختلف ارسال کردیم و نظرات و ایرادات انها را نیز در متن اعمال کردیم.

بز را درباره چرایی استفاده نکردن از بازیگران چهره در اجرای نمایش میدانی «جهان بانو»، تأکید کرد: نمایش میدانی از زمانی که شکل گرفت متکی به چهره‌ها نبوده و نیست و کار گروهی است و از این رو هیچ‌گاه به فکر پیشنهاد به بازیگران چهره نبودیم.

 ** سربازانی که بازیگر شدند

اسماعیلی نیز در این باره اظهار کرد: ما سربازهایی را داریم که استعداد بازیگری دارند و قطعاً مسیر زندگی‌شان تغییر خواهد کرد. امیدوارم نیروهای مسلح به این فکر کنند که زمینه‌ای فراهم شود تا سربازها در دوره خدمت مقدم سربازی در زمینه استعداد خود فعالیت کنند.

وی تأکید کرد: ما برای بازیگران دستمزدی پرداخت نمی‌کنیم چون این عزیزان دوره ضرورت سربازی را دارند و در قالب مأموریت در این اجرا حضور دارند. اگر قرار بود از بازیگران تئاتری استفاده کنیم هزینه بسیار زیادی باید صرف می‌شد.

اسماعیلی درباره اینکه چرا اکثر نمایش‌های میدانی با حضور او به عنوان تهیه‌کننده و حسن بزرا به عنوان کارگردان تولید و اجرا می‌شوند و فضایی برای حضور هنرمندان دیگر ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: ما از خیلی عزیزان دعوت کردیم بیایند زیرا به دنبال تکثیر هستیم. ما به دنبال راه‌اندازی پایگاه‌های اجرای نمایش میدانی در نقاط مختلف شهر تهران هستیم. ما با مجموعه‌های مختلف در ارتباط برای تولید محتوا هستیم و فقط محدود به خودمان نیستیم.

بزرا نیز در ادامه توضیح داد: یک سال فراخوان دادیم تا دوستان ایده ارائه دهند که عده‌ای معدود ایده دادند که آن طرح ها هم مختص اجرا در سالن بود. باید آموزشی برای شناخت بیشتر نمایش میدانی برگزار کنیم.

وی افزود: من جزوی از خانه تئاتر هستم و سال‌ها به عنوان بازیگر، دستیار کارگردان و کارگردان  در سالن های مختلف شهر تهران فعالیت کرده‌ام اما از یک مقطع و بعد از آشنایی با استاد بهزاد بهزادپور،  ترجیح دادم تغییر مسیر بدهم  الان هم  خاضعانه دعوت میکنم از همه اساتید هنرهای نمایشی درخواست می کنم که قدم روی چشم من بگذارند  و برای دیدن این اثر به بوستان ولایت بیایند. به هر حال شکل اجرای نمایش های میدانی با نمایش سالنی بسیار متفاوت است. جا دارد که از سازمان اوج هم تشکر ویژه ای داشته باشم چرا که نه تنها در تامین تجهیزات و زیرساخت که در اعتماد به نیروهای جوان و  تداوم فعالیت های آنان نیز نقش مثبتی داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر