گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ شهریار شریفی بروجردی دانشآموخته رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی و مهندسی مکاترونیک در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است. ساخت عروسکهای الکتریکی حیوانات برای مراکز تفریحی و شهربازیها از جمله تولیدات شرکت دانشبنیان «آرکا هوشمند دقیق ایرانیان» مستقر در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی بوده که شریفی مدیرعامل آن است.
شریفی بروجردی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در اینباره اظهار کرد: شرکت سال ۱۳۹۸ در حوزه فعالیت الکترونیک رباتیک ابزار دقیق و مهندسی پزشکی راهاندازی شد.
وی اضافه کرد: ابتدا دامنه فعالیت شرکت در زمینه آموزش رباتیک و تولید محتوای سختافزاری نرمافزاری پکها و دورههای رباتیک بود، عروسکهای الکتریکی حیوانات برای مراکز تفریحی و شهربازیها نیز تولید شد که که با دامنگیر شدن ویروس کرونا بهصورت کامل فعالیت در این حوزهها متوقف و محصول دستگاههای ضدعفونیکننده برای همیاری در حفظ سلامت و جلوگیری از انتشار این ویروس تولید و به مدل سه سال وارد بازار کردیم.
این مخترع در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا که آیا در دوران کرونا موفق به تولید محصولی شدید؟ مطرح کرد: دو محصول که در چهار فیلد کاری شامل عروسکهای الکتریکی حیوانات، دستگاههای تستر خودرویی، پکهای آموزشی رباتیک و بردهای الکترونیکی ساختمانی (آسانسور پمپهای آب و ..) موفق به تولید شدیم.
شریفی بروجردی، نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناورانه محققان را برشمرد و ادامه داد: با وجود فرمایش مقام معظم رهبری درباره حمایت از رویههای فناورانه و دانشبنیان، پروسه و پیچ و خم بروکراسی اداری در مواردی مانند ثبت محصول، وام و ... بهحدی خستهکننده است که بارها تصمیم به توقف فعالیت گرفتهایم.
وی درباره اینکه آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخشهای دانشگاه توانستهاند مأموریت مراکز رشد و سرای نوآوری را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز رشد وجود دارد؟ بیان کرد: حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت همچنان در جامعه صنعتی محسوس و مستعد فعالیت بیشتر است.
فعال حوزه شرکت دانشبنیان افزود: رویه آکادمیک دانشگاهها بیشتر مسیر مقالهنویسی و رزومهسازی را پیش گرفتهاند که متاسفانه آب در آسیاب دشمن ریختن است؛ اگر پژوهش هر دانشگاه بتواند با معرفی و پیوند دادن پایاننامهها و پروژههای دانشگاهی با شرکتهای فناورانه رویه آموزش را صنعتی و کاربردیتر کند، انقلاب تکنولوژی در صنعت کشور رخ خواهد داد که بسیار سازنده است.
شریفی بروجردی تبیین کرد: رفع مشکلات بیکاری با معرفی طرحها و پروژهها، کاهش فرار مغزها با بسترسازی مناسب، افزایش سواد عملی استادان و دانشجویان، رفع چالشها و کمبودهای تکنولوژی و ... میتواند دستاورد این رویکرد باشد.