صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۷ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام حسینی عنوان کرد؛

نتیجه ابداع و تبیین واژه «انسان ۲۵۰ ساله» توسط رهبر معظم انقلاب چه بود؟

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با ابداع واژه انسان ۲۵۰ ساله و تبیین آن، گونه‌ای جدید از روش تحلیل سیره سیاسی- اجتماعی ائمه معصوم(ع) را به مخاطبان خود آموختند.
کد خبر : 812184

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، چهارمین روز از طرح فرهنگی حلقه‌های میانی (حامیم) دانشگاه‌های استان بوشهر در شهر قم و جوار حرم حضرت معصومه (س) با برگزاری برنامه‌های مختلف مانند برگزاری جلسات آموزشی اصلی؛ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم و همرزمان حسین علیه السلام و نیز جلسات آموزشی مکمل در قالب نشست تخصصی «جریان‌شناسی» و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) و پخش فیلم به پایان رسید.

در برنامه‌های صبح این دوره فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالجلیل حسینی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر که به عنوان مدرس در طرح حلقه‌های میانی (حامیم) این استان حضور دارد در کلاس آموزشی همرزمان حسین (ع) با توضیح اینکه امامان معصوم (ع) در همه شئون و مقامات (به جز نبوّت و دریافت وحی)، خلیفه حقیقی و جانشین پیامبر اکرم (ص) هستند، گفت: ائمه در طول زمان شئونی مانند تشکیل حکومت اسلامی، قضاوت، تبیین قرآن، تعلیم احکام، دفاع از عقاید اسلامی و ... را عهده دار بودند.

حسینی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این باورعقیده دارند، تشریح کرد: زندگی ائمه در ۴ دوره صبر، حکومت، تلاش سازنده کوتاه مدت و دوره تلاش سازنده بلندمدت تقسیم بندی شده است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با ابداع واژه انسان ۲۵۰ ساله و تبیین آن، گونه‌ای جدید از روش تحلیل سیره سیاسی- اجتماعی معصومان(ع) را به مخاطبان خود آموختند، عنوان کرد: در این ۲۵۰ سال ائمه(ع) گاهی صلح، گاهی جنگ مسلحانه، گاهی به میدان شهادت رفته و گاهی به صورت پنهانی و تشکیلاتی به فعالیت خود ادامه داده‌اند؛ اما وجه مشترک همه دوران‌ها این است که انسان ۲۵۰ ساله هیچ‌گاه از جهاد و مبارزه حاد با دستگاه ظالم حاکم دست برنداشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمام فعالیت‌های ارشادی، تعلیمی، مبارزاتی و تشکیلاتی ائمه (ع) در راستای مبارزه و جهادی بود که پیشبرد اهداف ایشان را تأمین می‌کرد، درباره  اعتقادات بر این باور مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب این نگاه به سیره ائمه (ع) که در این کتاب ذکر شده است را با تحقیقات گسترده در متون حدیثی و کتب تاریخی و با استدلال‌های بسیار محکم به دست آورده‌اند و به هیچ‌وجه از روی تأثیرپذیری و انفعال از شرایط محیطی و گفتمانی آن دوران به آن نرسیده‌اند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر این کتاب را چراغی برای برای آشنایی صحیح در راستای شناخت سیره درس آموز اهل بیت دانست و سپس توضیحاتی را از زندگی امامان هدایت ارائه داد.

در بخشی از کلاس آموزشی این طرح، محمدعلی حاجیانی دانشجوی سال نهم حوزه علمیه قم به مبحث شخصیت شناسی براساس طبع و مزاج پرداخت و گفت: بر اساس مراتب طولی وجودی ۴ عالم داریم؛ که به ترتیب از بالا به پایین عبارتند از: عالم لاهوت، عالم جبروت (عقل)، عالم ملکوت و عالم ناسوت (ماده)؛ که ۳ عالم اول فراماده و ناسوت عالم ماده است.

حاجیانی با بیان اهمیت شخصیت شناسی و معرفت نفس در کلام حضرت امیرالمومنین (ع)، توضیح داد: نخستین نفس، نفس نامیه نباتیه است که مربوط به جسم بوده که محل انبعاث آن کبد است. این نفس دارای پنج قوای ماسکه، جاذبه، هاضمه، دافعه و مربیه بوده که دو خاصیت دارد، زیادت و نقصان. دومین نفس، حسیه حیوانیه بوده و اولین مرتبه از روح می‌باشد. این نفس نیز دارای پنج قواست، اصطلاحا همان حواس پنجگانه است و دو خاصیت شهوت و غضب را دارد. نفس سوم، ناطقه قدسیه است و مربوط به عقل و قوه تفکر. نفس چهارم، کلیه الهیه است، با پنج قوا و دو خاصیت.

وی ادامه داد: انسان تا نفس سوم با موجودات مختلف در مرتبه‌های مخصوصی، مشترک است. اما نفس چهارم، متعلق به اشرف مخلوقات است.

این طلبه جوان با بیان اینکه علوم شناخته شده در جهان نیز براین اساس تقسیم بندی می‌شوند، توضیح داد: علم پزشکی در نفس نامیه نباتیه، علم اخلاق، مهندسی و ... در نفس حسیه حیوانیه، علم منطق و فلسفه در نفس ناطقه قدسیه و علم عرفان در نفس کلیه الهیه تقسیم بندی می‌شوند.

حاجیانی متذکر شد: نه تنها علوم، بلکه تقسیم بندی زوایای زندگی حتی بیماری و درمان را می‌توان مطابق نفوس اربعه، تقسیم کرد.

وی با اشاره به آیات و روایات، در خصوص تشکیل اخلاط اربعه برای خلقت انسان و شخصیت او یادآور شد: با مخلوط شدن ماهیات گرمی و سردی خشکی و تری، با قاعده‌ای که حضرت امیرالمومنین علی (ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه ایراد فرموده، اخلاط اربعه تشکیل می‌شوند.

این طلبه جوان با بیان اینکه ما ۱۲ نوع تیپ شخصیتی بر اساس طبایع ۱۲ گانه اصلی و فرعی داریم، تشریح کرد: طبایع اصلی عبارتند از: دموی، صفراوی، بلغمی و سوداوی. طبایع ترکیبی نیز عبارتند از: دم صفراوی، دم بلغمی، صفرا دموی، صفرا سوداوی، بلغم دموی، بلغم سوداوی، سودا صفراوی، سودا بلغمی که برای هرکدام مولفه‌ها و نشانه‌های جسمی، خلقی و روحی ذکر شده که به وسیله آن‌ها می‌توان طبع یک شخص را تشخیص داد.

در برنامه عصر این طرح فرهنگی، مهدی عباسی‌مهر مدیر سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در میان دانشجویان حضور یافت و در نشستی تخصصی، جریان شناسی انقلاب اسلامی را مطرح کرد.
عباسی مهر تأکید کرد جریان شناسی ما را با واقعیت روبرو می‌کند.

وی در پایان به زندگی تشکیلاتی و دانشجویی مهدی رجب بیگی که توسط منافقین به شهادت رسید، پرداخت.

به گزارش آنا، پخش و تحلیل فیلم حناس و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (ص) و قرائت زیارت نامه و همچنین زیارت قبور مراجع تقلید و مشاهیر مدفون در این حرم مطهر از دیگر برنامه‌های این روز بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر