جنسیت در خلبانی مطرح نیست/ ضرورت به روز رسانی تجهیزات صنعت هوایی ایران
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، شیوا بحیرایی، مهندس هوافضا و نخستین بانوی خلبان بالگرد در گفتوگویی درباره علائق، برنامه ریزیها و پشتکار برای رسیدن به این درجه از حرفه خلبانی سخن گفت.
وی با اشاره به اینکه در راستای کمک و امداد رسانی گام برداشتم تا در نهایت به درجه خلبان و آتش نشانی برسم که با برنامه ریزی و پشتکار توانستم گواهینامه پایه یک رانندگی را اخذ کنم، خاطرنشان کرد: همچنین توانستم با پیگیری علاقه ام ۴ گواهینامه ویژه جرثقیل، بیل مکانیکی، لیفتراک و لودر را اخذ کنم؛ خیلی علاقهمند به شرکت در دورههای آواربرداری و امداد و نجات بودم. اکنون در زمینه امداد و نجات به درجه نجات گری رتبه ۳ رسیدم.
بحیرایی با اشاره به تحصیلاتش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: تحصیلات دانشگاهی بنده در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی هوافضا گرایش فناوری ماهواره بود و در مقطع ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول فارغ التحصیل شده ام.
وی درباره تاثیر تحصیل در دانشگاه در رشته مهندسی هوافضا؛ گفت: تحصیل در دانشگاه برای درک بیشتر مفاهیم خاص در خلبانی، اثبات ساخت سازه هلی کوپتر یا هواپیما، مباحث ایرودینامیک این سازههای اهنی، آموزش فرمولهای خاص و ... خیلی کاربردی بود.
دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: آرزوی بشر از گذشته تا به حال پرواز در آسمان بوده و اولین وسیله پرنده آهنی در سال ۱۹۰۳میلادی ساخته شد که با توسعه در این زمینه در بخشهای نظامی، ترابری و پشتیبانی استقبال شد، از این رو هواپیما و بالگرد کاربردهای مختلفی پیدا کرد.
بحیرایی درباره استفاده بالگرد در کشور گفت: اکنون بالگرد حکم والایی در کشور دارد به طوری که نجات بخش جان مردم است. به طور مثال وارد شدن به مکانهای صعب العبور توسط بالگردها و همچنین نجات جان انسانها در کوتاهترین زمان در محل حوادث جاده ایی، استفاده بسیار زیادی در صنعت نفتی، نظامی و موارد دیگردارد.
وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر تنها بانوی خلبان غیر نظامی بالگرد کشور ایران و تنها بانویی هستم که دو لایسنس هواپیما و هلی کوپتر را دارم. امیدوارم که در بحث نظامی هم بانوی خلبان داشته باشیم.
وی درباره ویژگیهای خلبان شدن افزود: سن بازنشستگی برای خلبانی ۶۵ سال است. اما تاییدیه سلامت جسم و روان توسط پزشک هوایی در اولین قدم وارد شدن به این رشته میباشد، تغذیه مناسب، مدیریت زمان، داشتن خواب کافی و ... از جمله مواردی است که علاوه بر علاقه میتوان به سمت خلبانی روی آورد؛ لذا میتوان با صراحت گفت به شرط داشتن سلامتی جسم و روان، محدودیتی برای خلبان شدن وجود ندارد و جنسیت در خلبانی مطرح نیست.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد خلبان شدن کار سادهای نیست، زیرا از مرز زمینی جدا هستیم و اولین اشتباه میتواند آخرین اشتباه باشد.
وی درخصوص پایان نامه خود در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: پایان نامهام مربوط به ملزومات پیاده سازی نظارت هوایی فضا پایه برای ایران بود؛ در این پایان نامه در صنعت هوانوردی برای زمانی که سیگنال GPS به صورت عمدی یا سهوی قطع شود، راهکار چیست؟ پیشنهادها و راهکارهایی ارائه شده است. با توجه به اینکه تجهیزات صنعت هوایی ایران باید بروز باشند استفاده از روشهای جدید میتواند کاربردی باشد.
وی گفت: پایان نامه خود را با راهنمایی رئیسی و مرادی به سرانجام رسانیده است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/