صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۲ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
گزارش آنا؛

چرا ابتکار عمل دست ملت ایران است؟

داشتن ابتکار عمل در مواقع حساس از الزامات یک نظام قدرتمند محسوب می‌شود؛ نظام جمهوری اسلامی ایران تا کنون از این نعمت برخوردار بوده و با وجود کاستی های موجود، در بزنگاه های سیاسی و اجتماعی از این مسئله غافل نبوده است.
کد خبر : 810713

گروه سیاست خبرگزاری آنا، م. کریمی- ابتکار عمل را نمی توان در قالب یک کلمه و یا یک عبارت کوتاه تعریف کرد و توضیح داد، اما به طور کلی، داشتن خلاقیت و ابداع در انجام یک کار را ابتکار عمل می‌گویند. اگرچه کلمه «ابتکار» به تنهایی، به معنای ارائه چیزی جدید هم است، اما ابتکار عمل معمولا به انجام دادن یک کار با روشی جدید، ارائه راه حلی نو، داشتن نظریه های جدید در راستای آسان تر شدن فعالیت‌های قبلی، گفته می‌شود.

 
قوه‌ی ابتکار به معنای درک محیط یا شرایط می باشد به طوری که با استفاده از آن میتوان موانع موفقیت را تبدیل به اهرم های دست یابی به موفقیت کرد.نظام خلاق و مدیران آن، وقتی با مانعی روبرو می شوند، به دنبال شیوه ها و اندیشه های نوآورانه و جدید می روند.
 
مدیران وقتی برای رسیدن به موفقیت به مانعی برمی خورند به جای این گونه سوالات از خود که: “چه می شود اگر ما شکست بخوریم؟ چه اتفاقی می افتد؟ اگر ما نتوانیم به میزان موفقیت لازم که می خواهیم برسیم چه باید بکنیم؟”از خود می پرسند: “چگونه؟ چگونه می توانیم از این موقعیت یا شرایط به نفع نظام بهره برداری نماییم؟” به کار بردن زیاد سوال “چگونه”، موفقیت را به دنبال دارد و اهداف را محقق خواهد کرد.
 
داشتن ابتکار عمل در مواقع حساس از الزامات یک نظام قدرتمند می باشد و به لطف و قدرت الهی نظام جمهوری اسلامی ایران تا کنون از این نعمت برخوردار بوده است و با وجود تمام نواقص و کاستی های موجود، در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی از این مسئله غافل نبوده و به خوبی توانسته از آن بهره برداری کند.
 
در تحلیل حوادث اخیر، رهبر انقلاب به این نکته اشاره کردند که اغتشاشات خیابانی واکنشِ انفعالی دشمن در مقابل حرکت‌های بزرگ اخیر ملت ایران است، ابتکار دست ملت ایران است.انسان وقتی نگاه می‌کند می‌بیند این کاری که حالا دشمن دارد انجام می‌دهد در این زمینه یک کار انفعالی است، یک کار واکنشی است، عکس‌العملی است. یعنی ملت ایران در فاصله‌ی کوتاه، چند تا حرکت بزرگ انجام داده، این حرکتهای بزرگ درست صد و هشتاد درجه نقطه‌ی مقابل سیاستهای استکبار جهانی است.
 
آنها ناچار شدند عکس‌العمل نشان بدهند؛ برای آنکه بتوانند خلأهایی را که برای آنها بوجود آمده ُپر کنند این کارها را شروع کردند، برنامه‌ریزی کردند، پول خرج کردند، افراد زیادی را به میدان آوردند، از شخصیتهای سیاسی دنیا، از آمریکا، اروپا، جاهای‌ دیگر. آن چند تا حرکتی که گفتیم ملت ایران انجام دادند: اولی‌اش؛ آن حرکت عظیم مردم بخصوص جوان ها بود در قضیه کرونا. این حضور عجیبی که مردم ما و جوان ها پیدا کردند در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، یعنی تا آنجایی که ما خبر داریم هیچ خبری از اینگونه حضور، حضور مردمی در جاهای دیگر نیست.
 
حضوری که از دفن جنازه‌ها در آن روزهای اول تا بقیه‌ی کارهایی که انجام گرفت، تولید واکسن و ماسک، تأمین انواع و اقسام نیازها و بعد کمک مؤمنانه و... این نشان دهنده‌ی دو چیز بود: یکی اینکه ملت ایران با نشاط و زنده و سر حال است، دوم آنکه ملت ایران متدین است، به مسائل دینی و ارزشهای دینی پایبند است. آخری‌اش مسئله‌ی اربعین بود، چه راهپیمایی میان نجف و کربلا و کاظمین و چه راهپیمایی‌های عظیم داخل کشور بعنوان راهپیمایی جاماندگان. البته بین این دو، آن پدیده‌ی بی‌نظیر سرود حماسی «سلام فرمانده» هم بود که از مرزها فراتر رفت، ده‌ها میلیون جوان و نوجوان را در دنیا به خودش جذب کرد.
 
اینها مسائلی است که بار اول است در دنیا دارد اتفاق می‌افتد. یک سرودی در یک کشوری تولید بشود، بعد آن تکثیر بشود در چندین کشور دیگر و ... این بروز ملت ایران در محیط منطقه و فراتر از منطقه، آن هم به این شکل. اینها چیزهایی است که دشمن اینها را می‌بیند و در قبال آن نمیخواهد ساکت بنشیند، در مقابلش این کارها را انجام میدهد، می‌نشینند برنامه‌ریزی میکنند که اول مهر را در ایران مثلاً فرض کنید که مشغول به اغتشاش کنیم و [مانند] اینها. این یک نکته‌ی بسیار مهمی است، حرکت دشمن حرکت انفعالی است، ابتکار دست ملت ایران است.
 
رسانه های بیگانه به شدت تلاش کردند تا مشکلات و کاستی های موجود در کشور را بزرگ تر از آنچه هستند نشان داده و آنها را به همه دستگاه ها و مدیران نسبت دهند و با ایجاد جنگ روانی شرایط بسیار بغرنجی را نسبت به اوضاع کشور در ذهن مردم به تصویر بکشند.
 
حال آنکه واقعیت این است که کشور با سرعت به سوی ترقی و توسعه و‌پیشرفت در حرکت است و ایجاد دست انداز در این مسیر برای نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران نشانه ای از عجز و ناتوانی نظام سلطه و استکبار در مقابل این حرکت واقعی و سالم می باشد و ثابت میکند که دشمن در مقابل ایران در موضع ضعف و انفعال قرار دارد به طوری که از هر گونه بهانه ای برای دخالت درسیاست ها و قانون های داخلی کشور استفاده میکند تا بتواند در روند توسعه کشور به هر نحو ممکن اختلال ایجاد کند. پس بر تمام جوانان عزیز این مرز و بوم است که با هر آنچه در توان دارند پرچم دار ابتکار عمل در این میدان باشند تا هر چه زودتر توطئه های شوم دشمن نقش برآب شود و ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار خود همچنان پیشتاز باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر