صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

جمعه پرشور سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ روزی که امکانات پردیس ملت از مخاطبان عقب ماند

سومین روز از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با شلوغی در سانس‌های اکران فیلم همراه با نشست‌های تخصصی که به نوعی انتقال تجربه فیلمسازان و اهل فن‌ است، در پردیس ملت برگزار شد.
کد خبر : 810414

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی خبرگزاری آنا، سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران این روز‌ها در پردیس ملت در حال برگزاری است، جشنواره‌ای که قرار است از فیلمسازان کوتاه پس از اینکه شایستگی خود را در عرصه ساخت فیلم ثابت کردند، حمایت کند.

 روز جمعه بیست و نهم مهرماه و در ابتدای روز سوم، نشست «تهیه و تولید» با حضور محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده سینما در حالی برگزار شد که نیمی از سالن پر شده بود. مصباح درباره بازار فیلم کوتاه و بازگشت سرمایه در این نشست گفت: «سالانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ فیلم کوتاه تولید می‌شود و در نهایت شاید درباره ۲۰ اثر صحبت شود که این اتفاق ناراحت کننده‌ای است. دلیل این است که در کشور فضایی برای نمایش آثار کوتاه وجود ندارد و ای‌کاش با تعامل صدا و سیما به راهی برسیم که در یک بسته چند فیلم کوتاه در تلویزیون به نمایش درآید یا در برخی سینما‌ها شرایطی برای مانند اتفاقی که در هنر و تجربه رخ داد، برای نمایش آثار کوتاه فراهم شود.»

در ادامه، نشست دیگری با موضوع «ژانر، فرم، سبک» با حضور مجید شیخ انصاری برگزار شد که کلاس درسی بود برای دوستداران موضوع فرم و سبک سینمایی. شیخ انصاری در این نشست گفت: «فرم معمولا در هنر‌های زمان‌مند وجود دارد؛ هنر‌های زمان‌مند، هنر‌هایی مانند شعر، موسیقی و کتاب هستند که درک آن‌ها نیاز به زمان دارند. حتی ممکن است زمان استفاده از این هنر‌ها منقطع باشد و پای پیوستار زمانی در میان باشد. اگر این موضوع را در سینما لحاظ کنیم، می‌توانیم به معنی درستی از فرم دست پیدا کنیم. فرم اجزایی دارد که در نهایت کل را تشکیل می‌دهد. مخاطب سینما در یک فیلم، زیرسیستم‌های روایی مانند طرح شخصیت، تشبیه، فضا، زمان و مکان داستان و زیرسیستم‌های سبکی مانند نور، صدا و فیلمبرداری را درک می‌کند. وقتی با احساستان چیزی را می‌بینید، یک زیرسیستم سبکی می‌بینید، ولی وقتی فیلم تماشا می‌کنید، پس از پایان آن، داستان فیلم در ذهن شما خلق شده که قابل مشاهد نیست و در ذهن شماست.»

نشست تخصصی «کارگردانی» و انتقال تجربه با حضور احمدرضا درویش نیز که هنگام ظهر برگزار شد، بیش از نصف سالن را پر کرده بود. درویش در این نشست گفت: «این جلسه برایم متفاوت‌تر از جلسات دیگر است و انگیزه اصلی‌ام این بود که انجمن سینمای جوانان ایران این جلسه را برگزار می‌کند. بعد از فیلم «رستاخیز» به دلایل مختلف در هیچ جمعی حاضر نشدم، اما بحث سینمای جوانان ایران مجزاست. من سابقه‌ای طولانی در این انجمن دارم، چه در بیست و چند سالگی و چه بعد از ساخت اولین فیلم بلندم که درگیر انجمن بودم و به محافل مختلف آن دعوت می‌شدم.»



وی در ادامه با طرح پرسشی گفت: «آیا نهادی نیست که به یکی از مولفه‌های ذکر شده برای «سینمای ملی» نزدیک شده باشد؟ نهادی نیمه مدنی، که تلاش می‌کند در ساحت ملی تاثیرگذار باشد همین «انجمن سینمای جوانان» است و این انگیزه اصلی من برای حضور در این جمع است.»

در ادامه، اکران فیلم‌ها هرچه به غروب نزدیک شد، وضعیت بهتری داشت و نکته قابل اشاره در این سه روز این بود که سالن‌های ۹ و ۱۰ که مربوط به فیلم‌های داستانی هستند، از شرایط و وضعیت بهتری برخوردار بودند.

برخی از تماشاگران درباره فیلم‌های این دوره گفتند که شگفتی‌هایی تا به اینجای جشنواره وجود داشته است. بعضی نیز معتقد بودند که کار‌های قابل قبولی از برخی کارگردان‌ها ملاحظه نکردند و انتظار بیشتری از فیلم‌های حاضر و کارگردان‌های باسابقه داشتند.

یکی از فیلم‌هایی که مورد توجه تماشاگران قرا رگرفت ، «نجان» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی باقری در ژانر ملودرام بود. «نجان» پسر ناشنوایی است که برادر بزرگترش او را به جنگل می‌برد. او پای درختی که به ادعای برادرش آرزو‌ها را برآورده می‌کند، می‌ایستد و برای رسیدن به آرزویش برادرش از او می‌خواهد که سمعک خود را به او بدهد و چالش این پسربچه از اینجا آغاز می‌شود. ایده این فیلم نقش‌آفرینی بازیگران نوجوان و کودک بسیار خوب و درخشان است، اما به نظر می‌رسد در اجرا چندان نتوانسته موفق ظاهر شود و منظور خود را به مخاطب انتقال دهد.



سید محمد هاشمی، معاون وزیر ارشاد، حسن خجسته، معاون سابق صدای جمهوری اسلامی ایران و سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از جمله کسانی بودند که در سومین روز از سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به پردیس سینمایی ملت آمدند.

یکی از مسائلی که در حاشیه قرار می‌گیرد، ممکن است مخاطب و عموم مردمی که برای اولین بار به جشنواره مراجعه می‌کنند، کمی آزاردهنده باشند، موضوع تأمین پارکینگ باشد و مشاهده می‌شد صف پارک مردمی که کارت جشنواره را نداشتند تا ابتدای خروجی اتوبان همت کشیده بود و به جز این نیز بعضی از رستوران‌های سالن «فود کورت» امکانات لازم را برای اینکه عموم مردم انتظار طولانی برای دریافت سفارش خود را نکشند، نداشت.

 لازم به یاد آوری است، سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر