صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۳ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

وقتی دانشگاه برای کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموزان برنامه دارد/ از تقویت مهارت‌های پایه تا راه‌اندازی مدارس عالی مهارت

رئیس دانشگاه آزاد لنجان گفت: رویکرد «پژوهش‌محوری» و «مهارت‌آموزی» را با مجوز رشته‌های مهارتی در دستور کار قرارداده‌ایم و پیگیر تقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموزان هستیم.
کد خبر : 809644

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ انسان دارای ابعاد و ساحت‌های مختلف بوده که از بینش‌ها، اعتقادات و توانمندی‌های متفاوتی برخوردار است و از دیگر موجودات جهان تأثیر می‌پذیرد و بر آنها تأثیر می‌گذارد. تعلیم و تربیت لازمه رشد و تعالی انسان بوده ازاین‌رو هنگامی‌ که از دادوستد دانش میان معلم و متعلم سخن می‌گوییم در واقع از ظرفیت‌هایی سخن گفته ‌می‌شود که در ابعاد مختلف وجود انسان قرار دارند و همه افراد برای رسیدن به کمال مطلوب لازم است که با کمک و مساعدت دیگران، آنها را به فعلیت برسانند و یا قابلیت‌های وجود خویش را تقویت کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای به فعلیت رساندن استعداد‌ها و شکوفاکردن دانش‌آموزان با فراهم آوردن زیرساخت‌ها و برنامه‌های سنجیده، مدارس سما را راه‌اندازی و توسعه داده تا در ساحت‌های تربیتی شش‌گانه شامل ساحت تربیتی اعتقادی، اخلاقی، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت تربیت علمی و فناوری، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی و ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری به تعلیم و پرورش دانش‌آموزان اهتمام ورزد.

خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در لنجان به همین مناسبت با سیدمسعود داودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان از مدیران موفق و پیشتاز در امر تعلیم و تربیت در مدارس سما گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: هدف از راه‌اندازی مدارس سما در شهرستان لنجان چه بود؟

داودی: بهره‌مندی همه دانش‌آموزان کشور از فرصت‌های متنوع و عادلانه تربیتی در زمینه‌های مختلف علمی، مهارتی، ورزشی و هنری ضرورت ملی و از اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. ازاین‌رو مدارس سما با عملکرد متفاوت برای فراهم کردن امکانات آموزشی و پرورشی مانند ساختمان مناسب، کارگاه و آزمایشگاه، سوله ورزشی، معلمان و دبیران آموزش‌دیده و کارآمد، مدیریت صحیح و اجرای مطلوب برنامه‌های آموزشی، زمینه رضایت اولیا، دانش‌آموزان و مسئولان آموزش‌وپرورش را فراهم کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی با تأسی از زیست‌بوم جدید، هنرستان فنی و حرفه‌ای پسرانه سما را با هدف تربیت نیروی ماهر در جوار دانشگاه راه‌اندازی کرد تا دانش‌آموزان از تجهیزات و امکانات موجود در دانشگاه استفاده کنند. ازاین‌رو مجموعه مدارس سما با راه‌اندازی هنرستان فنی و حرفه‌ای پسرانه در شهر سده لنجان آغاز به کار کرده و با بازخورد بسیار عالی اهالی شهرستان، مدارس سما به چهار مدرسه دیگر در این شهرستان توسعه پیدا کرد.

آنا: آیا مجموعه مدارس تحت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی لنجان موفق عمل کرده است؟

داودی: آنچه ما را وادار به تفکر و بینش عمیق می‌کند، تحول است و این دگرگونی با حرف و سخنرانی و با عمل بدون برنامه‌ریزی، میسر نمی‌شود؛ بنابراین برای تغییر، نیازمند استفاده از تجربیات هستیم تا تحول‌آفرینی پدید آید. ازاین‌رو ضرورت ایجاب می‌کند تا از سطوح ابتدایی مدارس در ابعاد مختلف برنامه‌ریزی و اقدام عملی صورت پذیرد.

مجموعه مدارس سما در لنجان متشکل از پیش‌دبستان و دبستان دخترانه در فولادشهر، پیش‌دبستان و دبستان پسرانه در فولادشهر، دبیرستان پسرانه در فولادشهر، هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه در زرین‌شهر، هنرستان فنی و حرفه‌ای پسرانه در سده لنجان با نظارت دانشگاه آزاد اسلامی، تعلیم و تربیت تعدادی از دانش‌آموزان این شهرستان را برعهده‌گرفته است. این مجموعه در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت، تلاش می‌کند تا کیفیت آموزشی و پرورشی خود را روزبه‌روز گسترش دهد و برای رسیدن به این هدف در شاخص‌هایی رتبه‌بندی سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی امتیاز مطلوب را کسب کرده است.

آنا: ارزیابی و سنجش کیفیت مدارس سما در چه سطحی است؟

داودی: برای ارزیابی کیفیت مدارس سما ۲۵ شاخص کلیدی در نظر گرفته‌شده که مدارس بر اساس این شاخص‌ها مورد ارزیابی قرارگرفته و جایگاه آنها ازنظر کیفی مشخص می‌شود. مجموعه مدارس سمای لنجان در محور‌های فضای فیزیکی و تجهیزات، برنامه عملیاتی مدرسه، فعالیت‌ها و طرح‌های فرهنگی و پژوهشی و تربیت‌بدنی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان، ایمنی و بهداشت و امنیت و انضباط، عملکرد علمی مدرسه امتیاز مناسبی را کسب کرده‌اند.



آنا: علت راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی لنجان چیست؟

داودی: زیست‌بوم جدید دانشگاه آزاد برای مهارت‌آموزی شامل چند حوزه بوده و یکی از این حوزه‌ها، مدارس عالی مهارت است که با برگزاری دوره‌های بازآموزی و دوره‌های مهارت به افراد آموزش می‌دهند. فقدان مهارت کافی از اصولی‌ترین ضعف‌های نیروی کار به شمار می‌رود که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع این نقص مسیری را ترسیم کردند تا ارتباط صنعت و دانشگاه بهبود پیداکرده و افراد با اشتغال در صنایع بعد از فارغ‌التحصیلی هم مهارتی کسب کرده باشند و بتوانند برای خود شغلی ایجاد کنند. ازاین‌رو دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با تصویب پنج مدرسه عالی مهارتی با عناوین رباتیک، طراحی دوخت، هنر‌های تجسمی، گردشگری و ایمنی صنعتی مهارت کافی را به مهارت آموزان آموزش خواهد داد.

آنا: دانشگاه برای مهارت افزایی آینده‌سازان چه تدابیری را اتخاذ کرده است؟

داودی: بدون شک دانش‌آموزان آینده‌سازان فردای کشور هستند و برای توسعه فناوری و تغییرات سریع در عرصه علم و تکنولوژی، نیازمند پرورش نسلی بامهارت و کارآمد برای آینده هستیم.ازاین‌رو باید به فکر راه‌های افرایش مهارت نسل جدید در فرآیند تعلیم و تربیت بوده تا شاهد پیشرفت علمی و پرورش نسلی کارآمد باشیم؛ بنابراین تغییر در زاویه نگاه به محتوا و روش‌های آموزشی مدارس امری ضروری است.

دانشگاه آزاد اسلامی لنجان با شعار«هر دانش‌آموز یک مهارت» و «هر دانشجو یک تخصص یک مهارت»در راستای غنی‌تر شدن برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان برای شکوفاتر شدن استعداد، خلاقیت و نوآوری این نسل با فراهم کردن ساختار‌های مناسب در قالب برگزاری دوره‌های مهارتی به‌منظور توانمندسازی و تقویت روحیه کار و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش‌های پیش از اشتغال و حین اشتغال را به فعلیت رسانده و با مهارت آموزی و پرورش نیروی کارماهر گام برداشته است.

یکی از مهم‌ترین گام‌ها، تغییر نگاه نمره‌محور حاکم بر نظام آموزشی و افزایش درک و مهارت دانش‌آموزان و دانشجویان نسبت به مهارت‌آموزی است. دوره اول آموزش متوسطه از این منظر که فرصتی برای انتقال دانش‌آموزان از ابتدایی به متوسطه بوده و مسیر شغلی و مسیر زندگی دانش‌آموز را تعیین می‌کند، بسیار مهم و حائز اهمیت است. ازاین‌رو رویکرد «پژوهش محوری» و «مهارت‌آموزی» را با مجوز رشته‌های مهارتی در دستور کار قراردادیم و پیگیر تقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی و اشتغال بین دانش‌آموزان هستیم.

امروزه با افزایش روزافزون رقابت در حوزه‌های مختلف کاری در جامعه، افزایش دانش روز و مهارت کافی ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین بهترین مسیر برای رسیدن به موفقیت، آموزش در دوره‌های معتبر است. ازاین‌رو دوره‌های مهارت افزایی مدارس سما و دانشگاه آزاد اسلامی لنجان در راستای اشاعه آموزش‌های عالی و مهارت محور مطابق با دانش و نیاز روز برگزار می‌شوند و در انتهای دوره مدرک معتبر از طرف این واحد دانشگاهی به دانش‌پذیران اعطا می‌شود.

طرح پویش نیز طرحی مهارت‌محور است که در راستای آموزش، افزایش مهارت و ایجاد ارتباط سیستماتیک بین دانشگاه و صنعت، مسیر اشتغال دانش‌آموزان و دانشجویان را هموار کرده و با مشارکت جدی دانشجو در صنایع، ارگان‌ها، بنگاه‌های تولیدی، مؤسسات اجتماعی، دانشگاه‌ها و مؤسسات مرتبط با رشته تحصیلی، مهارت‌افزایی و تجربه مفید کاری را کسب می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر