دانش آموز اخراجی در جریانات اخیر نداشتیم
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محمد مهدی کاظمی در نشست خبری امروز خود با موضوع "پروژه مهر و بازگشایی مدارس" اظهار کرد: امنیت در هر کشوری جزو خط قرمزها و توجه به این موضوع مورد تاکید همه کشورهاست. ما باید زمینه آموزش را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم و اگر جایی تعداد اندکی در مقابل حدود ۱۶ میلیون دانش آموز ما بخواهند حرکتی انجام دهند، باید برای همان دانش آموزان نیز فرصت آموزش را فراهم کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به این که آیا دانش آموزی به دلیل تحت تاثیر ناآرامیهای اخیر قرار گرفتن، اخراج شده است؟ تاکید کرد: هیچ دانش آموزی در این راستا اخراج نشده است. اگر مشکلی برای یکی از این دانش آموزان پیش آید ما خود را موظف میدانیم برای آموزش او تلاش کنیم. دانش آموزی در این راستا اخراج نشده؛ اگر هم تحت تاثیر قرار گرفته و حرکتی انجام داده باید به او آگاهی بخشی کنیم. در این راستا تا کنون دانش آموز اخراجی نداشتهایم.
کاظمی در پاسخ به این که آیا دانش آموزی به خاطر بیانضباطی و انجام فعالیتهایی پیرامون ناآرامیهای اخیر با «اخراج موقت» مواجه شده است؟، تاکید کرد: گفتگو و اطلاع به اولیاء دانش آموزان تنها به منظور آگاهی بخشی است و ما چیزی به عنوان اخراج موقت نداریم. حتی وزارت آموزش و پرورش خود را موظف میداند تلاش خود را برای دانش آموزانی که از قبل بازگشایی مدارس برایشان اتفاقاتی افتاده و مشکلاتی داشتهاند، انجام دهد.
وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان ما پیرو مکتب امام حسین و انتظار بزرگ میشوند و این امر را در خیل حضور جوانان و نوجوانان در پیاده روی اربعین میبینیم، تصریح کرد: استکبار از طریق جنگ رسانهای و از طریق رسانه، سعی در بزرگ نمایی و بعضا ساختارشکنیهایی دارد که تعدادی در کشور شروع به انجام دادن آن کردند. برخی از این خبر رسانیها که بعضا در این ایام شکل گرفت، اخبار دروغ و بزرگ نمایی شده بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره آمار ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه، توضیح داد: تا زمانی که ثبت نام دانش آموزان پایه نهم برای پایه دهم قطعی نشود، نمیتوان آمار ترک تحصیل را گزارش داد. آنچه وجود دارد نشان میدهد، جمعیت دانش آموزی ما نسبت به سال قبل افزایش داشته و نرخ ارتقاء و گذر ما از متوسطه اول به دوم در دختران بیشتر است و این به معنای آن است که ترک تحصیل در دختران به نسبت پسران در مقطع متوسطه کمتر است.
وی افزود: میتوان گفت در حال حاضر تعداد دانش آموزان شاخه فنی حرفهای ما و در طول انقلاب اسلامی سابقه نداشته است. در مجوع در آموزش فنی و حرفهای یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۸ نفر دانش آموز در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در حال تحصیلاند و از این تعداد ۳۸۷ هزار و ۸۹۵ نفر در پایه دهم مشغول هستند که این تعداد نیز نسبت به پایه دهم سال قبل با افزایش حدود ۷ هزار نفری مواجه هستیم.
کاظمی با تاکید بر اینکه ثبت نام دانش آموزان در پایه دهم همچنان ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ۹۳ درصد دانش آموزان در پایه دهم ثبت نام کرده اند و ثبت نام هنوز ادامه دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره سهم رشتههای مختلف در مقطع متوسطه توضیح داد: در بین رشتهها، سهم رشته علوم انسانی از همه بیشتر است. پس از آن نیز رشته تجربی، پس از آن ریاضی و سپس معارف اسلامی قرار دارد.
وی با بیان اینکه در سهم و تعداد دانش آموزان رشته ریاضی امسال با روند افزایشی مواجه بودهایم، ادامه داد: برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۲ مجموعا تعداد دانش آموزان متوسطه اول و دوم ۶ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر است. تعداد دانش آموزان پایه دهم ریاضی بیش از ۱۰۱ هزار نفر و در مجموع سه پایه شاخه ریاضی ۲۸۱ هزار و ۷۲۲ نفر دانش آموز داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیشی بینی ثبت نام ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر دانش آموز در ۱۲۲ هزار مدرسه برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۲، تصریح کرد: با عنایت به اینکه طی ۸ سال گذشته تعداد دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک و سهم این رشته کاهش داشته است، ضرورت داشت به منظور تقویت علوم پایه، به رشته ریاضی فیزیک توجه بیشتری داشته باشیم. از این رو امسال حدود ۸ هزار دانش آموز در پایه دهم ریاضی فیزیک افزایش داشت.
کاظمی با بیان اینکه برای مدارس شبانه روزی در شهریور ماه طی دو مرحله ابلاغ اعتبارهایی را تخصیص دادند، افزود: ۲۳۰ میلیارد تومان تحت عنوان سرانه آموزشی به مدارس شبانه روزی سراسر کشور و همچنین به صورت ویژه "سرانه غذایی" تخصیص پیدا کرد.
وی از آموزش حضوری به عنوان یک ضرورت یاد کرد و با اشاره به نتایج پژوهشی که به سفارش ماکروسافت انجام شده است، گفت: این پژوهش اذعان کرد که در بهترین شرایط آموزش غیر حضوری حدود ۵۰ درصد از اهداف آموزش را محقق میکند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره طرح تثبیت یادگیری، توضیح داد: این طرح با حمایتهای مقام عالی وزارت اجرا و یک میلیون و ۲۱۶ هزار دانش آموز دوره متوسطه در این طرح شرکت کردند. هدف ما از این طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزانی بود که دچار اختلال در آموزش شده بودند. این طرح در ۴ عنوان درسی برگزار شد و دو گروه دانش آموز یعنی دانش آموزانی که نصاب قبولی در خرداد ماه را کسب نکرده و نیز دانش آموزانی که نصاب قبولی را کسب کرده، ولی ممکن بود یادگیری آنها کامل نشده باشد، برگزار شد.
به گفته کاظمی، با مشارکت دستگاهها و بخشهای مختلف حدود ۴۰ هنرستان "وابسته و جوار" کارخانه ایجاد شد که از این تعداد ۱۸ هندستان وابسته به جهاد کشاورزی و ۲۲ هنرستان وابسته به بخشهای مختلف اعم صنعت و معدن، خدمات و... هستند.
وی با یادآوری راه اندازی "رشته محیط بانی" برای نخستین بار در کشور، تصریح کرد: این رشته برای نخستین بار در کشور و در دو استان ایجاد شد. برخی رشتههای دیگر از جمله بهیاری را با توجه به نیاز حوزه سلامت و با مشارکت وزارت بهداشت در برخی استانها توسعه دادیم. رشته معدن، خدمات پس از فروش نیز از دیگر رشتههایی هستند که در استانها به فراخور آمایش سرزمینی راه اندازی شدند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی در راستای کیفیت بخشی و آموزش اشاره و توضیح داد: این دوره از جشنواره در تابستان در استان اصفهان برگزار و با تقدیر از ۵۲۳ دانش آموز متوسطه اول همراه بود. به دنبال حمایت از این دانش آموزان هستیم تا بتوانیم در کنار توجه به شایستگی فنی این دانش آموزان، شایستگی غیر فنی و مهارت نرم این دانش آموزان را نیز افزایش دهیم.
به گفته کاظمی، یک میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۱۲ دانش آموز در جشنواره علمی و پژوهشی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مرحله منطقهای و استانی شرکت کردند که این رقم نسبت به سال قبل ۵۰.۷ افزایش داشته است.
وی با اشاره به راهاندازی ۲۰ پژوهش سرا، ادامه داد: در حال حاضر ۱۹۱ پژوهشسرا داریم. به دنبال ایجاد باشگاه کارآفرینان نوجوان هستیم و دوره آموزشی برای معلمان با مشارکت وزارت کار و امور اجتماعی برگزار کردیم. تعداد شرکت کنندگان جشنواره الگوهای برتر تدریس حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد. همچنین جشنواره ایدهها و تجارب برتر مدیران و معاونین مدارس را در دوره اول متوسطه اجرا کردیم که بیش از ۷ هزار مدیر در آن شرکت کردند و از ۴۰ نفر از مدیران به عنوان مدیر برتر در شهر مشهد تقدیر شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به اهمیت ایجاد عدالت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی اشاره و تصریح کرد: در این راستا با مشارکت دبیرستان ماندگار البرز، آموزش دانش آموزان در پایه دوازدهم را با نگاه آمادگی برای امتحانات نهایی برنامه ریزی کردیم. برای سال ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ این طرح را توسعه دادیم و زمینه را برای آموزش پایه دهم و دوازدهم برای ۱۱۵۶ دبیرستان شبانه روزی با اولویت مناطق کمتر برخوردار فراهم کردیم.
به گفته وی، برای ۲۰۰ نفر از مدیران متوسطه اول و دوم نظری و مدیران هنرستان فنی و حرفهای و کاردانش دوره توانمندسازی مدیران جدیدالانتصاب برگزار شده است.
کاظمی معتقد است هوش مصنوعی به عنوان یک اولویت برای کشور باید مد نظر قرار گیرد و از این رو این معاونت در حال اجرای مهارت برنامه نویسی و کد نویسی در مقطع متوسطه اول است.
وی با بیان اینکه سن برنامه نویسی و کدنویسی برای بالای ۳۰ سال نیست و از این رو این آموزشها باید زودتر ارائه شود، گفت: در این راستا تا قبل از شروع سال تحصیلی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای هنرستانها ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد و تا پایان سال تحصیلی باید ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان بپردازیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از برنامه ریزی برای اجرای طرح شهید باقری در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به منظور دانش بنیان کردن هنرستانهای کشاورزی نیز یاد کرد و درباره ضرورت ایجاد "دیپلماسی مهارتی" تاکید کرد: آموزشهای فنی و حرفهای در دنیا وجه مشترک دارند و نقطه اتصال کشورها میتوانند باشند لذا با عنایت به اینکه دیپلماسی دولت ارتباط با همه کشورها است به دنبال موضوع دیپلماسی مهارتی با کشورهای همسایه هستیم. دبیرخانه این امر را در استان گلستان قرار دادیم و نشستهایی را در این راستا برگزار کردیم تا برای سال تحصیلی آتی زمینه تحقق این برنامه و توسعه آموزش فنی و حرفهای را به صورت مشترک با کشورهای همسایه داشته باشیم.
وی همچنین این را هم گفت که این معاونت با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است برای دانش آموزان مدارس شبانه روزی آموزش هنر و مهارتهای هنری را در دستور کار خود قرار دهد.
کاظمی در پایان سخنان خود با بیان اینکه توجه به کتابخوانی مورد تاکید ما است، افزود: به دنبال این هستیم با اولویت مناطق کمتر برخوردار و توجه به مدارس شبانه روزی، تجهیز کتابخانههای متوسطه اول و پس از آن متوسطه دوم را در دستور کار داشته باشیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/