صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۶ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱
فعال دانش‌بنیان در گفت‌و‌گو با آنا تشریح کرد؛

سیاست‌های مؤثر در احیا و توسعه صنعت چای کدامند؟/ لزوم به‌زراعی اصولی و هرس باغات رهاشده

مدیر‌عامل یک شرکت صنعتی و دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، تأمین مالی و بازسازی واحد‌های تولیدی راکد را ازجمله سیاست‌های مؤثر در احیا و توسعه صنعت چای کشور قلمداد کرد.
کد خبر : 808580

یوسف فلاح ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در انزلی، مشکلات، معضلات، موانع و راهکار‌های توسعه صنعت چای کشور را تشریح و بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل صنعت چای، عدم به‌زراعی باغات چای رهاشده است که نمی‌توان از لحاظ مرغوبیت آن را به حالت اولیه بازگرداند که نیاز به به‌زراعی اصولی و هرس باغ دارد، در این راستا باید برای جوان‌سازی بوته‌های چای از طریق پرداخت وام طولانی‌مدت، ارائه خدمات فنی از طریق اداره کل خدمات پژوهشی و سازمان چای و تحویل به موقع کود شیمیایی (نهاده‌های کشاورزی به کشاورزان) اقدام عاجل صورت بگیرد.

این تولیدکننده و فعال حوزه دانش‌بنیان یادآور شد: تأمین مالی به‌ویژه کاهش نرخ سود و مالیات، ایجاد زمینه‌های مساعی مرمت و بازسازی واحد‌های تولیدی راکد، کنترل واردات چای خشک، اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی مصرف چای ایرانی بین مردم و حمایت رسانه‌های گروهی به‌ویژه صدا‌و‌سیما از چای ایرانی ازجمله سیاست‌های مؤثر در احیا و توسعه صنعت چای کشور خواهد بود.

فعال صنعت چای کشور تأکید کرد: دولت باید تسهیلات بدون بهره به کشاورزان پرداخت کند که با توجه به سرمایه‌بر بودن آماده‌سازی باغات و ناتوانی باغداران از انجام این کار، این امر موجب افزایش انگیزه کشاورزان برای به‌زراعی باغات چای و حتی آبادسازی باغات چای رهاشده می‌شود که این امر نیز به نوبه خود موجب افزایش تولید برگ سبز چای و کاهش واردات و ایجاد اشتغال می‌شود.

 

 

فعال حوزه دانش‌بنیان که در حوزه فرآوری، آماده‌سازی و عرضه محصول چای فعالیت می‌کند، افزود: سال ۱۳۸۱ برای نخستین‌بار در ایران موفق به تولید چای سبز از بوته‌های چای ایرانی شدیم که پیش از این صددرصد وارداتی بود. تولید چای اولونگ، چای سفید و چای زرد هم از دیگر ابتکارات محققان بوده و برای نخستین‌بار در ایران، کیک و کلوچه حاوی چای سبز را نیز تولید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه همگام با استاندارد‌های جهانی و با همت کارشناسان متخصص ایرانی و کارکنان خود به اخذ گواهینامه‌های ایزو، ستاره بین‌المللی کیفیت، گواهینامه ثبت اختراع چای سوزنی و دریافت نشان ایمنی و سلامت نائل شده‌ایم، گفت: در زمینه صادرات تاکنون با کشور‌های مختلفی از قبیل روسیه، استرالیا، آلمان، عمان، ترکیه، امارات، کویت، عراق، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان همکاری داشته و به‌عنوان صادر‌کننده نمونه استان گیلان برای هشت سال متوالی (از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹) انتخاب شده‌ایم.

فلاح ابراهیمی بیان کرد: همکاری پژوهشی با دانشگاه علوم پزشکی درباره بررسی تأثیر دمنوش بادرنجبویه بر ضربان قلب زودرس بطنی، همکاری با دانشکده پیراپزشکی شرق گیلان درباره تأثیر چای سبز بر افسردگی سالمندان مقیم مرکز سالمندان رشت و استقرار یک واحد دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری گیلان در زمینه تولید نرم‌افزار از عمده فعالیت‌ها در راستای تعامل صنعت و دانشگاه بوده است.

تولید محصولات بدیع با توجه به نیاز بازار و سلیقه مصرف‌کنندگان

این فعال صنعتی و دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه را تولید محصولات بدیع با توجه به نیاز بازار و سلیقه مصرف‌کنندگان دانست و افزود: برای تحقق این امر، استفاده از تخصص نخبگان فنی و دانشگاهی موجب توسعه محصول براساس نیاز بازار و در نتیجه فروش مناسب خواهد بود.

وی گفت: کشوری با تنوع منابع طبیعی، اقلیمی، آب و خاک و برخوردار از ذخایر غنی نفت و گاز و جمعیت و بهره‌گیری از نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته ایرانی، شایسته برخورداری از صنعتی پویا، رشد اقتصادی و صادرات‌گراست. شرکت متبوع ما در صنعت چای با ایجاد فرصت یادگیری و انتقال دانش فنی و سازمانی لازم، این فرصت را برای جوانان ایرانی فراهم می‌آورد تا علاوه بر بهره‌مندی از شغل مناسب، دانش و اطلاعات خود را در چرخه اقتصاد این مرز و بوم به کار گیرند.

این فعال حوزه صنعت و دانش‌بنیان در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات تولیدی شما قابل رقابت با محصولات خارجی هستند و برنامه و اهدافی برای گسترش و ارتقای کیفیت محصول‌تان به صورت علمی و دانش‌بنیان دارید، عنوان کرد: با توجه به تولید محصولات با بهره‌گیری از دانش نیرو‌های متخصص با کیفیت بالا و قیمت مناسب بی‌تردید استقبال از این محصولات بسیار بیشتر از انواع مشابه خارجی است. در صورت به‌زراعی باغات چای به جرئت می‌توان گفت که کیفیت چای ارگانیک ایرانی بی‌نظیر است.

فلاح ابراهیمی مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید مجموعه متوبع خود را تولید داخل دانست و افزود: با توجه به شرایط تحریم، بیش از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نیازمندیم و ازآنجا که عرضه و تقاضای بازار در شرایط رقابتی موجب افزایش کارایی، تنوع تولید کالا‌ها و خدمات و نیز کاهش قیمت‌ها خواهد شد، راه برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی کنونی، تقویت بخش خصوصی و نهاد‌های وابسته به آن است.

وی بیان کرد: کاهش ضایعات، توسعه تکنولوژیک، ابزار و تجهیزات یکی از راهکار‌های هزینه‌کرد صحیح نقدینگی توسط مدیران صنعتی است و اختراع دستگاه برای افزایش کیفیت چای در مرحله تخمیر و خریداری ۶ دستگاه سورتینگ از کشور کره در راستای افزایش کیفیت چای و جداسازی ضایعات و افزایش سرعت عمل در روند تولید چای از مهم‌ترین اقدامات شرکت در این راستا بوده است.

گفت‌و‌گو: حمیدرضا ساسانیان

انتهای پیام/

ارسال نظر