صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وحید لک در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد

انتقاد از بی‌تدبیری‌ها در حوزه فرهنگ در سالی که گذشت

وحید لک از بی‌برنامگی حوزه فرهنگ و هنر در ایام نوروز و تعامل برقرارنشده میان سازمان‌هایی که برنامه‌ریزی برای اجرای آثار نمایشی را برعهده دارند با سازمان میراث فرهنگی انتقاد کرد.
کد خبر : 8084

وحید لک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «همیشه سهل‌انگاری و بی‌تدبیری را نمی‌شود در حوزه‌‌های محیط زیست، صنعت، آلودگی هوا، ترافیک، شهرسازی و مسائل دیگر دید. سهل‌انگاری در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد برای مثال معماران و مهندسان برای ساخت یک مجتمع و ساختمان نیاز به زمان‌بندی در به سرانجام رساندن پروژه دارند. متاسفانه در بوجودآمدن زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر کشور این زمان‌بندی به عنوان برنامه بلندمدت وجود ندارد و به همین دلیل این حوزه روز به روز به دلیل بی‌توجهی، دچار چالش‌هایی می‌شود که به بی‌تدبیری و بی‌توجهی و ناکارامدی بسیاری از تاثیرگذاران این عرصه بازمی‌گردد.»


وی ضمن اظهار امیدواری از این که چنین مسائلی را در سال آینده شاهد نباشیم بیان کرد: «دغدغه‌هایی که هنرمندان مطرح می‌کنند درست است اما بخشی از آن به خود هنرمندان باز می‌گردد که نیازمند توجه به مسائل پیرامون است و بخشی دیگر به مسئولان اجرایی که در به سرانجام رسیدن فعالیت‌های هنری موثر هستند، بر می‌گردد.»


وی خاطرنشان کرد: «متاسفانه سال 1393 را باید در حالی به پایان رسانیم که نه تنها اتفاقات خوشایندی در عرصه هنر رخ نداده بلکه اکثراً با اعتراضات مختلفی هم از سوی صنوف و تشکل‌های گوناگون رو‌به‌رو بوده‌ایم. »


لک که تاکنون همکاری‌های زیادی در مدیریت اجرای آثار نمایشی در تهران و شهرستان ها داشته است در انتقاد به وضعیت اجرایی آثار در ایام نوروز تصریح کرد: «در اینجا باید بپرسیم که امسال پس از گذشت دهه فاطمیه و برای ایام نوروز در کشور چه برنامه‌های فرهنگی داریم؟ تاکنون که شاید یک هفته به آغاز سال جدید باقی نمانده است هیچ برنامه‌ هنری و فرهنگی از سوی هیچ نهاد و یا استانی اعلام نشده است. »


وی گفت: «در ایام نوروز مردم ما به استان‌های کشور سفر می‌کنند ما در استان‌های کشور با بی‌برنامگی حوزه فرهنگ و هنر مواجه هستیم و پس از سهل‌انگاری متوجه اتفاقاتی می‌شویم که به شدت خطر‌آفرین است و آن هم چیزی نیست جز برنامه‌های کشورهای همجوار که از طریق شبکه‌های مجازی، ماهواره‌ای و اجتماعی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شده است. برنامه‌ریزان کشورهای همجوار برنامه‌های فرهنگی شان را در اختیار مردم ما قرار می‌دهند و این زنگ خطری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»


لک اظهار کرد: «درحالی که برخی از جشنواره‌های ما با برپایی دوره‌های متعدد شناسنامه پیدا کرده است متاسفانه محدود به یک دوره زمانی است و برآیند و خروجی ندارند برای مثال جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی که مضمون آیینی و سنتی دارد پس از گذشت سال‌ها کی توانسته به اهداف خود برسد و محصولش را در ایام نوروز در سراسر کشور ارائه کند؟ چرا تنها اجراها به ایام جشنوراه محدود می‌شود و در حالی‌که دیگر کشورها سعی در به نام کردن آیین‌های ما برای خود دارند مدیران فرهنگی کشور به این موضوع نمی اندیشند که چنین آیین‌های می‌تواند فقط برای ایام یک جشنواره نباشد؟»


وی با اشاره به این‌که اغلب توجه ما به جشنواره‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت است تاکید کرد: «هنرمندان و مردم در تعیین سرنوشت کشور شریک هستند و باید درخواست‌ها از طریق مسئولان پیگیری و به سرانجام رسد که متاسفانه با بی‌توجهی و بی‌تدبیری آنها مواجه بوده‌ایم و نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. وقتی بحث مصلحت ملی و حفظ آیین‌ها، سنت‌ها و ارزش‌ها مطرح است چنین برنامه‌هایی می‌توانند به فرهنگ و هنر کشور کمک کنند.»


این کارگردان و مدیر در سخنانش اعلام کرد: «ما در حال فراموش کردن تاریخچه فرهنگ و هنر و افراد تاثیرگذار در این حوزه و به نوعی دچار تنبلی محض هستیم و نتوانسته‌ایم به شکل کامل آیین‌های و سنت‌هایمان را در زمانی چون تعطیلات نوروز در اختیار دیگران قرار دهیم. همین امر باعث شده مردم ما در این ایام صرفاً خود را با طبیعت سرگرم کنند و یا تنها در فضای خانواده قرار گیرند در صورتی‌که اگر مهندسان فرهنگی میتوانستند در هر استان برنامه‌های فرهنگی هنری داشته باشند و به کمک سازمانی چون میراث فرهنگی که یکی از سازمان‌های موثر است و باید پرچمدار چنین جریانی باشد، اطلاع‌رسانی کنند، می‌توانستند هم در سرگرم کردن مردم و هم آشنایی و یادآوری آیین‌هایمان نقش بسزایی داشته باشند.»


لک گفت: «جای تاسف است که کشورهای دیگر آیین‌های ما را می‌برند و به آن می‌پردازند در حالی‌که ما در حال ثبت هنر تاثیرگذار تعزیه هستیم. »


وی در پایان عنوان کرد: «امیدوارم با توجه به نزدیکی سال نو و نیازی که برای پرورش نسل آینده احساس می‌شود، مسئولان مرتبط در مبارزه با از بین رفتن آیین‌ها و سنت کشورمان که پشتوانه تاریخی بزرگی دارد آگاهی پیدا کنند چراکه چنین سهل انگاری‌ها می‌تواند آثار مخربی به دنبال داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر