توسعه 46 درصدی تحصیل در رشتههای فنی و کاردانش تا پایان برنامه ششم
به گزارش گروه اجتماعی آنا، علی اصغر فانی با تبریک فرا رسیدن ایام بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: مساله اساسی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 96-95 استقرار پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخهها و رشتههای مختلف دوره متوسطه است.
وی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه «آموزش و پرورش دارای 40 میلیون مخاطب مستقیم است»، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه با هیچ دستگاهی نیست و به همین جهت اثر گذارترین دستگاه در مقایسه با دیگر دستگاهها به حساب میآید و از این رو باید از تلاش همه معلمان و فرهنگیان تشکر کرد.
وزیر آموزش و پرورش، افزود: خط مشی آموزش و پرورش دولت یازدهم رسیدن به نظارت اجماعی در اتخاذ تصمیمات و برنامههای آموزش و پرورش که نتیجه این هماهنگیها علیرغم زمانبر بودن باعث هم افزایی برنامههای دستگاه تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش، ادامه داد: معاونتها و سازمانهای مختلف آموزش و پرورش باید نسبت به تنظیم برنامههای خود در سال 95 بر اساس نقشه راه سند تحول بنیادین اقدام کنند و پس از آن آموزش و پرورش هیچ برنامهای را بدون در نظر گرفتن بخشهایی از سند تحول بنیادین اجرا نخواهد کرد.
فانی با توجه به شعار سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی علاوه بر تکلیف عمومی که بر عهده همه دستگاههای دولتی و غیردولتی است یک تکلیف دیگر نیز براساس فرهنگ سازی به دوش دارد که به عنوان یکی از ساحتهای شش گانه تربیت با عنوان ساحت «زیست حرفه ای و اقتصادی» به آن پرداخته میشود و در آن دانش آموز باید در طول مدت تحصیل باید کسب کار، مهارتهای حرفهای و مبانی اقتصاد آشنا شود تا بتواند یک عنصر مفید در جامعه باشد.
وی به درسهای جدیدی که به پایه دهم متوسطه اضافه شده اشاره کرد و گفت: این درسها میتواند بخش زیادی از خلاهای نظام آموزشی را پر کند و به دانش آموز تربیت برای زندگی کردن را بیاموزد و در این مسیر ضرورت آماده سازی معلمان از لحاظ مبانی علمی در قالب کلاسهای آموزشی به صورت مجازی و حضوری ضرورت اساسی دارد .
وزیر آموزش و پرورش، کار هدایت تحصیلی دانش آموزان را بسیار پیچیده و مهم خواند و افزود: آینده دانش آموزان در گرو انتخاب درست شاخه و رشته تحصیلی است و در این راستا دانش آموزان، اولیای آنان، مدیران مدارس، کارشناسان مشاوره در ادارات، مناطق و استانها باید بر اساس چهار عامل استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش عمل کنند . البته لزوما این چهار عامل در یک راستا نیست و همین موضوع کار هدایت تحصیلی را با دشواری بیشتری مواجهه میکند.
توسعه تحصیل دانش آموزان در رشتههای فنی و کاردانش
وزیر آموزش و پرورش با توجه به جلسه شورای عالی اشتغال که اخیرا با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، ادامه داد: در این شورا هدف گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه رسیدن به تحصیل 46 درصد دانش آموزان در شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش است. دلیل آن این است که فارغ التحصیلان این رشتهها میتوانند سریعتر با نیاز جامعه به اشتغال برسند و راهی برای مبارزه با بیکاری به عنوان یک سیاست میتواند مورد استفاده جامعه و دولتها قرار بگیرد.
وی افزود: اگر به فکر توسعه واقعی کشور هستیم چارهای غیر از توزیع متوازن در رشتهها و شاخههای کاردانش و فنی حرفهای نداریم. حتی باید به این سمت حرکت کنیم که هر دانش آموز رشتههای نظری نیز در دوره تحصیلی خود یک مهارت فنی را فرا گیرد.
فانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا تجهیز هنرستانها به عهده دو بخش صنعت و تجارت است، خاطر نشان کرد: باید پیش نویس قانونی توسط آموزش و پرورش و به طور اخص در معاونت آموزش متوسطه تنظیم شود که بتوانیم پس از تصویب آن در هیات دولت این اقدام مهم را به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت محول کنیم تا آنها نیز بتوانند از ظرفیت نیروی انسانی فنی فارغ التحصیلان این رشتهها در پیشبرد کارهای صنعتی خود بهره ببرند.
فانی افزود: برای هدایت تحصیلی نظام مند و منسجم نیازمند نرم افزارهای مناسبی هستیم که این کار باید در مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش و درمدت زمان کوتاهی آماده شود تا بتواند مورد استفاده قرار بگیرد
پیگیری ارتقای مدیریت آموزشگاهی در دولت یازدهم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی از برنامههای آموزش و پرورش دولت یازدهم است، خاطر نشان کرد : برنامه تعالی مدیریت در دوره متوسطه و برنامه تدبیر در دوره ابتدایی با همین نگرش اجرایی شده است و باعث دستاوردهای خوبی هم شده است و امیدواریم با ارتقا سطح علمی مدیران درمدارس بتوانیم باعث ارتقا کیفیت آموزش و پرورش شویم.
انتهای پیام/