صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۵ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
آخرین جزئیات از وضعیت دولت الکترونیک؛

چند دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند؟

مطابق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تمامی دستگاه‌های دولتی باید تا پایان شهریور ماه با آماده‌سازی بستر لازم خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه دهند.
کد خبر : 806541

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، با توسعه فناوری‌های ارتباطی و امکان ارائه آنلاین خدمات دولتی بسیاری از کشور‌های جهان می‌کوشند با آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم اکثر خدمات قابل ارائه از سوی دستگاه‌های دولتی را بر بستر سامانه‌های مجازی عرضه کنند.

طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تمامی دستگاه‌های اجرایی دولت باید تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ اکثر خدمات خود را به صورت الکترونیکی و بر بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند. گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران حاکی از آن است که تا کنون ۳۴ دستگاه دولتی پنجره واحد خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

لزوم افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی دولت در راستای تقاضای روزافزون مردم

دولت الکترونیک فقط به معنای مجازی کردن خدمات نیست

به گفته رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات «طبق قانون ۱۵۳ دستگاه باید خدمات خود را بر بستر پنجره واحد دولت هوشمند ارائه دهند که از این تعداد تا این لحظه ۳۴ دستگاه به این پنجره متصل شده و روند توسعه اتصال به دولت هوشمند ادامه دارد.»

اتصال سامانه ملی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

باقری اصل با اشاره به فرصت ۸ ساله دستگاه‌های دولتی برای پیوستن به دولت الکترونیک می‌گوید «غیر از این دستگاه‌های گفته شده ۴۴ سامانه ملی نیز به این پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و از این طریق ۷۲۸ خدمت ارائه می‌کنند. همه دستگاه‌ها از سال ۹۳ این فرصت را داشته اند که پنجره خود را ایجاد کنند و این یک تاخیر هشت ساله است.»

برخی از دستگاه‌ها با آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات آنلاین در زمینه اتصال به پنجره واحد دولت هوشمند از سایر نهاد‌ها پیشی گرفته و هم اکنون خدمات متنوعی را از طریق این پنجره به مردم ارائه می‌کنند. مجید فولادیان، مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی درباره آخرین جزئیات پیوستن دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند بیان می‌کند «پنجره واحد خدمات فراجا با ارایه چهار خدمت اصلی به تازگی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پیوسته است. این خدمات مشتمل بر استعلامات راهور، خدمات گذرنامه، شماره گذاری وسایل نقلیه و وظیفه عمومی است. متقاضیان استفاده از خدمات یاد شده می‌توانند با استفاده از پنجره ملی از کلیه خدمات الکترونیکی فراجا استفاده کنند.»

آخرین جزئیات از اتصال دستگاه‌ها به دولت هوشمند

فولادیان درباره خدمات الکترونیکی قوه قضائیه، وزارت نیرو، وزارت آموزش و پرورش و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کند «در حال حاضر وزارت نیرو در چهار حوزه اصلی شامل خدمات مشترکان آب و فاضلاب، خدمات صنعت برق، خدمات منابع آب و مجوز‌های وزارت نیرو از بستر پنجره واحد خدمات هوشمند به ارایه خدمت می‌پردازد که کلیه خدمات پنجره وزارت نیرو به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند. «خدمات قضایی من» از سامانه‌های مهم قوه قضائیه است که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.»

باتوجه به مهلت قانونی تعیین شده برای دستگاه‌ها دولتی به منظور اتصال به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند این پرسش مطرح است که در صورت عدم تمکین دستگاه‌ها از قانون چه اقدامی صورت می‌گیرد؟ دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این رابطه می‌گوید «پس از پایان شهریور و گذر از مهلت قانونی، طی گزارشی اسامی دستگاه‌هایی که صرفا جهت رفع تکلیف به پنجره ملی پیوسته‌اند را اعلام خواهیم کرد. با فشاری که دولت وارد کرده و همراهی رسانه‌ها و مجلس حتما روند اتصال به پنجره ملی سرعت گرفته و به نتیجه می‌رسد.»

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر