صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۲ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

حوزه کسب و کار؛ مشتری دائم پخش سه‌بُعدی‌/ محصولی فناور و مورد علاقه عموم

طراح و تولیدکننده محصول فناور «پخش سه‌بُعدی و معلق در هوا» زمینه فعالیت خود را پخش هولوگرافی و سه‌بُعدی معرفی و عنوان کرد که این محصول در حوزه کسب و کار کاربرد بیشتری دارد.
کد خبر : 805531

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ معصومه مشکل‌گشا فارغ‌التحصیل دکتری اپتیک و لیزر از دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه قم تاکنون بیش از ۲۰ مقاله  ملی و بین‌المللی در زمینه کاربرد اپتیک و لیزر و پلاسما در صنعت به چاپ رسانده و داور چند مجله بین‌المللی در زمینه اپتیک و لیزر و پلاسما است.

وی در زمینه اپتیک و لیزردر چند شرکت به‌عنوان کارشناس ارشد بخش تحقیق و توسعه  لیزر فعالیت داشته و در زمینه ساخت حسگرهای نوری نیز در ساخت چند حسگر نوری مشارکت داشته است.

مشکل‌گشا مدیرعامل شرکت فناور «فوتون گستر سه‌بُعدی نوین» این شرکت را مرداد ۱۴۰۱راه‌اندازی کرد و با عضویت در مجموعه پارک علم و فناوری استان قم در انجام فرآیند دانش‌بنیان شدن گام‌های مؤثری برداشته و در حال رشد فناورانه است.

زمینه فعالیت در پخش هولوگرافی و سه‌بُعدی

خبرنگار خبرگزاری آنا  به عنوان رسانه دیده‌بان «پیشرفت علم، فناوری و نوآوری» به سراغ معصومه مشکل‌گشا رفته تا جزئیات فعالیت‌های این جوان خلّاق را در عرصه علم و فناوری و شرکت متبوعش بررسی کند.

مشکل‌گشا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا زمینه فعالیت خود را پخش هولوگرافی و سه‌بُعدی معرفی کرد و طراحی نمونه‌های مختلف با قابلیت استفاده آسان با قیمت مناسب را از فعالیت‌های خود برشمرد و اضافه کرد: در هفته دولت امسال توسط استاندار قم یکی از نمونه‌های سه‌وجهی با عنوان «پخش سه‌بُعدی به روش هولوگرافی چندوجهی» رونمایی شد.

فعال حوزه فناوری درباره جایگاه محصولات و فعالیت خود درعرصه  بازار و حوزه کسب و کار گفت: پخش سه‌بُعدی در اغلب زمینه‌های تبلیغاتی، سرگرمی، آموزش وعلمی کاربرد دارد، بنابراین «پخش سه‌بُعدی و معلق در هوا» مورد علاقه عموم است.

مشکل‌گشا، مخاطبان خود را در عرصه کسب و کار برشمرد و افزود: پخش سه‌بُعدی مورد توجه موزه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و اغلب فروشندگان، سالن‌های کنفرانس، میزگردها، آموزش و پرورش، جراحان و پزشکان، شهرداری، پارک‌های مجازی و نمایشگاه‌ها قرار دارد و شرکت ما با  فعالیت گسترده در زمینه ساخت نمونه‌هایی با ابعاد مختلف تا ابعاد چند متری و در زمینه تولید محتوای قابل پخش به‌صورت سه‌بُعدی برای این اقشار و صنوف خدمات مناسبی پیش‌بینی و نمونه‌هایی را عرضه کرده است.

وی درباره اینکه چه عواملی موجب شد تا احساس کنید جامعه به وجود چنین محصولی نیاز دارد؟ پاسخ داد: پخش هولوگرافی و سه‌بُعدی در یک دهه اخیر در دنیا  مورد توجه بسیاری از مردم قرار داشته و در ایران نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته؛ اما این فعالیت‌ها محدود بوده و هنوز عرضه وسیعی صورت نگرفته است.

فعال فناور در پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به مشکلات در مسیر تولید محصول خود ادامه داد: یکی از مشکلات  نبود محتوای مناسب برای پخش سه‌بُعدی و مشکل دیگر قیمت نسبتاً بالای نمونه‌هاست؛ بنابراین سعی بر این است با به‌کارگیری نیروی متخصص در زمینه تولید محتوا، پشتیبانی مناسب در این زمینه و ارائه نمونه‌هایی با قیمت مناسب برای اصناف و اقشار مختلف، تهیه این سیستم را میسر کنیم.

پیگیر دانش‌بنیان شدن برخی طرح‌های شرکت هستیم

مشکل‌گشا درباره کاربردهای تازه‌ترین محصول تولیدشده شرکت فناور متبوع خود که در هفته دولت با حضور استاندار و مسئولان رونمایی شد، توضیح داد: این محصول که در راستای پخش سه‌بُعدی است در زمینه‌های مختلف تفریح و سرگرمی، آموزش و تبلیغات کاربردهای وسیعی دارد.

وی اضافه کرد: هولوگرافی و سه‌بُعدی در مراسم هفته دولت رونمایی و سعی شد با تولید محتوای مختلف و کوتاه در زمینه‌های مختلف هنری، تبلیغاتی، سرگرمی وآموزشی قابلیت دستگاه برای نمایش سه‌بُعدی و معلق در هوا به نمایش گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت فوتون گستر سه‌بُعدی نوین با بیان اینکه درحال پیگیری دانش‌بنیان شدن برخی طرح‌های شرکت هستیم و نمونه‌هایی نیز در حال گذراندن مراحل  ثبت اختراع و طرح صنعتی است، افزود: با سازمان‌هایی مانند شهرداری، اتاق بازرگانی، دانشگاه‌ها و اصناف در حال رایزنی  برای ورود مؤثر به عرصه بازار و درآمدزایی و افزایش سطح فروش محصولات شرکت هستیم.

مشکل‌گشا، جامعه هدف محصولات خود را کودکان و بزرگسالانی که درزمینه آموزش، تفریح یا علمی و تبلیغاتی فعالیت دارند برشمرد و تأکید کرد که محصولات تولیدشده محدود به قشرخاصی نیست. توسعه نمونه‌های مختلف هولوگرافی و تلفیق با واقعیت افزوده از برنامه‌های مهم شرکت است؛ طراحی سیستم‌های سبک با نصب آسان و ارزان و کم‌حجم نیز از دیگر برنامه‌های پیش رو است و در این راستا در زمینه تولید محتوا برای اقشار مختلف کادر متخصصی درنظر گرفته شده تا بتوان برای مشتریان مختلف محتوای قابل پخش به‌صورت سه‌بُعدی تهیه کرد.

این فعال حوزه فناوری در پاسخ به این سؤال که نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور و دانش‌بنیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: اغلب مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری است و نبود راه‌های ارتباطی کافی بین سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان محصولات دانش‌بنیان و ناآشنایی کافی سرمایه‌گذاران با تولیدکنندگان از مشکلاتی بوده که به‌تازگی اقدامات مناسبی برای رفع آنها در حال انجام است.

وی درباره تأثیر بحران کرونا در فعالیت شرکت متبوعش گفت: کرونا موجب به تعویق افتادن ثبت شرکت و ساخت نمونه‌ها شد. درزمینه مقابله با کرونا محصولی ارائه نشد؛ اما می‌توان فیلم‌های تبلیغات مقابله با کرونا را به‌صورت سه‌بُعدی تولید کرد.

گفت‌وگو از حسین غمخوار سرایدشتی

انتهای پیام/۴۰۷۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر