صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
یک تولیدکننده محتوای صوتی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

کتاب صوتی همسایه دیوار به دیوار کتاب فیزیکی است/ مخاطبان سرگردان و دست کوتاه محتوای شنیداری

امین شوشتری معتقد است که در تولید محتوای صوتی، مخاطب خوب و توزیع مناسب عوامل مهمی برای جذب سرمایه‌گذار هستند.
کد خبر : 803371

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق و فرهنگی یکی از ریشه‌دارترین صنایع در ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیت‌های انسانی شکل می‌گیرد. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالا، به جای بهره‌گیری عمده از مواد اولیه‌ طبیعی و معدنی، عمده منابع از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، تأمین می‌شوند. صنایع خلاق رشد فوق‌العاده‌ای در دهه‌های گذشته داشته و توجه بخش‌های خصوصی و دولتی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کرده است.

کتاب‌های صوتی و گویا جزو صنایع خلاق فرهنگی محسوب می‌شوند، این ایده و شیوه جدید مطالعاتی در ابتدا برای کمک به نابینایان بود اما پس از مدتی مورد استقبال عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان هم قرار ‌گرفت. امروزه در ایران با توجه به افزایش قیمت کاغذ و متعاقب آن گرانی کتاب‌های فیزیکی و چاپی روز به روز به طرفداران این نوع کتاب‌ها افزوده می‌شود. از طرفی پیشرفت تکنولوژی، توسعه فضای مجازی و ارتقای زیرساخت‌های آن شیوه زندگی و زیست‌ ما را با تغییراتی مواجه کرد. این برنامه‌ها در پی خدمات‌رسانی به مخاطب شرایط آسان‌تر و مطلوب‌تری را برای زندگی در عصر امروز به ارمغان آورده‌ است.

در این راستا با امین شوشتری، مدیرعامل گروه فرهنگی هنری «یم» که به تولید محتوای صوتی تخصصی در حوزه معارف اسلامی می‌پردازند به گفت‌وگوپرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانیم.

آنا: کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها جزو صنایع خلاق محسوب می‌شوند، الان هم که تاکید مقام معظم رهبری بر «توسعه صنایع و شرکت‌های خلاق» است، به نظر شما ترویج این صنایع چه اهمیتی برای کشور دارد؟

شوشتری: محتوای صوتی جزئی از صنایع خلاق فرهنگی محسوب می‌شوند. این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است. اول اینکه روند جهانی توجه به رسانه‌ها در سال‌های پیش رو به موضوع صوت منعطف می‌شود، اما متاسفانه ما از این قافله عقب هستیم. توجه و اهمیت به این مسئله جنبه خلاقانه ما را در ماراتن رسانه‌ای دنیا پیش می‌برد. نکته دیگر با توجه به گرم بودن رسانه‌های شنیداری، همزمان با دریافت محتوای صوتی افراد می‌توانند به کار‌های دیگر خود هم بپردازند. از طرفی در زندگی‌ پر سرعت امروز که تحت تاثیر تکنولوژی قرار دارد، معمولا افراد زمان مرده بسیاری دارند، این شکل از تولید محتوا می‌تواند به زمان آن‌ها برای یادگیری و مطالعه وسعت بدهد.

کتاب صوتی همسایه دیوار به دیوار کتاب فیزیکی

اهمیت ترویج صنایع خلاق فرهنگی برای پیشرفت و توسعه کشور بر هیچکس پوشیده نیست اما با این حال برخی هنوز هم معتقد هستند که این نوع کتاب‌ها نوعی رقیب برای کتاب‌های فیزیکی محسوب می‌شوند، نظر شما در این باره چیست؟

قطعا محتوای شنیداری رقیب سایر تولید محتواهای سنتی بوده و هست. اما اینکه تولید کتاب صوتی جای کتاب فیزیکی را بگیرد به نظر دور از ذهن می‌آید چون کارکرد آن‌ها با هم متفاوت است و اساسا در دو ساختار تعریف می‌شوند. آن‌چه اهمیت دارد این واقعیت است که این دو حوزه مکمل همدیگر هستند و اگر بخواهیم ارتقای جدی در هر کدام از آن‌ها داشته باشیم ناگزیریم طرف دیگر را نیز تقویت کنیم. اما یادمان باشد که کتاب صوتی همسایه دیوار به دیوار کتاب فیزیکی است.

در بخش معارف تولید محتوا خیلی کم است، در نتیجه ممکن بود که مخاطب آن گونه که باید به دنبال کتاب صوتی در این زمینه نباشد، چه شد که به این سمت حرکت کردید؟

این یکی از مهم‌ترین چالش‌های کار ماست. در بررسی‌های اولیه متوجه شدیم که مخاطب برای استفاده از محتواهای شنیداری معارف به پلتفرم‌ها مراجعه می‌کند اما با فقدان آثار با کیفیت و متنوع مواجه می‌شود. طبیعی است که بعد از چند بار مراجعه این بازار را تهی یافته و دیگر سراغ محتوای شنیداری با کیفیت معارفی در پلتفرم‌های دیگر نمی‌گردد. وقتی به این مهم دست یافتیم، تصمیم گرفتیم با تمام سختی‌ها و مشقت‌ها به صورت تخصصی دست به تولید محتوای شنیداری معارف بزنیم، یعنی به مخاطب جویای مفاهیم معارفی که به دنبال محصول با کیفیت است احترام گذاشته و آن‌چه تولید می‌کنیم را به بهترین شکل ارائه کنیم. اتفاقا در حال حاضر هم هنوز مخاطب جدید در مراجعات اولیه سرگردان است اما امیدواریم به همت تولید‌کنندگان خوب محتوای صوتی معارف اسلامی، صاحبان ذوق و اندیشه این سد را بشکنیم و برای این دست از مخاطبان نیز در پلتفرم‌های توزیع محصولات شنیداری آثار خوبی را ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید:

دست کوتاه‌مانده محتوای شنیداری معارف از مخاطب سرگردان!

در مسیر تولید محتوای شنیداری تخصصی حوزه معارف با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستید؟

طبیعی است این بخش از تولید محتوا هم همانند تمام حوزه‌های دیگر دچار سه چالش عمده است؛ تولید محتوا، جذب مخاطب و توزیع مناسب محتوا. این سه چالش در تمام شکل‌های تولید محتوا هم خودشان را نشان می‌دهند که البته در حوزه تولیدات شنیداری به جهت جوان بودن و فراگیر نشدن این چالش‌ها عمیق‌تر‌ است. برای تولید محتوا نیاز به سرمایه است و سرمایه وقتی به این حوزه تمایل پیدا می‌کند که مخاطب خوب و توزیع مناسب را ببیند، وقتی این دو ضلع نحیف هستند طبیعی است که تولید هم با چالش جدی مواجه می‌شود. از سوی دیگر محتوای شنیداری معارف هنوز مخاطب خود را در بازار عرضه پیدا نکرده است و توزیع کنندگان راه حل مناسبی برای ارائه آن ایجاد نکرده‌اند. در مجموع می‌توان گفت دست محتوای شنیداری معارف از مخاطب سرگردان کوتاه مانده است.

مدیران و مسئولان فرهنگی چطور؟ در این زمینه حمایتی داشته‌اند؟

ما امیدی به توجه مدیران و مسئولان فرهنگی نسبت به این حوزه نداشتیم چرا که با تولید محتوای صوتی مانور تبلیغاتی ویژه نمی‌توان ایجاد کرد و البته توقعی هم نداریم. اما به آن دسته از آن مسئولان دلسوز پیشنهاد می‌کنیم تولید محتوای شنیداری را در کنار سایر تولیدات رسانه‌ای و فرهنگی قرار دهند و در سبد فعالیت‌های رسانه‌ای خود این بخش را هم اضافه کنند. تولید محتوای شنیداری عموما مخاطب نخبه را هدف‌گیری می‌کند و نسبت به سایر فرمت های رسانه‌ای ارزان تر و اثرگذارتر است.

انتهای پیام/110/

انتهای پیام/

ارسال نظر