قدرت حل مسأله در دانشگاه نیازمند یاددهی خلاقانه است/ لزوم تربیت دانشجویان با توانایی حل مسأله در دانشگاهها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه رویداد ملی مشق امید (حل مسأله) با بیان اینکه فرهنگ، علم و فناوری سه ویژگی خاصی است که در دانشگاه مطرح است، گفت: دانشگاه میخواهد با این سه ویژگی به تربیت قوه عاقله بپردازد. درواقع این سه مؤلفه دانشگاه را پیش خواهد برد.
وی با بیان اینکه سه مفهوم اقتصادی، اجتماعی و نوآوی مفاهیمی است که برای نقش آفرینی دانشگاه در جامعه بسیار مهم هستند، گفت: در واقع «علم، فرهنگ و فناوری» سه منظر داخلی و «اقتصادی، اجتماعی و نوآوری» سه منظر بیرونی دانشگاه است. دانشگاه باید فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه نیز داشته باشد.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه قدرت حل مسأله براساس فرهنگ، علم و فناوری افراد را توانمند میکند، افزود: این موضوع باعث میشود تا افراد شناختی نسبت به جامعه پیدا کرده که فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه به همراه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت لزوم حل مسأله گفت: مسائل در اجتماع درک میشود و براساس توانمندی که در دانشگاه به دست میآید، حل خواهد شد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کنیم، چرا که اگر این الگو درست ترویج شود، اساساً میتوانیم تعریف دانشگاه اجتماعی را دقیق بیان کنیم.
دکتر طهرانچی به مسائل طرح شده در رویداد مشق امید دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: برخی از این مسائل شامل آلودگی هوا، چیدمان شهر، ترابرد در استان، کشته شدن ماهیهای خلیج فارس با ضایعات و ... است که توسط دانشجویان این دانشگاه طرح و راه حلهایی برای حل آنها ارائه شده است در واقع تک تک اینها مسائلی بود که از جامعه توسط کسی که به دانش مسلح شده، استخراج شده است.
وی ادامه داد: با برگزاری رویداد مشق امید، دانشجویان درون دانشگاه مشق میکنند که چگونه تواناییهای خود را برای حل مسائل به کار ببرند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه دیگر نباید به دنبال تربیت کارشناس باشد، گفت: امروز جامعه بسیار تحت تأثیر فناوریها و شرایطش متغیر است و این تغییرات میطلبد که در دانشگاه افرادی با توانایی حل مسأله تربیت شود. این یک باید است.
دکتر طهرانچی در ادامه با بیان اینکه در گذشته هدف دانشگاه فقط تربیت نیروی انسانی بود، گفت: امروز دانشگاه اهداف مهم دیگری از جمله آموزش، پژوهش، نظام فرهنگی و تربیتی و حل مسأله و نوآوری دارد. براین اساس دانشگاه باید حل مسأله را به دانشجو آموزش دهد.
وی تأکید کرد: زمانی حل مسأله صورت میگیرد که نوع یاددهی در دانشگاه، یاددهی خلاقانه باشد. در رویداد مشق امید در دانشگاه آزاد اسلامی آموزش داده میشود که استاد خودش را تکثیر نکند، بلکه انسانهای توانمندی تربیت کند که قدرت حل مسأله داشته باشند. دانشگاهی که میخواهد در این زمینه نقش آفرینی کند، باید کارآمدی و قدرت حل مسأله را آموزش دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه پیچیدگی، چندوجهی، دانش بنیان، گسترده، سریع التغیر و انسان مدار از ویژگیهای مسائل امروز است، گفت: حل مسأله نیازمند توجه به تمام این ویژگیها است. در این زمینه لازم است توجه داشته باشیم که تجربه مهم است، اما دانش بنیانی مرکز همه تحولات شده است. دیگر با تجربه صرف نمیتوانیم کاری انجام بدهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نوآوری چشمه جوشانی است که پایان ندارد. اما روش و سنت دارد که باید به آن توجه شود. بزرگترین اختراع انقلاب صنعتی ماشین بخار نبود، بلکه روش اختراع بود، فناوری نیز روش و سنت دارد، خداوند عدالتی در نظام خلقت گذاشته است که ما را به نتیجه میرساند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/