حفظ انحصار خودرو؛ مهمترین مانع واردات
جلال رشیدیکوچی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا با اشاره به تاخیر در تدوین آییننامه و همچنین موانع موجود بر سر راه واردات خودرو، با توجه به مصوبه مجلس در این زمینه، اظهار کرد: این آییننامه علیرغم اینکه ایرادات جدی به آن وارد است و ما نیز آن را گوشزد کردهایم، باید گفت که قانون بد، بهتر از بیقانونی است و یک آییننامه بد، بهتر از آن است که چیزی نداشته باشیم و این موضوع را به فال نیک میگیریم.
وی با بیان اینکه دلیل تاخیر در تدوین آییننامه واردات خودور، بندهایی از همین آییننامه بود، گفت: در یکی از بندهای آییننامه آمده که بانک مرکزی تاکید داشت یک میلیارد دلار ارز تأمین کند که بانک مرکزی آن را قبول نمیکرده است، اما به نظر میرسد این توافق شده و امیدوارم که این ایرادات برطرف شده باشد.
این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: آن چیزی که در آییننامه دولت نهایی شده، ۳ ایراد داشت که ما درباره آنها صحبت کردیم؛ یکی بحث سقف دلاری است و موضوع دیگر ارز بانک مرکزی است که در نظر گرفته شده است، اینها باعث میشود تا یک سری محدودیتها و انحصار ویژه مجدد ایجاد شود.
رشیدیکوچی تصریح کرد: امیدواریم وعده وزیر صمت برای واردات خودرو و عملیاتی شدن مصوبه مجلس به سرانجام برسد و شاهد ثبت سفارش واردات خودرو باشیم.
وی اضافه کرد: در یکی از بندها آمده که یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص یابد که بانک مرکزی این موضوع را قبول نمیکرد، اما به نظر میرسد این توافق شده و امیدوارم این ایرادات برطرف شده باشد.
عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه برای واردات خودرو سقفی در نظر گرفته نشده است، یعنی گفتند ارز با منشأ خارجی، در کنار آن یک میلیارد دلار هم از بانک مرکزی اختصاص یابد، گفت: آنچه که به نظر میرسد در عمل اتفاق بیفتد، همین سقف یک میلیارد است.
رشیدیکوچی درباره موانع بر سر راه واردات خودرو نیز، تصریح کرد: مهمترین مانع واردات خودرو همان مافیای خودرو، افراد و جریاناتی که به دنبال این هستند که انحصار خودروسازی را با قدرت حفظ کنند، است، متاسفانه شاهد بودیم که در میسر نحوه تنظیم آییننامه، باز هم خیلی توجه و کمکهای زیادی به خودروسازان شده است.
وی با تأکید بر اینکه به دنبال این بودیم که به واسطه واردات، انحصار شکسته و رقابتپذیری در بازار صورت گیرد، تصریح کرد: مادامی که انحصار وجود داشته باشد و حمایتهای بیقید و شرط از خودروسازان صورت گیرد، به طور قطع، خودروسازان هم هر طور بخواهند با خریداران رفتار و اقدام میکنند.
عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس در پایان خاطز گفت: مهمترین عوامل و مقاومت در برابر واردات خودرو، همان جریاناتی بودند که از شکستن انحصار واردات خودرو ضرر و آسیب میبینند.
انتهای پیام/۴۱۶۴/
انتهای پیام/