اجرای سنجش تحصیلی برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار نوآموز/
به گزارش گروه اجتماعی آنا، مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشور، در نشست خبری که امروز درباره طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برگزار شد، اظهار کرد: بررسیها نشان میدهد که در هر جامعه حدود ۲.۵ تا ۳ درصد جمعیت دارای هوش زیر ۷۰ هستند؛ ضمن اینکه یک دهم درصد دارای مشکلات بینایی و ۶ دهم درصد نیز دارای مشکلات شنوایی هستند.
وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش استثنایی به نسبت نظام آموزش و پرورش عادی پرهزینهتر است، افزود: در کلاس دارای یک معلولیت، تراکم کلاس بین ۶ تا ۱۱ دانشآموز و در کلاس دارای چندمعلولیتی بین ۲ تا ۴ دانشآموز است.
قدمی اضافه کرد: در آموزش و پرورش عادی، سرویس ایاب و ذهاب الزامی نیست اما در آموزش و پرورش استثنایی، پیشبینی سرویس ایاب و ذهاب جزو الزامات است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشور، به طرح سنجش تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اشاره کرد و گفت: این طرح برای این است که نوآموز قبل از ورود به مدرسه ارزیابی شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی و چکاپ توسط پزشک شود و پس از کنترل کارت واکسیناسیون به مراکز آموزشی هدایت شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش، ادامه داد: پیشبینی میکنیم امسال یک میلیون و۲۰۰ هزار کلاس اولی در طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در ۸۵۰ پایگاه با حضور ۶ هزار نیروی انسانی شرکت کنند.
وی به روند طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اشاره کرد و گفت: وقتی کودکی به سن ۶ سال تمام میرسد، خانواده برای ثبتنام در پایه اول به دبستان مراجعه میکند که از طریق مدرسه نوبت دهی برای مراجعه به پایگاههای سنجش انجام میشود.
قدمی اضافه کرد: در پایگاههای سنجش دو حالت ممکن است به وقوع بپیوندد اول اینکه نوآموز سلامت باشد که به برگه سلامت دریافت کرده و به مدرسه مراجعه میکند و یا اینکه مشکوک به مشکلی باشد که به مراکز تخصصی ارجاع خواهد شد.
حضور پیش دبستانیها در طرح سنجش
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور،با توجه به تفاوتهای طرح سنجش نسبت به سالهای گذشته، اظهار کرد: امسال نوآموزان پیشدبستانی نیز میتوانند در طرح سنجش شرکت کنند البته فقط نوآموزانی که در مراکز پیشدبستانی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش حضور دارند.
وی افزود: بر این اساس این نوآموزان از طریق مراکز پیشدبستانی نوبتدهی میشوند و به پایگاههای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ارجاع خواهند شد؛ نکته حائز اهمیت این است که این نوآموزان پیشدبستانی که برگه سلامت از پایگاههای سنجش دریافت کردند دیگر نیازی نیست که سال آینده در طرح سنجش حضور یابند و با همان برگه سلامت میتوانند در پایه اول دبستان ثبتنام کنند .
قدمی گفت: معتقدیم که سنجش سلامت جسمانی را باید به سالهای اول زندگی حتی تولد یک نوزاد نزدیک کنیم چرا که اگر مشکلات را زودتر بتوان تشخیص داد، میتوان مداخله کرد.
وی پیشبینی کرد که با در نظر گرفتن دانشآموزان پیشدبستانی، امسال حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حضور یابند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، به هزینه سنجش تحصیلی کلاس اولی اشاره کرد و گفت: هزینه سنجش تحصیلی و آمادگی جسمانی نوآموزان ۱۴ هزار تومان است که ۵ درصد رایگان و ۵ درصد نیز نیم بها در نظر گرفته شده است که این موضوع به تشخیص رئیس پایگاه و اصولا در مناطق محروم است البته در بعضی از استانها مجوزهای موردی نیز برای کاهش هزینهها داریم.
وی به گزارشی از سنجش تحصیلی و آمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۹۵ـ۱۳۹۴ اشاره کرد و گفت: ۷۴.۹ درصد نوآموزان سابقه حضور در پیشدبستانی را داشتند و ۷ درصد نیز چپ دست بودند.
قدمی ادامه داد: ۱۱.۳ درصد کلاس اولیها هیچگونه دفترچه بیمه درمانی نداشتند و پدر و مادر ۲۷.۶ درصد نوآموزان ازدواج فامیلی داشتند.
وی اضافه کرد: بررسیها نشان داد ۱۴۵ هزار والدین کلاس اولیها شامل ۶۲ هزار پدر و ۸۰ هزار و ۶۰۰ مادر بیسواد مطلق بودند.
معاون وزیر آموزش و پرورش به تابعیت دانشآموزان کلاس اولی اشاره کرد و گفت: ۴۲ هزار و ۲۲۱ کلاس اولی از اتباع افغانستانی و ۱۷۵۸ نفر از سایر کشورها بودند.
وی با بیان اینکه ۳۰ هزار و ۷۲۶ دانشآموز دیرآموز تشخیص داده شدند، اظهار کرد: منظور از دیرآموز این است ۱۵ نمره هوشی پایینتر از افراد عادی هستند؛ این دانشآموزان در مدارس عادی تحصیل میکنند و بررسیها نشان میدهد که بین ۵ تا ۱۰ نمره تغییرات هوشی در محیط مطلوب اتفاق میافتد .
قدمی درباره طرح تلفیقی گفت: در طرح تلفیقی، تعدادی از دانشآموزان نابینا، ناشنوا و جسمی و حرکتی در مدارس عادی تحصیل میکنند که این تعداد در حال حاضر ۵۰ هزار نفر است؛ ضمن اینکه در حال حاضر ۷۲ هزار و ۹۱۱ دانشآموز با نیازهای ویژه در ۱۵۰۰ مدرسه استثنایی کشور تحصیل میکنند.
دانشگاهها در حوزه اوتیسم جا ماندهاند
وی با بیان اینکه ۱۹۷۰ دانشآموز اوتیسمی در ۲۵ مدرسه دولتی و ۱۵ مدرسه غیردولتی خاص خود تحصیل میکنند، یادآور شد: در حوزه اوتیسم، دانشگاهها جا ماندهاند و کار آنها فقط تشخیصی است .
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در این زمینه معتقدیم که نیاز است در سطح دکتری به خارج از کشور اعزام شود و افراد متخصص بورسیه شوند چرا که در این زمینه بضاعت علمی دانشگاهها پایین است و اطلاعات در حد پزشکی است .
قدمی به مشکل کمبود نیروی انسانی برای آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت : امسال و سال آینده یک هزار نیرو از این سازمان خروج میکنند و ما نیاز به نیروی متخصص داریم که کمتر از یکهفتم یا یکششم آن را دانشگاه فرهنگیان تأمین میکند.
وی اضافه کرد: طی دو سال آینده باید ۸۰۰ تا هزار نفر را جذب کنیم که هماهنگیهای لازم را انجام دادیم و به دنبال اخذ مجوز هستیم.
انتهای پیام/