امیر ولیخانی: مشکل اساسی انیمیشن در ایران، عدم بازگشت سرمایه است
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیر ولیخانی ضمن اشاره به اینکه فیلمش با همکاری دو متخصص از مالزی و فلسطین ساخته شده است، گفت: «70درصد «وقت مسابقه» ایرانی است و اگر تمام مراحل توسط خودم انجام میشد خروجی بهتری را شاهد بودیم.»
وی افزود: «داستان با اقتباس از «سفر قهرمان» نوشته شده است؛ در این فیلم سعی شده زندگی کودکی که مشکل اعتماد به نفس دارد، در عین حالی که پدربزرگ او از قهرمانان بوده است، به تصویر کشیده شود.»
این انیماتور در ادامه دلیل عدم حمایت مالی از انیمیشن را عدم بازگشت سرمایه دانست و گفت: «مدیران و مسوولان اجرایی انیمیشن متخصص این هنر نیستند؛ به همین دلیل نمیتوانند با نگاه انیمیشن به این هنر نگاه کنند. انیمیشن کاملاً دولتی اداره میشود و تا زمانیکه اوضاع به همین منوال است نمیتوان انتظار رشد و پیشرفت چشمگیری داشت.»
وی در ادامه به فروش خوب انیمیشنهای خارجی در بازار داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: «بازار فروش محصولات خارجی و بازار کار انیمیشن بسیار مناسب است؛ بسیاری از افراد محصولات خارجی را تهیه و استفاده میکنند و حتی در برخی از مواقع این فیلمها را دوبله و به بازار تزریق میکنند.»
کارگردان «وقت مسابقه» با تأکید بر اینکه در تولید محصولات فرهنگی باید به لحاظ فنی نیز خوب عمل شود، گفت: «بسیاری از تولیدات انیمیشن با موضوعیت مذهب و فرهنگ به لحاظ فنی در سطح قابل قبولی نیستند به همین دلیل نتیجه عکس دارند.»
ولیخانی با اشاره به اینکه شبکه پویای تلویزیون یک شبکه کاملاً دولتی است که با توجه به محدودیتهای موجود اداره میشود، گفت: «بازگشت سرمایه و سوددهی برای تولیدکنندگانی که با نهادهای دولتی کار میکنند بیمعنا است، چرا که این افراد هیچ مسوولیتی در قبال هزینه بر عهده ندارند. به همین دلیل حتی در بسیاری از موارد شاهد تولید آثار بیکیفیت هستیم.»
وی پیرامون برگزاری جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران تأکید کرد: «به دلیل کم بودن تعداد آثار داخلی در مقایسه با آثار ارایه شده خارجی به جشنواره، افزایش تعداد جشنوارهها باعث آسیب دیدن کیفیت جشنواره خواهد شد. تنها زمانی باید به افزایش تعداد جشنوارهها اندیشید که آثار ارایه شده داخلی چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ کیفیت با آثار خارجی ارایه شده قابل رقابت باشند.»
ولیخانی در پایان تأکید کرد: «بسیاری از انیمیشنها در مدت کمی تولید میشوند، در حالیکه ساخت انیمیشن خوب به بیشتر از 5 سال زمان نیاز دارد.»
مونا عبدالهشاهی: از ذهن بچههای دانشجو ایدههای شگفتانگیزی بیرون میآید
مونا عبدالهشاهی، کارگردانی که با فیلم «پسرک» در نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران شرکت کرده است، گفت: «امسال فیلمهای خوبی در جشنواره شرکت کردهاند و به خصوص در بخش مسابقه ایران شرکتکنندگان بسیار قوی هستند و پیشرفت کردهاند.»
وی با اشاره به اینکه آثاری را که در روز اول جشنواره دیدم واقعاً برایم لذتبخش بود. برخی در فیلمنامه قوی ظاهر شدهاند و برخی در تکنیک از سایر آثار پیشی گرفتهاند.
این کارگردان جوان تأکید کرد: «هنوز موفق نشدم اثری از کارهای بینالملل را بینیم ولی بدیهی است که باید در سطح خوبی باشد، چرا که این جشنواره مهمترین اتفاق در حوزه انیمیشن است و خیلی با وسواس و دقت آثار را برمیگزیند.»
وی که تندیس طلایی بهترین فیلمنامه دوره قبل جشنواره پویانمایی تهران را دریافت کرده، عنوان کرد: «سعی میکنم بخش دانشجویی را حتماً ببینم. چرا که از ذهن بچههای دانشجو ایدههای شگفتانگیزی بیرون میآید. در مورد کارگاهها هم باید بگویم که حتماً باید در آنها شرکت کنیم. در بخش ایران کارهای مریم کشکولی، مهدی علیبیگی، شیوا صادقاسدی و ساره شفیعیپور را خیلی میپسندم. همچنین دوست دارم بار دیگر کار «درخت کهنسال» فرنوش عابدی را تماشا کنم.»
وی در خصوص کاری که در این دوره به جشنواره ارایه داده است، گفت: «فیلمی که به جشنواره دادهام «پسرک» نام دارد و تهیهکننده آن جشنواره مقاومت است. این کار 7:30 دقیقه است. موضوع فیلم هم یک موضوع ضدجنگ است و از تکنیک 2D دیجیتال استفاده شده است. فیلمنامه آن در مسابقه فیلمنامهنویسی کانون در خرداد همین سال جایزه اول را گرفت. این کار طبیعتاً نقصهایی هم دارد ولی برایم مهم بود که به این دوره از جشنواره برسد، چرا که این جشنواره، جشنواره خودمان است.»
امین حقشناس، کارگردان انیمیشن: استانداردترین رویداد کشور ما جشنواره پویانمایی است
امین حقشناس، کارگردان دو انیمیشن «چه کمکی از دستم برمیاد» و «لاشخور» گفت: «استانداردترین جشنواره در زمینه انیمیشن ایران جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران است.»
وی با بیان این مطلب افزود: «بسیاری از انیماتورها آثارشان را تنها به این جشنواره میفرستند، چون هم از برنامهریزی بهتری برخوردار است و هم در آن برخورد حرفهایتری با اثر میشود.»
این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: «همیشه جشنواره پویانمایی اتفاق خوبی است، چرا که میتوان فیلمها را هر دو سال یک بار در روی پرده دید.»
وی در خصوص داوری آثار در این جشنواره اظهار داشت: «معمولاً در همه جشنوارهها در مورد انتخاب کارها و داوریها بحثهایی وجود دارد که اجتنابناپذیر است. ولی میتوان سلیقهای عمل نکرد.»
این فیلمساز در مورد دو اثری که به نهمین جشنواره پویانمایی تهران ارسال کرده توضیح داد: «پویانمایی «چه کمکی از دستم برمیاد» یک کار یک ساعت و نیمه است و کار دیگرم به اسم «لاشخور» که موزیک ویدئو است، هر دو اثر پایه ضد خشونت دارند و به این جریان میپردازند که چقدر خشونت در جامعه عادی شده است.»
گفتنی است نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 17 اسفند آغاز شده است و تا 21 اسفند در هفت سالن ادامه دارد.»
انتهای پیام/