صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

شهردار تهران: دو کمپ ترک اعتیاد راه‌اندازی می‌شود/ هزینه هر معتاد بهبود یافته 8 هزار تومان در روز است

شهردار تهران از راه‌اندازی دو کمپ ترک اعتیاد توسط شهرداری خبر داد و گفت: برای هر معتاد بهبود یافته در مراکز بهاران روزانه هشت هزار تومان هزینه می‌کنیم که البته بخشی از این هزینه‌ها هم توسط مردم تأمین می‌شود.
کد خبر : 77364

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران پس از بازدید از محله هرندی و مرکز مهارت‌آموزی بهاران، اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی دغدغه اساسی داریم و نمی‌توانیم برای رفع مشکل هرندی زمان اعلام کنیم چرا که یک پروژه عمرانی نیست.


شهردار تهران افزود: مسائل محله هرندی به اندازه تاریخ دروازه غار است. خیلی ناشیانه است که یک موضوع انسانی را برایش زمان تعیین کنیم اما با افتخار برای پروژه‌های عمرانی برای به پایان رسیدن یک زمان مشخص می‌کنیم.


قالیباف تصریح کرد: هیچ وقت مأموریت خود را در حوزه اجتماعی زمین نمی‌گذاریم و این یک رسالت است و بر ما تکلیف شده و منتی بر سر کسی نیست و اگر کسی برای رفع مشکلات اجتماعی چاره‌ای نکند آتشی است که دامن او را هم خواهد گرفت که امیدواریم این امر رخ ندهد.


وجود دو سوم معتادان متجاهر در سطح شهر تهران


وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هم ادعا نداریم که در هرندی، شوش و سیروس معتاد نیست، اضافه کرد: در سطح شهر تهران تعداد زیادی معتاد متجاهر بود که در حال حاضر یک سوم آنها جمع‌آوری شده‌اند و دو سوم دیگر آنها همچنان هستند.


شهردار پایتخت عنوان کرد: من هر هفته چندین بار در محله‌های هرندی تردد می‌کنم، در بیشتر مواقع خودم رانندگی می‌کنم و به همه کوچه و پس کوچه‌ها سر می‌زنم.


قالیباف تصریح کرد: شاید در روزهای بارانی معتادی دیده نشود اما حتماً در روزهای گرم چندین معتاد دیده می‌شود اما باید بگوییم که وضعیت هرندی نسبت به 5 تا 6 ماه قبل بسیار بهتر شده و مشکلات تقلیل یافته است و مردم مطمئن باشند که مشکلات را رها نمی‌کنیم.


وی با بیان اینکه در مصاحبه اول گفتم که معتادین را جمع نمی‌ کنیم بلکه آنها را جذب می‌کنیم، اضافه کرد: به زور نمی‌توانیم افراد را در بهاران نگه داریم چون این کار اجباری نیست.


شهردار تهران به نقل قولی از یکی از معتادان اشاره کرد و گفت: در دیداری که در یکی از این مراکز داشتم یکی از معتادان به من گفت 32 سال است که اعتیاد دارد و 17 بار ترک کرده و این اولین بار است که چرخه را اصلاح شده دیده و کسی به وی توهین نکرده است.


قالیباف با بیان اینکه 11 دستگاه در این زمینه مسئولیت رسمی و قانونی دارند، افزود: شهرداری تهران جزو این 11 دستگاه نیست و ما قول می‌دهیم از این کار خسته نشویم و هر زمان که یکی از این مراکز بهاران راه‌اندازی می‌شود بنده نشاط بیشتری پیدا می‌کنم.


وی با تأکید بر این موضوع که این کار تمام نشدنی نیست، اضافه کرد: این چرخه دائمی است و هر معتاد بهبود یافته 9 ماه تا یک سال مهمان مراکز بهاران است تا به توانمندی‌های لازم برسد.


شهردار تهران عنوان کرد: از 15 روز قبل تصمیم گرفتیم دو کمپ بسازیم و مسئولیت آنها را هم خودمان بر عهده بگیریم.


بهاران نباید سازمان شهرداری باشد


قالیباف با تأکید بر این موضوع که این چرخه نباید چرخه صرفاً دولتی باشد و مجموعه دولت و نهادهای غیردولتی مثل شهرداری آن را اداره کند، تاکید کرد: باید نهادهای دولتی و غیردولتی بسترسازی‌ها را انجام دهند و مردم آنجا را اداره کنند. بهاران‌ها نباید سازمان شهرداری شود.


وی افزود: سرجمع از هماهنگی سازمان‌ها راضی هستم شاید در بخش‌هایی هم گله‌ای وجود داشته باشد اما نگذاشته‌ایم که چرخه لنگ بماند و اگر در زیرمجموعه کسی به تعهدات عمل نکرده است من خودم آن تعهدات را انجام می‌دهم.


شهردار تهران اضافه کرد: مجموعه کوثر، بهاران، زنان سرپرست خانوار یک کار سیستمی است و کوثرها امروز روی پای خودشان ایستاده‌اند و هزینه‌ای هم برای شهر ندارند. ابتدا کوثرها در مکان‌های غیر استاندارد شروع به کار کرده‌ بودند اما امروز کارگاه‌های خوبی شده‌اند.


شهردار تهران به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص بحث آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: صحبت‌های رهبری تکلیف را بر دوش ما سنگین‌تر کرده است.


لزوم آموزش توانمندسازی کارتن‌خواب‌‌ها


قالیباف با بیان اینکه در سال 84 که وارد شهرداری شدم رویکرد را فرهنگی و اجتماعی اعلام کردم، اضافه کرد: تاریخ زندگی من نشان می‌دهد که بعد از دوران دفاع مقدس هیچ زمان آسیب‌های اجتماعی را فراموش نکرده‌ام.


وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه طی هشت سال گذشته عنوان کرد: از آن زمان تاکنون به در راه‌ماندگان و کارتن‌خواب‌ها جا دادیم و هر کدام از آنها نیاز به غذا، درمان و استحمام داشت خدمات لازم را ارائه کردیم. ما دیروز کار آسیب‌های اجتماعی را آغاز نکردیم که بخواهیم آن را فراموش کنیم. توانمندسازی را باید به کارتن‌خواب‌ها آموزش دهیم.


شهردار تهران تأکید کرد که در بحث آسیب‌های اجتماعی غفلت نکرده‌ایم که بگوییم از خواب غفلت بیدار شده‌ایم.


برای مراکز بهاران ساختمان جدید نساختیم


وی در خصوص هزینه‌های شهرداری برای مراکز بهاران گفت: بالغ بر 70 درصد بهاران‌ها ساختمان‌های شهرداری بودند و همچنین تعدادی ساختمان که در مرحله 50 تا 60 درصد ساخته شده بود، تغییر کاربری داده و به مراکز بهاران تبدیل کرده‌ایم و تأکید می‌کنم که هزینه زیادی برای آنها صرف نکرده‌ایم.


قالیباف در خصوص هزینه‌های جاری هر کارتن‌خواب بعد از بهبود یافتن برای شهرداری، گفت: برای هر معتاد بهبود یافته در مراکز بهاران روزانه هشت هزار تومان هزینه می‌کنیم که البته بخشی از این هزینه‌ها هم توسط مردم تأمین می‌شود و باید بگوییم هزینه‌ کردن برای این افراد عین ثواب است.


وی درباره میزان هزینه شهرداری برای نگهداری معتادان گفت: هر معتاد روزانه هشت هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد که برخی از این هزینه‌ها از سوی مردم و خیرین تامین می‌شود. در حقیقت سعی کردیم با حداقل هزینه اقدامات لازم صورت بگیرد هرچند معتقدیم هزینه کردن برای این افراد عین ثواب است. با این حال آمار کل اعتبار هزینه شده برای این اقدام شهرداری در ذهنم نیست.


شهردارتهران درباره خللی که شهرداری در راه‌اندازی کمپ‌ها و واگذاری آنها به ستاد مبارزه با موادمخدر ایجاد کرد، اظهار داشت: شهرداری تا حدودی به ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک مالی کرد و نمونه آن در کمپ شفق بود. شفق با هزینه‌هایی که شهرداری در آن انجام داد به یک هتل تبدیل شد، در عین حال علاوه بر این به یکسری از کمپ‌های متعلق به بخش خصوصی نیز کمک مالی صورت گرفت اما به طور کلی شهرداری در زمینه ساخت کمپ وظیفه‌ای ندارد.


قالیباف همچنین درباره مصرف متادون در مرکز بهاران اظهار کرد: مصرف متادون باید در کمپ‌ها صورت گیرد و در مراکز بهاران نباید از آن استفاده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر