صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونه هریسون فورد جان چندین نفر را نجات داد؟

مهارت هریسون فورد در خلبانی و از خودگذشتگی او درحالی‌که فقط پنج ثانیه برای تصمیم گیری فرصت داشت جان چندین نفر را در یک منطقه شلوغ و پرتردد لس‌آنجلس‌ نجات داد.
کد خبر : 7392

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، بازیگر 72 ساله فیلم‌های اکشن که دو روز پیش به علت نقص فنی و بروز سانحه‌ برای هواپیمایش در کالیفرنیا در بیمارستان بستری شد، با مهارت خلبانی خود از مرگ چند نفر جلوگیری کرد. هواپیمای هریسون فورد پنجشنبه بعدازظهر به وقت لس‌آنجلس (جمعه صبح به وقت تهران) به علت بروز نقص فنی هواپیمایی یک موتوره متعلق به دوران جنگ جهانی دوم پس از برخورد با شاخه درختان در زمین گلف پنمار در ونیز کالیفرنیا به زمین نشست و به بیمارستان UCLA در وست‌وود منتقل شد.


هریسون فورد تنها سرنشین هواپیمای کوچکی بود که سقوط کرد و بر اثر ضربه «متوسط تا شدید» دچار چندین بریدگی شد. هیچ شخص دیگری در این حادثه زخمی نشد. Thewrap با توجه به گزارش‌های پس از حادثه و اظهارات شاهدان عینی گزارش داده است که هریسون فورد که چند ثانیه پس از برخاستن متوجه نقص فنی هواپیمای قدیمی خود شده بود، به جای بازگشتن به باند فرودگاه که برای آن باید از روی مناطق مسکونی پر جمعیت عبور می‌کرد، تصمیم گرفت به راه خود ادامه دهد و با آنکه این کار جان او را بیشتر به خطر می‌انداخت، به‌طرف زمین گلف برود. یک دستیار فیلم‌بردار به نام ادی آگوگلیا که هنگام سقوط فورد در زمین گلف حضور داشت، به شبکه خبری NBC گفته است: «او جان چندین نفر را نجات داد. وقتی به محل زمین خوردن هواپیما و چگونه پایین رفتن او نگاهی می‌اندازیم، مطمئن می‌شویم که لحظه‌ای بوده که او پیش خود گفته است: من جان بقیه را به خطر نمی‌اندازم. بگذار اتفاق فقط برای خودم بیفتد.»








برای این قبیل موارد آموزش می‌بینید. ولی این آموزش به درد 99 درصد از خلبان‌ها نمی‌خورد و 99 درصد از خلبان‌ها در این وضع آخر کار سقوط می‌کنند و هواپیما را به زمین می‌کوبند

یک مربی خلبانی به نام چارلی تامپسن که در لحظه پرواز فورد در فرودگاه حضور داشت به شبکه NBC گفت که با توجه به اینکه خلبانان می‌دانند که اولویت با نجات جان افراد روی زمین است، هریسون فورد زمین گلف را انتخاب کرده است: «زمین گلف امن‌ترین مکان از لحاظ حفظ جان مردم محل بود. جایی بود که می‌توانست مطمئن باشد مردم محل را به خطر نمی‌اندازد.»


هریسون فورد علاوه بر فیلم‌هایی مانند «هواپیمای ویژه رئیس‌جمهور»، «ایندیانا جونز و معبد مرگ» و «شش روز، هفت شب» که در آنها سوانح سینمایی هواپیما را تجربه کرده بود، در حرفه خلبانی هم تبحری داشت و با داشتن گواهی راندن هلیکوپتر و هواپیماهای با بال ثابت قبلاً چندین بار با حوادثی از این قبیل دست‌و‌پنجه نرم کرده بود.


به گفته رایان کاوانا از تهیه‌کنندگان هالیوود که در لحظه فرود آمدن هریسون فورد در محل حادثه حاضر بوده و از خلبانی سررشته داشته است، این بازیگر «فقط پنج ثانیه برای تصمیم گیری فرصت داشت.» وی اضافه کرد که در هنگام بروز نقص فنی خلبان به «غریزه محض» متکی می‌شود: «برای این قبیل موارد آموزش می‌بینید. ولی این آموزش به درد 99 درصد از خلبان‌ها نمی‌خورد و 99 درصد از خلبان‌ها در این وضع آخر کار سقوط می‌کنند و هواپیما را به زمین می‌کوبند.»


هواپیمای هریسون فورد یک رایان ایرونوتیکال ST3KR ساخته شده در سال 1942 بود. بازیگر «ایندیانا جونز» از سال 1960 در فرودگاه ایدل‌واید ویسکانسین آموختن خلبانی را شروع کرد، اما چون پیش از ورود به عرصه بازیگری حرفه‌ای از عهده هزینه 15 دلار در هفته این آموزش بر نمی آمد، به ناچار آن را کنار گذاشت. در اواسط دهه 1990 که اوضاع مالی او خوب شد، بار دیگر به علاقه دیرین خود پرداخت و توانست یک هواپیمای دست دوم Gulfstream II بخرد.


یکی از سانحه‌های هوایی که فورد تجربه کرد، در ماه اکتبر 1999 در اطراف سانتا کلاریتا کالیفرنیا اتفاق افتاد که هلیکوپتر آموزشی او به زمین برخورد کرد و هریسون فورد و مربی او با جراحاتی از محل حادثه خارج شدند اما هلیکوپتر به شدت آسیب دید. یک سال پس از آن او با هواپیمایی با شش سرنشین در لینکلن نبراسکا ناچار به فرود اضطراری شد. در سال 2004 ریاست انجمن هوانوردی تجربی عقاب‌های جوان را بر عهده گرفت و جانشین چاک یاگر شد که از اسطوره‌های هوانوردی بود. هریسون فورد همچنین از مهارت‌ خود در پرواز در دو مأموریت نجات کوهستانی با هلیکوپتر در وایومینگ استفاده کرده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: هریسون فورد
ارسال نظر