صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش «کچلو»:

مخاطب ایرانی را از جهان کلمات به دنیای تصویر ها آورده‌ام

رضا کشاورز که چندی است نمایش«کچلو» را در تماشاخانه آو روی صحنه برده است، ایده و اهدافی را که در اجرای این نمایش داشته است، تشریح کرد.
کد خبر : 7024

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از گروه نمایشی، رضا کشاورز در تشریح علل دوری چند ساله‌اش از صحنه های تئاتر ایران گفت: «پیش از این‌که اجراهای خود را در خارج از ایران آغاز کنم و به مناطق مختلف دنیا برای اجرا و برگزاری ورک‌شاپ‌های «مایم» بروم، متونی را به جشنواره‌ها و تالارها برای اجرای عموم فرستادم که متاسفانه شرایط اجرا مهیا نشد و من چند سالی را علیرغم میل باطنی خود دور از صحنه‌های تئاتر ایران گذرانم.»


وی ادامه داد: « فکر نمی‌کنم در اجرا نشدن آثارم، خصومت شخصی با من وجود داشته است اما این مسئله را اینگونه تعبیر می‌کنم که شاید شیوه اجرایی من در ایران شناخته نشده است و بسیاری از مسولان به علت بی‌اطلاعی از آن رغبتی برای اختصاص دادن فضا و زمان اجرا به آثار من نداشته‌اند. به طور مثال من نمایش «مکبث» را با بهره‌گیری از تکنیک‌های مایم به جشنواره ارائه کرده بودم، این متن نمایشی سال قبل و بعد از ارائه پیشنهاد من نیز توسط گروه‌های دیگر اجرا شد، پس به احتمال قوی تکنیک اجرایی من برای مسولان آن وقت به درستی تعریف نشده بود که شرایط اجرا برای آثار پیشنهادی من فراهم نشد و شاید مسولان نمی‌دانند که مایم یک زبان جهانی است.»



کشاورز درباره علت اجرای نمایش «کچلو» تصریح کرد: «من همیشه دلم می‌خواست در کشور خودم کار کنم و مخاطبان ایرانی به تماشای نمایش‌های من بنشینند و از این تکنیک جهانی که در قالب نمایش‌ها و داستان‌های کهن خود ما شکل گرفته است لذت ببرند. نمایش «کچلو» نیز از همین جنس کارهایی است که با تکنیک «Mimoclown» خلق شده است و از داستان آشنا و کهن «حسن کچل» که تمامی ایرانی‌ها با آشنا هستند بهره گرفته‌ام تا نمایشی را به صحنه بیاورم که به طور خاص و مشخص ایرانی است و از یک زبان جهانی بهره گرفته است.»


وی در خصوص تکنیک «Mimoclown» و چرایی استفاده از آن تشریح کرد: «شیوه «Mimoclown» در اصل زیر مجموعه‌ای از تکنیک‌های مایم است که همانطور از معنی آن بر می‌آید نوعی مایم کمدی است که از تکنیک‌های دلقک در آن استفاده شده است که در کل نوعی اجرای مایم کمدی با بهره‌گیری از تجربیات خودم و گروه از کمدیا دل آرته شکل گرفته است و به نوعی به کمدیا دل آرته پهلو می‌زند. برای رسیدن به این تکنیک دست به اتود‌های فراوانی زدم و در ابتدا قصد داشتم از تکنیک «Mimodrama» استفاده کنم، اما رفته رفته به این نکته رسیدم که شاید تکنیک «Mimoclown» بیشتر مناسب فضای این نمایش است و آن را به عنوان تکنیک اصلی اثر استفاده کردم.»


کارگردان نمایش«کچلو» درباره ابزاری که جایگزین کلمه در این اثر کرده است عنوان کرد: «در این نمایش با حذف دیالوگ و تنها استفاده از تک کلمه‌ها فضای نمایش را ایجاد کرده‌ایم و بیشتر از اصوات و صداهایی که خود بیانگر یک حالت خاص هستند بهره گرفته‌ایم. ما بر روی صحنه فرم نداریم، بلکه اکت را اجرا می‌کنیم که این مایم است و به شخصه 20 سال است که در این فضا غرق هستم. ما با حذف کلمه به تصویر رسیده‌ایم که باعث می‌شود در وهله نخست تماشاگر ایرانی کمی از فضای نمایش‌های مبتنی بر دیالوگ رها شده و قدم به دنیای تماشای تصویر و درک داستان از منظر تصویر بگذارد و از سوی دیگر نمایشی اجرا شود که زبانی جهانی دارد و از طریق آن می‌توان فرهنگ خود را به تمامی دنیا نشان دهیم. به این طریق هر تماشاگری از هر فرهنگی، چه داخل و چه خارج جذب نمایش می‌شود.»


وی همچنین درباره استفاده از فضاها، طراحی‌ها و موسیقی ایرانی در قالب تکنیک مایم بیان کرد: «من قصد داشتم تماشاگر را با نمایشی آشنا کنم که در تاریخ نمایش ما، کمتر به آن پرداخته شده است و بر این عقیده بودم که نمایش مایمی را به صحنه ببرم که مرتبط با خودمان است و از عناصر ایرانی بهره گرفته است و بتوانیم بگوییم مال خودمان است و در گام بعدی تماشاگر را از دنیای کلمه خارج کنیم تا به تماشای نمایشی بنشیند که 60 دقیقه بدون دیالوگ و تنها با تصویر او را سرگرم می‌کند و او لذت می‌برد.»



کشاورز درباره همکاری و کار گروهی و چگونگی شکل‌گیری اثر عنوان کرد: «طراحی نمایش «کچلو» به صورت کارگاهی و تعاملی بود، به عنوان کارگردان گروه، از همه نظر می‌گیرم و نظرات مثبت را با نگاهی به شکل اثر و تناسب آن اجرا می‌کنم، کل این کار با اتود شکل گرفته است و تمامی بازیگران این نمایش افرادی هستند که سالیان سال است با من کار می‌کنند و ما یکدیگر را می‌شناسیم و با نوع تفکر یکدیگر آشنا هستیم.»


این کارگردان تئاتر در پایان گفت: «تنها دوست دارم مردم، هنرمندان و هنرجویان تئاتر این نمایش را که آداپته شده یک تکنیک جهانی با فرهنگ خودمان است را ببیند و با آن بیشتر آشنا شوند. برای تمامی این عزیزان آروزی سلامتی و بهروزی را خواستارم.»




انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر
ارسال نظر