رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خبر داد؛ رد پیشنهاد فروش محصول ایرانی با بستهبندی و برند اروپایی
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، درباره برنامههای فعالان این حوزه پس از رفع تحریمها برای بهدست آوردن بازارهای جهانی گفتوگویی با خبرنگار گروه اقتصادی آنا داشته است که در زیر میخوانید.
پس از رفع تحریمها آیا تغییری در تجارت محصولات آجیل و خشکبار بوجود آمده است؟
هنوز چشماندازی که انتظار ما و شماست، اتفاق نیفتاده است. به نظر میرسد که انتظارها زیاد است زیرا امضای برجام تازه خشک شده است بنابراین نمیتوان به تغییرات زیاد در این مدت کوتاه چشم داشت.
اما میتوان گفت که رفت و آمدها و همچنین مذاکرات افزایش پیدا کرده است و در زمینه تجارت آجیل و خشکبار نیز چند مذاکره با ترکیه، اتریش و ایتالیا داشتهایم اما هنوز مراودهای صورت نگرفته است.
کمی راجع به جزئیات این گفتوگوها برایمان بگویید.
در این گفتوگوها قرار شده است تا فعالیتها به صورت نمایشگاهی باشد به این معنی که هر دو طرف در نمایشگاههای هم حضور پیدا کنند.
مورد دیگر نیز خرید و فروش این محصولات است و نکته مهم دیگری که میتوان به آن اشاره کرد نیز سفارشهای خرید با برند و بستهبندی است که در اینباره با اتریشیها صحبتهایی کردهایم.
به ما پیشنهاد داده شده است که محصولات را در داخل ایران با برند اروپایی بستهبندی کنیم اما مورد تایید ما قرار نگرفته است.
یعنی محصولات ما به اسم برند خارجی وارد بازارهای اروپایی شود؟
این در حد یک پیشنهاد است و ما آن را قبول نکردهایم و از آنها خواستهایم تا برای ثبت برند ایرانی در منطق یورو به ما کمک کنند.
اینکه برندی را در ایران ثبت کنیم تا اینکه این برند در اروپا ثبت شود بسیار متفاوت است.
اکنون برای زعفران در داخل ایران برندی داریم که بسیار عالی است اما این برند در اروپا کارایی ندارد و باید محصول با استاندارهای اروپایی تولید شود تا بتوانیم با نام برند خود در اروپا به فروش برسانیم.
اکنون نیز ما برای ورود به بازار اروپایی از این کشورها کمک خواستهایم تا بتوانیم برند خود را در اتحادیه اروپا ثبت کنیم و بلایی که سر زعفران آمد بر سر خشکبار نیاید.
آیا ما نمیتوانیم خودمان برندمان را در اتحادیه اروپا ثبت کنیم و حتماً باید از این کشورها کمک بگیریم؟
چرا اکنون در شهرک صنعتی قرچک این کار را انجام دادهایم و 145واحد تولیدی در حال ساخت در این شهرک است که طی شش ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
برای شروع یک فعالیت ابتدا باید زیرساختهای آن آماده باشد تا کشورهای اروپایی پیشرفته ما را وارد جمع خود کنند و بگویند که شما امکانات انجام این کار را دارید.
با امکاناتی که اکنون در اختیار داریم، نمیتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر از یک حدی بیشتر سفارش بگیریم، قدرت پاسخگویی به آنها را نخواهیم داشت.
در هر حال ما پیگیر این هستیم که محصولات خود را در ایران تولید کنیم و بتوانیم با برند و بستهبندی خود در اروپا به فروش برسانیم.
این کشورها چه کمکی میتوانند به شما برای رسیدن به اهدافتان بکنند؟
افرادی که با آنها به گفتوگو نشستهایم مانند خود ما عضو تشکلهای غیردولتی هستند.
آنها فروشگاههای زنجیرهای بزرگی را در اختیار دارند که میتوانند از این طریق محصولات ما را در کشورهای اروپایی عرضه کنند.
در واقع محصول ایرانی با بستهبندی و برند داخلی در فروشگاههای بزرگ اروپایی به فروش میرسد و اکنون سعی میکنیم تا چنین حالتی را پیش ببریم.
برای رسیدن به این موضوع نیز باید محصولات خود را قابل مصرف در فروشگاههای بزرگ اروپایی کنیم.
به غیر از برندسازی و بستهبندی داخل ایران برنامه دیگری نیز برای حضور هرچه بیشتر این محصولات در کشورهای اروپایی دارید؟
سایزبندیمان با مشکل روبهروست و تولیداتی که کشاورزان ما انجام میدهد، نیز مشکلاتی دارد. بنابراین برای بهبود تولید و کیفیسازی محصولات پیشنهادهایی را ارائه کردهایم.
این به آن معنی نیست که کمیت اهمیت ندارد زیرا وقتی سفارشی در این راستا دریافت میکنیم باید بتوانیم به مشتری پاسخگو باشیم اما اگر هر لحظه با کمبود کالای مورد نظر مواجه شویم در کار با مشکل برخورد خواهیم کرد. بنابراین در مرحله اول باید کمیتسازی شود و بعد به دنبال سایزبندی، برندسازی و بستهبندی برویم.
این موارد کارهایی است که باید پله پله انجام شود و اولین گام نیز همان شهرک صنعتی قرچک است که بر اساس آن ما سختافزار مورد نظر در این زمینه را پیدا خواهیم کرد.
اینکه محصولات ما از کیفیت مناسبی برخوردار باشد اما محلی برای بستهبندی و ارائه آن نداشته باشیم، گرفتاری دیگری را در پی خواهد داشت.
فکر میکنید برنامههایی که مد نظر شماست، چقدر زمان نیاز دارد تا به مرحله اجرایی خود برسد؟
برنامههای یادشده زمانبر است و در صورتی که سخت افزارهای ما آماده شود، کمتر از یک سال دیگر مشکلات ما با اروپا حل خواهد شد.
اکنون پسته ایران در دوسلدورف آلمان بستهبندی میشود و به اسم این کشور در فروشگاههای اروپایی توزیع میشود و خواست ما این نیست.
در وضع کنونی نیز که داریم سنگ بنای این دیوار را میگذاریم، سعی کردهایم که کار خود را به درستی انجام دهیم و فکر میکنم طی 6 تا 7 ماه آینده شهرک صنعتی قرچک آماده شود و ما بتوانیم طی یک سال برندسازی مورد نظر خود را آغاز کنیم.
گفتوگو از نیلوفر جمالی
انتهای پیام/