صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۱ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

اولین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه برگزار شد

اولین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی با همراهی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، قطب علمی آموزش ( کارگروه آموزش علوم پایه) به همت دانشکده علوم پایه این دانشگاه در 28 بهمن ماه 1394 برگزار شد.
کد خبر : 68318

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تعداد مقالات ارائه شده در همایش 87 مقاله از مجموع حدود 150 مقاله بود که 77 مقاله به شیوه پوستر و 10 مقاله به شیوه سخنرانی ارائه شد.


مهندس زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست افتتاحیه ضمن اشاره به مسئولیت خطیر دانشگاه شهید رجائی در حوزه آموزش و لزوم توجه به اسناد بالادستی ، ابراز امیدواری کرد که این همایش ملی، در سال های آتی در زمینه های مختلف آموزش علوم پایه، با محور قرار دادن برنامه درسی ملی به دست آوردهای مهم و ایجاد بستر مناسب برای تولید راهکارهای عملی دست یابد.


همچنین در جلسه افتتاحیه مراسم، معاون پژوهشی دانشگاه به تببین وضعیت علمی دانشگاه در کشور پرداخت. در این جلسه آقای مهندس ربیعی به ارائه سخنرانی خود با عنوان اشاراتی به همگرایی در آموزش علوم، آموزش و پرورش شناختی و فلسفه آموزش علوم پرداخت. سخنرانان مدعو همایش دکتر هاشم فردانش و دکتر عابد بدریان بودند که سخنرانی خود را به ترتیب با عناوین "تحلیل کج فهمی های رایج درباره مفهوم تدریس سازنده گرایانه در آموزش علوم" و "بررسی سیر تحولات و سمت و سوی پژوهش در حوزه آموزش علوم در 15 سال اخیر" ارائه کردند.


آموزش علوم در همه جوامع برای نیل به ایجاد شهروندانی خلاق و آشنا با فرآیند تفکر می‌کوشد. آموزش علوم پایه به شکل آموزش رسمی در دوره ابتدایی و متوسطه در آموزش و پرورش وجود دارد و این فرایند به شکل کارشناسی در دانشگاه ادامه می یابد تا به تولید دانش و توسعه مرزهای آن منجر شود. فراگیران در آموزش و پرورش ضمن فراگیری مباحث بنیادی در علوم پایه، فرایند تفکر منطقی را نیز تمرین می کنند. به نظر می رسد که آموزش علوم در ایجاد محیط تفکر و تمرین مهارت های آن تاثیرگذار باشد. در این راستا توجه به محتوای آموزشی به ویژه به شکل خودآموز و با رویکردهای نوین آموزشی و همچنین نقش فعالیت عملی در آموزش اثر بخش علوم، اهمیت بیشتری دارد. همچنین بایستی بر دوره های آموزشی ضمن خدمت و قبل از خدمت معلمان نیز در این حوزه تاکید نمود. لذا توجه به پژوهش در آموزش علوم پایه در گسترش مرزهای دانش در این حیطه و نیل به آموزش اثربخش با بهینه سازی فرایندهای آن اهمیت دارد.


در همین راستا، دکتر رسول عبداله میرزایی دبیر اولین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه، با بیان اینکه «آموزش علوم پایه در مقطع تحصیلات تکمیلی از سال 1384 در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در سه رشته آموزش ریاضی، آموزش فیزیک و آموزش شیمی آغاز شد»، گفت: حاصل تجربه در تربیت دبیر و تولید دانش صورت گرفته در طول این سالها، منجر به آن شد که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی با توجه به اهمیت آموزش علوم پایه، همایش پژوهش در آموزش علوم پایه را سالانه برگزار کند.


آموزش علوم در همه جوامع برای نیل به ایجاد شهروندانی خلاق و آشنا با فرآیند تفکر می‌کوشد. آموزش علوم پایه به شکل آموزش رسمی در دوره ابتدایی و متوسطه در آموزش و پرورش وجود دارد و این فرایند به شکل کارشناسی در دانشگاه ادامه می یابد تا به تولید دانش و توسعه مرزهای آن منجر شود

دبیر اولین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه افزود: امروزه در دنیا توجه خاصی به آموزش علوم پایه انجام می گیرد و این نگاه تخصصی در مرزهای دانش نیز در دوره دکتری آموزش علوم ادامه می یابد. هر چند که در کشور ما علی رغم ارائه برنامه دکتری آموزش علوم به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از گذشت چند سال نتیجه مشخصی مبنی بر تبیین ادامه راه اخذ نشده است.


ریاست دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید رجائی همچنین اظهار داشت:از طرف دیگر آموزش علوم در وزارت آموزش و پرورش نیز نیازمند یک ساماندهی مدیریتی است به گونه ای که سازمان ها و افراد تاثیر گذار در این موضوع در کنار همدیگر نگاهی جامع در جهت اعتلای کیفی آموزش علوم در کشور داشته باشند و هدایت و راهبری آموزش علوم پایه را در یک ساختار منسجم با توجه به بروندادهای پژوهشی به عهده بگیرند. برای این منظور به نظر می رسد مشارکت ساختارهای سازمانی شامل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، شورای عالی آموزش و پرورش، مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تعدادی از ناشرین فعال در این عرصه از قبیل انتشارات مدرسه در قالب شورای عالی آموزش علوم پایه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی بتواند فعالیت های آموزش علوم را مبتنی بر اسناد بالادستی در وزارت آموزش و پرورش هدایت و راهبری نماید.


وی اظهار امیداوری کردکه برپایی این نشست سالانه بتواند فضایی را برای تبادل اندیشه و یافته های جدید در این عرصه دانش، بین محققین و فعالان عرصه آموزش مهیا نماید تا با همراهی سازمان های مرتبط بتوان گام های موثری را برای اعتلای کیفی آموزش علوم پایه در کشور برداشت.


همچنین در مراسم اختتامیه این همایش، خانم دکتر انارکی دبیر اجرایی همایش گزارشی از وضعیت برگزاری همایش و مقالات ارائه شده داد.


ضمنا در این جلسه علاوه بر تقدیر از سخنرانی و پوسترهای برتر و برگزیده همایش، میزگرد تخصصی پیرامون پژوهش در آموزش علوم پایه با حضور اساتید و شرکت کنندگان برگزار شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر