صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
حافظی با اشاره به عوارض بخارات بنزین بر سلامت:

طرح کهاب با جدیت اجرایی شود/ اجرای طرح نیازمند اعتبار 700 میلیارد تومانی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه بخارات بنزین خارج شده از باک خودروها هنگام سوختگیری سرطان زاست، گفت: طرح کهاب که مصوبه قانونی دولت است، با جدیت اجرایی شود.
کد خبر : 68314

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،رحمت الله حافظی در اولین همایش ملی فرایندهای پالایشگاهی تبریز با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته شاهد اتفاقات خوبی در زمینه سوخت بودیم که منجر به ارتقای کیفیت سوخت شده است، اظهار کرد: پیش از این میزان گوگرد موجود در گازوئیل تا هشت هزار ppm بود که با تلاش‌های صورت گرفته میزان گوگرد موجود در گازوئیل به 50 ppm کاهش یافته است. حال تصور کنید علاوه بر اتوبوس‌های دیزلی که روزانه به جابجایی مسافر مشغول هستند در طول شب نیز 10 هزار سرویس توسط خودروهای دیزلی برای جابجایی نخاله، مصالح و سایر خدمات در شهر تهران با سوخت گازوئیل 8 هزار ppm صورت می‌گرفت.
وی با اشاره به قوانین موجود در خصوص اقدامات علیه بهداشت عمومی از جمله ماده 688 قانون مجازات اسلامی، تصریح کرد: قوانین متعددی در این خصوص وجود دارد. همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه خروجی موتورهای دیزلی و بنزن سرطان زا است و بیماری و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا وجود دارد، باید با مدیریت مناسب از افزایش تهدیدکننده های موجود زیست محیطی جلوگیری کرد.
حافظی با تاکید بر اینکه بخارات بنزین خارج شده از باک خودروها هنگام سوختگیری سرطان زاست، اضافه کرد: در طرح کهاب (کاهش،هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) مصوبه سال 87 هیات دولت، وزارت نفت ملزم شده تا فرآیند تجهیز تاسیسات به منظور کاهش آلودگی ناشی از تبخیر بنزین را تا پایان سال 93 به انجام رساند.
وی ادامه داد: بخارات بنزین علاوه بر اثرات سوء زیست محیطی مانند تولید باران‌های اسیدی و ذرات ریز دوده، تخریب لایه ازن و تغییرات آب و هوایی، باعث آسیب و تخریب بافت ریه و سیستم اعصاب، تغییرات ژنتیکی، سردرد، سرگیجه، افسردگی، اختلالات خونی، سرطان خون و تولد نوزادان نارس می‌شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار کرد: اگر میانگین مصرف روزانه بنزین 75 میلیون لیتر در روز باشد، طی سه مرحله جابجایی بنزین یعنی زمان انتقال به نفتکش در پالایشگاه، انتقال به مخازن پمپ های بنزین در سطح شهر و در زمان سوختگیری خودروها، حدود 200 میلیون لیتر بخار بنزین به هوا وارد می شود .اگر از هر متر مکعب بخار بنزین، یک و نیم لیتر مایع استحصال شود روزانه 300هزار لیتر و سالانه 100 میلیون لیتر مایع بدست می آید که می تواند ظرف چهار سال بازگشت سرمایه گذاری اولیه را به همراه داشته باشد.


حافظی با بیان اینکه اجرای طرح کهاب در سال 87 به بودجه‌ای بالغ بر 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، گفت: این طرح هم اکنون به اعتبار 700 میلیارد تومانی نیاز دارد و بازگشت سرمایه آن در سال 87، حدود 50 میلیارد تومان بود و امروز بازگشت سرمایه آن سالانه 250 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه باید از سرمایه های اقتصادی و انسانی کشور به واسطه اجرای طرح کهاب صیانت شود، تاکید کرد: این طرح یک طرح دوستدار محیط زیست و سلامت مردم و از سوی دیکر طرحی اقتصادی و سودآور تلقی می‌شود ،علاو بر ارزش اقتصادی مایع بدست آمده، سالانه 200 میلیارد تومان از خسارت‌های وارده به محیط زیست و سلامت مردم نیز می‌کاهد بر این اساس تسریع در اجرای این طرح را با کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی از وزارت نفت و دولت مطالبه می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر