«کپی رایت» دغدغه اصلی طراحان کیف و کفش است
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در سالهای اخیر درج تصاویر شخصیتهایی مثل «میکی موس»، «شیر شاه»، «باب اسفنجی»، «مرد عنکبوتی»، «بتمن» روی البسه، لوازم التحریر و کیف و کفش کودکان، امری رایج در بازار این گونه اقلام است که البته در سالهای اخیر و با ورود محصولات و شخصیتهای ایرانی تا اندازهای تعدیل شده است.
با این حال چنین روندی چیرگی فرهنگی غیر بومی را نشان میدهد و به شکلی نامحسوس و زیرپوستی در زندگی و تربیت فکری و روانی کودکان ریشه دوانده است. موضوعی که به صورت کاملا واضح از فقر ارائه مدلهای بومی و خودی در بازار نشأت میگیرد.این در حالی است که بسیاری از والدین شاید علاقه مند به تهیه پوشاکی در تناسب با فرهنگ بومی هستند اما در مراجعه به بازار دست خود را خالی میبینند.
یکی از تولیدکنندگان کیف و کفش که از آرایههای ایرانی – اسلامی در تولیدات خود انتخاب میکند و اخیرا نیز در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر رتبه دوم بخش کیف و کفش را کسب کرد، معتقد است این موضوع دغدغه جدی برای مادران ایرانی است.
مرضیه تجویدی فارغ التحصیل رشته روانشناسی و فعال در زمینه رشته هنری طراحی آرایههای سنتی ایرانی-اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا تصریح کرد: ما نزدیک به ۱۰ سال است در زمینه طراحی آرایههای سنتی ایرانی- اسلامی فعالیت داریم و در یک سال اخیر نیز وارد حوزه تولید کیف چرمی همراه با طرحهای ایرانی شدیم.
وی در تشریح تجربههای کاری خود متذکر شد: مخاطبان ما میتوانند تمامی افراد جامعه باشند چرا که در این محصولات، از عناصر و آرایههای سنتیای استفاده شده که آمیخته با فرهنگ ما است.
به گفته این تولیدکننده، با وجود قابلیت تولید در داخل کشور به دلایل مختلف هنوز در بازار میتوان پوشاک با برچسبهای خارجی مشاهده کرد؛ تا جایی که بیشترین میزان گرایش به البسه با تصاویر کارتونها و شخصیتهای خارجی در بین کودکان و نوجوانان دیده میشود.
بیشتر بخوانید:
در صنعت مد و لباس تنوع بیشتری داشته باشیم
درد دل برندگان طاووس زرین با دوربین آنا +فیلم
سفالینههایی که از فرهنگ گیلان میگویند
عرضه هنرهای سنتی را کاربردی کنیم
بین صنعت نساجی و طراحان لباس تعامل ایجاد شود/ با کیفیت و قیمت مناسب پوشاک نگران تحریم نباشیم
تجویدی تصریح کرد: من به عنوان مادر دغدغه دارم که پوشاک و وسایل کودکان از فرهنگ خودمان باشد اما در مراجعه به بازار متاسفانه شاهد این هستیم که اغلب وسایل کودکان به ویژه لوازم تحریر و پوشاک با المانهای خارجی پوشیده شده است.
وی دغدغه اصلی تیم کاری خود را تولید پوشاک با آرایههای سنتی عنوان کرد و بیان داشت: البته هیچ نهاد خاصی به ما کمک نکرده و صرفا، جشنواره فجر به دیده شدن ما کمک کرد.
کپیرایت دغدغه جدی تولیدکنندگان و طراحان است
این تولید کننده تاکنون جذب سرمایه اولیه نیز نداشته و با این وجود توانسته در جشنواره مد و لباس حائز رتبه شود.
تجویدی متذکر شد: در قالب این جشنواره قول دادند از بانک کارآفرین تسهیلات ارزان قیمت در اختیار ما قرار دهند و امیدواریم بتوانیم با حمایت ها به تولید بیشتر ادامه دهیم؛ چرا که تولیدات ما نمونه خارجی ندارد و به سادگی می تواند در بازار مورد استقبال قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که ورود به صنایع خلاق در کشور با چه مشکلاتی مواجه است، اضافه کرد: متاسفانه در کشور قانون کپی رایت وجود ندارد و نگران این هستیم کارگاههای دیگر کار ما را کپی کنند.
بیشتر بخوانید:
تجربه آموزش نماز با واقعیت افزوده
برای مجوز شغل اجدادی، یک سال دوندگی کردیم!
رسانهها ذهنیت مردم نسبت به صنایع دستی را عوض کنند
برای طراحی کیف از معماری و ریاضی الهام گرفتم
احیای نقوش سنتی با مفتولهای نقره «ملیله»
این تولیدکننده آسیب دیگر را ورود کالاهای خارجی بیکیفیت با قیمت پایین به بازار برشمرد و متذکر شد: انتظار میرود رسانهها در معرفی تولیدات صنایع خلاق خلاق معرفی کمک حال باشند؛ این تولیدات به دلیل آمیختگی با فرهنگ بومی بیشک مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/