صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زن در مثلث محافظتی عفاف، بیشتر در معرض خطر قرار دارد/ حجاب موجب توانایی زنان می‌شود

استاد دانشگاه تهران گفت: زن در مثلث محافظتی عفاف، بیشتر در معرض خطر قرار دارد و حجاب، حیا و غیرت بیشتری باید در حفاظتش صرف شود.
کد خبر : 670143

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مریم حاجی عبدالباقی، استاد دانشگاه تهران به عنوان سومین مدرس کارگاه آموزشی فرهنگ پوشش ( مد و مدگرایی ایرانی- اسلامی) که به همت پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی و برخط ویژه اعضای هیأت علمی، استادان و کارکنان واحدها و مراکز آموزشی برگزار شد به موضع حجاب، حقوق بشر و حق الناس پرداخت.


وی بیان کرد: انسان ( اعم از مرد، زن و حتی کودک) حق داردکه در امنیت جنسی زندگی کند و برای حفظ آرامش و سلامت خود و خانواده و نیز محیط اطراف خود، وظیفه دارد تا در حد ممکن خویشتن را از تعرض و ایجاد مزاحمت جنسی، مصون نگه دارد.


عبدالباقی اظهار کرد: غیرت، حیا و حجاب سه رأس یک مثلث در زندگی محسوب می‌شوند که با رعایت این اصول ضمن مصونیت افراد جامعه می توان از بسیاری از نابهنجاری های اجتماعی جلوگیری کرد.


استاد دانشگاه تهران حیا را از حالات نفسانی در انسان که مانع ارتکاب اعمال زشت می شود عنوان کرد که در مقابل آن بیشرمی و وقاحت قرار دارد همچنین غیرت را تغییر حال انسان و بی تفاوت نماندن او در مشاهده هتک حرمت و تعرض به یک انسان، خانواده، سرزمین، دین و ... که منجر به دفاع و حمایت می شود تعریف کرد و در ادامه حجاب را پوشش بدن علی الخصوص پوشش مواضع تحریک کننده انسان عنوان کرد.


به نظر وی حق عبارت است از اختیار و امکان واسطه‌ای که به منظور حفظ منافع انسانها برای آنان منظور می شود و شاخه های متعددی از جمله حقوق فردی و اجتماعی دارد. حق فردی یعنی حق انسان از آن جهت که انسان است و حق اجتماعی یعنی حق فرد در تعامل با افراد جامعه.


عبدالباقی حجاب و پوشش سر و بدن و پنهان کردن نقاط حساس و تحریک برانگیز انسانها را هم تأمین کننده حق فردی و هم حقوق اجتماعی انسانها دانست که موجب بری الذمه شدن آدمی از حق الناس در زمینه جنسی می شود.


وی اشاره کرد: در زندگی اجتماعی و در مقایسه زنان و مردان از آنجا که زن در مثلث محافظتی عفاف، بیشتر در معرض خطر قرار دارد حجاب، حیا و غیرت بیشتری باید در حفاظتش صرف شود که این امر مستلزم غیرت آحاد افراد جامعه اعم از زنان و مردان است؛ به همان نسبت پوشش زنان می بایست در سطح جامعه پررنگ تر و وسیع تر باشد و علاوه بر مواضع حساس که در پوشاندن با مردان مشترک هستند باید مراقب عدم تبرج به زینت و آشکار ننمودن زینت خود بر نامحرمان باشند.


وی افزود: خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب به پیامبر سفارش به جلباب ر ابتدأ بحر زنان پیامبر، سپس دختران ایشان و پس از آن به زنان مومن می نماید؛ می شود استنباط کرد که غیرت آحاد جامعه مثل کمک مالی به جامعه از قاعده الأقرب فالأقرب پیروی می کند.


عبدالباقی حیا را عامل مهمی در حفظ سلامت جنسی بانوان در جامعه معرفی کرد و مراقبت بر لحن گفتار و نحوه راه رفتن را از نشانه های حیا بیان کرد. وی در ادامه حجاب را حق اجتماعی که موجب توانایی و حفظ امنیت زنان در فعالیتهای اجتماعی ایشان محسوب می شود عنوان کرد و تلقی کردن زن، مثل مرد را یک ظلم آشکار به زنان و زیر پا گذاشتن حقوق آنان دانست.


وی همچنین در مورد حق الناس اشاره کرد که عبارتست از حق مردم نسبت به یکدیگر. حقوقی که برای حفظ مصالح خاص دنیوی اشخاص و برای تثبیت حقی برای آنان وضع شده.این حقوق شامل مال، جان، آبرو و موارد دیگر است. اعمالی که باعث زحمت دیگران شود مثل سد معبر، آلوده کردن آب و هوا از موارد حق‏الناس است و باعث شکستن دیوار اعتماد بین مردم و بین اعضای خانواده ها و ایجاد کدورت میان زن وشوهر و نیز بی انگیزه کردن انسانها برای ازدواج و تشکیل خانواده می شوند.


در پایان وی اشاره به ماده ۲۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر کرد مبنی بر اینکه تحقق آزادی و حقوق فردی، هر کس می بایست تنها زیر محدودیتهایی قرار گیرد که بواسطه قانون، فقط به قصد امنیت و در جهت بازشناسی ومراعات حقوق وآزادی های دیگران وضع شده است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر