صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرزند شهید کشوری نمایش زندگی پدرش را در فضای سوررئالیستی روایت می‌کند

علی کشوری که این روزها نمایش «کابوس شب نیمه آذر» نوشته ایوب آقاخانی را در تالار سایه روی صحنه برده است، گفت: «این اثر نمایشی با بهره‌گیری از داستانی واقعی زندگی شهید کشوری را در فضای سوررئالیستی روایت می‌کند.»
کد خبر : 6688

علی کشوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «موضوع نمایش مرتبط با دغدغه‌ها و سؤالات ذهنی من است که درباره نحوه شهادت پدرم دارم. در این اثر نمایشی کاراکترهایی داریم که ما‌به‌ازای آن خانواده من است، ضمن این‌که یک هم‌رزم به اقتضای شرایط داستان در میان کاراکترهای اثر قرار گرفته است.»


وی عنوان کرد: «این نمایش مختصات زندگی خانواده یک شهید است اگرچه در آن به صورت مستقیم به شهید کشوری اشاره نشده است اما روایت‌هایی در نمایش وجود دارد که از شهید کشوری شناخت دارند، آشنا است.»


کارگردان نمایش «کابوس شب نیمه آذر» درباره ایده اولیه این نمایش اظهار کرد: «ایده آغازین مطالبی بود که خود نگارش کرده بودم که بعدها توسط ایوب آقاخانی بازنویسی شد و متن مستقلی برگرفته از صحبت‌هایی که با وی داشتم به نگارش در آمد.»


کشوری درباره شیوه اجرایی اثر نیز تصریح کرد‌: «متن بر اساس ویژگی‌های کاملاً رئالیستی به نگارش درآمده است و زندگی عادی را با توضیحات کاملاً واقع‌گرایانه نشان می‌دهد در صورتی‌که من سعی کرده‌ام در شکل اجرایی نمایش از این ویژگی فاصله بگیرم. اگرچه این حرف به معنای تغییر دیالوگ‌ها نیست و اکثریت متن طبق متن نمایشنامه ادا می‌شود ولی برای قرار گرفتن مخاطب در فضای یک خانه، محیط یک خانه ترسیم و طراحی نشده است بلکه با استفاده از نور، صحنه و لباس بازیگران از فرم رئالیستی فاصله گرفته‌ایم.»


کارگردان نمایش «کابوس شب نیمه آذر» ادامه داد: «در طراحی این نمایش تلاش شده است تا نگرش جدیدی از نوع اجرا به مخاطب ارائه شود و روایت‌ها و کابوس‌ها با استفاده از برخی المان‌ها در طراحی صحنه عملیاتی شود. در حقیقت شکل اجرایی نمایش به سوررئال نزدیک است .»



او همچنین در خصوص واکنش تماشاگر به اجرای نمایش‌هایی با موضوع جنگ بیان کرد:‌ «تلاشم بر این بوده که در این نمایش کمی از فضای کلیشه‌ای که در آثار با موضوع جنگ وجود دارد، هم در اجرا و هم در متن دور شویم. متأسفانه با تولید آثار متعدد طی سال‌های گذشته در حوزه جنگ این حس ایجاد شده است که اصولاً کارهایی با مضامین جنگ کیفیت و محتوای خوبی ندارند که همین امر نیز در دفع تماشاگر تاثیر بسزایی داشته است.»


وی ادامه داد: «به‌خصوص جوانان به خاطر روایت‌های تکراری از دیدن این‌گونه کارها اجتناب می‌کنند بنابراین من در کارگردانی نمایش «کابوس شب نیمه آذر» نگاه جدیدی به جنبه‌های متفاوت اثر داشته‌ام و در این راستا نیز سعی کرده‌ام به مواردی اشاره کنم که پیش از این کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که با گذشت سال‌های سال خود و مردم را به‌طور مستقیم درگیر با جنگ و اثرات ناشی از آن می‌بینم فکر می‌کنم شاید هنوز که هنوز است این مسائل در زندگی ما جریان دارد بنابراین قصدم از اجرا نیز نمایش آن با فرم اجرایی مطلوب‌تر است.»


کشوری که با اجرای نمایش «کابوس شب نیمه آذر»، اولین اجراکننده نمایش در تالار بازسازی‌شده چهارسو است، در خصوص اجرا در این تالار نمایشی بیان کرد: «این سالن تقریباً چند ماهی است که در بازسازی قرار دارد و در حال حاضر هم چیزی حدود 60 درصد از کارهای سالن انجام شده است و 40 درصد باقی شامل بازسازی نهایی و افزوده شدن امکانات نوری و تجهیزات دیگر همچون صندلی‌ها باقی مانده است.»


وی در سخنانش افزود: «من برای اجرای این نمایش از دو سال گذشته در نوبت اجرا قرار گرفته‌ام اما از آنجا که مساعدت‌های لازم انجام نشد، اجرای نمایش تا اسفندماه به‌طول انجامید. در صحبت‌های پیش از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حسین طاهری – مدیر اسبق اداره کل هنرهای نمایشی - و پریسا مقتدی – مدیر مجموعه تئاترشهر- هم صحبت کردم و حتی این مدیران تلاش‌هایی برای اجرای نمایش در قالب سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشتند که به دلیل آماده نشدن نمایش این امکان فراهم نشد.»



وی همچنین اظهار کرد: «طراحی من در این نمایش بر اساس ذهنیتی بود که از سالن سایه در زمان پیش از بازسازی داشتم، ولی در اواخر بازسازی متوجه شدم که این سالن به تالاری سه‌سویه تبدیل شده است و قرار است فرمت‌های سالن‌های تئاترشهر متفاوت شود و نمایش‌ها بر اساس ویژگی‌هایشان در سالن‌های مربوطه اجرا شوند.»


علی کشوری سپس عنوان کرد: «نمایش «کابوس شب نیمه آذر» قابلیت این را دارد که یک یا دوسویه و یا حتی سه‌سویه اجرا شود بنابراین با توجه به ویژگی‌ سالن طراحی ‌نمایش را به گونه‌ای انجام داده که در فضای سه‌سویه اجرا شود.»


او گفت: «در اجرای این اثر از امکانات دیگر سالن‌های نمایشی استفاده شده است برای مثال از آنجا که صندلی‌های سالن هنوز آماده نشده است، مسئولان و کارمندان تئاترشهر صندلی‌های سالن‌های دیگر را برای این اجرا اختصاص داده‌اند.»


کارگردان نمایش «کابوس شب نیمه آذر» درخصوص اجرای نمایشش در سالنی دیگر بیان کرد: «این اثر امکان این را دارد که در سالن دیگری اجرا شود، البته من هنوز با هیچ‌یک از مدیران سالن های نمایشی در این باره صحبت نکرده‌ام و البته اگر قرار باشد دو سال دیگر در نوبت اجرا اجرا قرار گیرم قطعاً از این درخواست منصرف خواهم شد. با درنظرگرفتن شرایط و امکان حضور بازیگران، احساس می‌کنم باید بالافاصله پس از ایام نوروز اجرای نمایش را در فضایی دیگر آغاز کنم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر