صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«جان بابا و جین بی‌بی»؛ متفاوت‌ترین سروده‌ مصطفی رحماندوست

کتاب «جان بابا و جین بی‌بی» یکی از متفاوت‌ترین سروده‌های مصطفی رحماندوست محسوب می‌شود که با تلفیقی از مفاهیم و باورهای انسانی، کهن سنت‌ها و باورهای بومی ایران ساختار پیدا کرده است.
کد خبر : 668211

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، کتاب «جان بابا و جین بی‌بی» یکی از متفاوت‌ترین سروده‌های مصطفی رحماندوست است که با تلفیقی از مفاهیم و باورهای انسانی، کهن سنت‌ها و باورهای بومی ایران ساختار پیدا کرده تا جایی که می‌توان گفت این شعر بلند با وجود ساختار ظاهری‌اش برای مخاطبان کودک، اثری فرا سنی و مناسب خوانش و تامل برای رده‌های سنی بالاتر از خود نیز خواهد بود.


رحماندوست شعر خود را بر پای باورها، آرزوها و زیست یک مادربزرگ که منبع بسیاری از الهام‌ها و مهربانی‌ها در باور ایرانیان است، شکل می‌دهد و در بند بند آن از آرزوهای وی نمادی برای آرمان‌های مخاطبانش می‌سازد. آرزوهای مادربزرگ به شکلی نمادین اشاره‌ای است به آن‌چه ایرانیان سال‌هاست در باورهای سنتی و زیست روزمره خود آن را جست‌وجو می‌کنند؛ حرکت از حال به سوی احسن‌الحال و کشف بهار زندگی و تلاش برای احیاء آن.


این شعر همچنین با بازآفرینی سنت‌های ایرانی در بهار سعی کرده به شکلی نمادین به موضوع هدف‌مندی در زندگی و زیست انسان اشاره داشته باشد. سفره هفت سین و چینش آن و اتفاقاتی که به دنبال این چینش با آن همراه می‌شود، نمادی است از پویایی زندگی و هدفمندی آن و اشاره به این باور که پلیدی و سیاهی ماندنی نیست و با امید و تلاش می‌توان بر آن غلبه پیدا کرد.


کتاب همچنین سعی کرده در زیر لایه‌های متنی خود نوعی آشتی و پیوند میان محیط زیست و طبیعت و مخاطبان خود ایجاد کند. اما بخش قابل توجهی از تاثیرگذاری کتاب ناشی از تصویرگری خاصی است که در آن رقم خورده است. فرهاد جمشیدی با تکیه بر مفاهیم والای کتاب سعی کرده تا واقع‌گرایی را در خدمت بازآفرینی آرزوها و باورهای نهفته در شعر درآورد و به همین خاطر می‌توان این تصویرگری را پلی میان خیال و واقعیت برای کشف تعبیر و تصویر خیال‌ها و رویاهای نهفته در کتاب به کار برد. تاکید تصویرگر بر المان‌های فراموش شده زیست سنتی ایرانی و زندگی‌بخشی دوباره به آن را نیز باید در زمره موضوعات تاثیرگذار در این کار به شمار آورد.




بیشتر بخوانید:






لازم به یادآوری است؛ مصطفی رحماندوست متولد سال ۱۳۲۹ در همدان، شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است. وی مدرس داستان‌نویسی، قصه‌گویی، ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‌ها و از داوران و نمایندگان هیئت علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز بوده‌ است.


رحماندوست پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به‌عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به‌عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان، سردبیر مجله شهرزاد قصه‌گو به فعالیت خود ادامه داد.


رحماندوست دارای نشان درجه یک هنری (دکترا) است. وی پس از بازنشستگی از سمت‌های دولتی، مدیر گروه شکوفه (بخش کودکان و نوجوانان) انتشارات امیرکبیر و مشاور رئیس کتابخانه ملی ایران شد و اقدام به راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «کتابخانه ملی کودک و نوجوان ایران» کرد و توانست تا دهمین سال شروع به کار این پایگاه متن کامل بیش از بیست‌وچهار هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان را برای پژوهشگران قابل دسترس کند. رحماندوست همچنین یکی از اعضای اصلی داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان است. وی عضو هیئت‌ داوری کتاب سال، جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کودکان و عضو شورای موسیقی کودکان و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده‌ است.


از این نویسنده و شاعر ایرانی، تاکنون ۳۱۴ اثر به‌صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان و کتاب‌هایی درباره فنون قصه‌گویی و ادبیات کودکان در ایران و جهان منتشر شده‌ است. تیراژ کتاب‌های وی به بیش از ۶ونیم میلیون نسخه می‌رسد و برخی از آثارش از جمله «قصه دو لاکپشت تنها»، «بازی با انگشت‌ها»، «سه قدم دورتر شد از مادر»، «دو تا عروس، دو تا داماد» و … به سیزده زبان ترجمه شده‌ است.


شعر «صد دانه یاقوت» یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین اشعار رحماندوست است. این شعر و برخی از اشعار او در دوره تحصیلات ابتدایی و در درس زبان فارسی آموزش داده می‌شود. از آثار وی می‌توان به فرهنگ آسان، فوت کوزه‌گری، ترانه‌های نوازش، ترانه‌های نیایش، مجموعه شعرهای «قصه‌های پنج انگشت» و «بازی با انگشت‌ها» که ریشه در ادبیات فولکلور ایران دارد، مجموعه شعر «دوستی شیرین است»، هیچانه‌ها، باغ مهربانی‌ها و... اشاره کرد. وی همچنین با انتشار برخی از آثارش با کمک تسهیلات آسان نشر تحت عنوان عمو مصطفی در آمریکا، امکان مطالعه، گوش دادن و خریدن کتاب‌هایش را برای کودکان ایرانی خارج از کشور مهیا ساخته‌ است.


انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر