سهم علوم انسانی از بودجه پژوهشی کشور بسیار ناچیز است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا غلامی با اشاره به اینکه ما باید از مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه متوسطه اول و دوم سرمایه گذاری روی رشته علوم انسانی را آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: برای جذب استعدادهای برتر در این رشته باید فرصتهای لازم را به دست آوریم.
وی افزود: متاسفانه سرمایه گذاری آموزش و پرورش در علوم انسانی بسیار اندک است. با توجه به فرهنگی که در بین دانش آموزان و خانوادهها ایجاد شده است، عمده استعدادهای برتر به سمت سایر علوم میروند و علوم انسانی از حضور استعدادهای برتر کم نصیب مانده است.
به گفته غلامی این موضوع دومینو وار تاثیر خود را میگذارد و زمانی که دانش آموز مستعد علوم انسانی را در مدارس نداشته نباشیم، به تبع آن در دانشگاه نیز با مشکلات فراوانی مواجه میشویم. در همین جهات اساتید نیز سطحشان از جهت علمی متوسط خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه باید توجه بیشتری در آموزش و پرورش به علوم انسانی شود و فرهنگ حاکم بر علوم انسانی و نوع نگاه مردم عوض شود، اظهار کرد: وزیر علوم در شورای سیاستگذاری پیشنهادی داد که به چه دلیل برای علوم انسانی مدارس سمپاد وجود ندارد و یا بسیار اندک است. اگر علوم انسانی برای کشور مهم است، باید مدارسی ویژه برای شناسایی و جذب استعدادهای درخشان و تیزهوشان در این حوزه داشته باشیم و این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی گفت: نکته مهتر آن است که بعد از فراهم کردن بسترهای لازم برای جذب استعدادها باید سرمایه گذاری هوشمندانه و هدفمند در حوزه پژوهش داشته باشیم. بودجه پژوهشی کشور بسیار ناچیز است و سهم علوم انسانی از این بودجه ناچیز و تقریبا صفر است. با این میزان سرمایه گذاری نمیشود هدف کشور را در تحول علوم انسانی به درستی محقق کرد.
رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: باید سهم علوم انسانی را از بودجه پژوهشی کشور افزایش دهیم و در مصرف آن نیز نظارت دقیقی شود که این مصرف در جهت نوآوری و نظریه پردازی برای پاسخگویی به نیازهای حائز اولویت و مهم کشور باشد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/