رسانه ملی گریبانگیر بحرانی به نام کیفیت/ مخاطبان فراری را به خانه بازگردانید!
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها در فضایی که بسیاری از برنامههای تولیدی دنیا را میتوان در فضای وب جستوجو و دانلود کرد، طبیعی است که از مخاطب رسانه ملی، آن هم با برنامههای دور از سلیقه مخاطبش کاسته شود.
روزگاری به یاد میآید که شبکههای ماهوارهای فارسیزبان برای پر کردن ساعات خود از سریالهای همین رسانه ملی خودمان استفاده میکردند و آنقدر این تولیدات مخاطب و تماشاچی داشت که حتی تکرار چندباره آن از رسانههای ماهوارهای با استقبال فراوان روبهرو میشد. اما عقب افتادن از سلیقه مخاطب، بیتوجهی به بخش خصوصی، پایین بودن کیفیت سناریوهای سریالها یا حتی بیمحتوا بودن تولیدات سازمانی و در آخر ورود پر قدرت شبکه نمایش خانگی که میتواند همه خط قرمزهای سازمانی را به هم بزند و تولیداتی داشته باشد که در صداوسیما قابل پخش نیست، همه و همه دست به دست هم داد که صداوسیما از مخاطبانش فاصله بگیرد.
عده بسیاری راه علاج رسانه ملی را عبور از کلیشههای ۳۰ ساله اخیرش میدانند و معتقدند برنامههایی که با روال دهه ۷۰ روی آنتن میرود یا تاکشوهایی با تم مذهبی خشک، دیگر به مذاق مخاطب خوش نمیآید! خالی بودن رسانه ملی از ایدههای تازه، موقعیتی را به وجود آورده که بر اساس آماری که هر از چند گاهی خودشان منتشر می کنند، بعضی برنامهها حتی مخاطبش به حداقلهای ابتدایی یک رسانه هم نمیرسد.
بیشتر بخوانید:
سالنهای خالی دیگر ربطی به کرونا ندارد
فصل جدید مستندمسابقه بومگرد روی آنتن میرود
در دوران مدیریت گذشته رسانه ملی سیری شکل گرفت که طی مدت چهار سال ریزش مخاطب و کوچ آنها به شبکههای ماهوارهای شدت گرفت و با بیتوجهی روز به روز هم بدتر شد. جذابیت، سرگرمکنندگی، موضوعات حقیقی زندگی اطراف، داستانگویی درست، رویدادها را منطقی روایت کردن، نصیحت نکردن و اجازه به مخاطب برای دیدن و تصمیمگیری و همراه شدن با اخلاقیات و معیارهای انسانی او، همگی فاکتورهایی است که در تولیدات رسانه ملی به آن توجهی نمیشود و این نگرانی وجود دارد که با ادامه دار شدن این ضعفها در دوران مدیریت جدید تا چندی دیگر اسمی از رسانه ملی در ذهنها باقی نماند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/