صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

محمدرضا سکوت: در برابر توهین‌های فراستی سکوت نمی‌کنم/ پردیس احمدیه: من 23 ساله هستم نه 16 ساله!

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «لاک قرمز» با حضور سید جمال سید حاتمی کارگردان، محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری، امیر عبدی نویسنده، مرتضی پورحیدری طراح صحنه و لباس، حمید نجفی‌راد تدوین‌گر، پردیس احمدیه بازیگر این اثر سینمایی و با حضور شیرین زین‌العابدین منتقد برگزار شد.
کد خبر : 66571

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حاتمی در معرفی هرچه بیشتر این فیلم سینمایی گفت: ««لاک قرمز» فیلمی در ارتباط با خانواده و جامعه است و ناهنجاری‌های جامعه را به تصویر می‌کشد اما ایده اولیه این فیلم از علی‌رضا طالب‌زاده بود و با تحقیقاتی که امیر عبدی انجام داد، فیلمنامه منسجمی را بدست آوردیم. به نظرم با بررسی اولیه فیلمنامه، به این نتیجه رسیدم که می توانم نخستین اثر خودم را بسازم و با آن موضوعی را که می‌خواهم مطرح کنم.»


وی در خصوص اهدافش برای ساخت این فیلم سینمایی تشریح کرد: «ما در این فیلم به دنبال نشان دادن زندگی و آینده خانواده‌ای که معتادی دارد بودیم تا با نشان دادن وضعیتش به شکل خیلی خیلی تلخ اثرگذاری بیشتری داشته باشیم. ما در این فیلم ‌خواستیم یادآوری کنیم که این ناهنجاری‌ها مشکلات زیادی را برای خانواده و مخصوصا نوجوان‌های جامعه ما دارد.»


حاتمی همچنین عنوان کرد: «بیشتر سکانس‌هایی که در خیابان‌های شلوغ فیلمبرداری کردیم، با حضور سیاهی‌لشکر بوده و خودمان شلوغی‌ها را بازسازی کردیم.»


حاتمی همچنین در بخشی از این نشست رسانه‌ای در خصوص انتقادهایی مبنی بر بی‌توجهی نسبت به تحقیق برای ساخت این فیلم سینمایی اعلام کرد: «دغدغه زیادی درباره مسائل مختلف مطرح شده در فیلم داشتیم و درباره تمام مراحلی که دختر داستان به دنبال آن است، تحقیق کردیم. طبقه اجتماعی به تصویر کشیده در این فیلم، همان فضایی است که دست کم من و امیر عبدی نویسنده فیلمنامه در آن زندگی کرده‌ایم و فیلم هم بازتابی از شرایط خودمان بود. همچنین مسئله اصلی که برای من اهمیت داشت، موضوع اعتیاد بود که می‌خواستیم خانواده یک فرد معتاد را به تصویر بکشیم.»


امیر عبدی، نویسنده فیلمنامه نیز در تکمیل صحبت‌های حاتمی گفت: «قصه اولیه‌ای در دست داشتیم که بعد از آن شخصیت‌ها را نوشتیم و در این مسیر پژوهش‌هایی را درباره اینکه چطور به بچه‌های زیر ۱۸ سال سرپرستی می‌دهند و بیشتر تحقیقاتی که انجام دادیم در زمینه رفتار شناسی دختر ۱۵-۱۶ ساله بوده است. نقد اتفاق سازنده‌ای است که به فیلم‌ساز و سینماگر کمک به پیشرفت می‌کند، اما این‌جا جلسه نقد و بررسی فیلم است، نه جلسه قضایی. قطعا باید تحقیق و پژوهش را در آثار داشته باشیم، اما در فضایی که این فیلم زندگی کرده‌ام و کاملا با آن آشنا هستم. وقتی چیزی را خوب درک کرده باشم، سعی می‌کنم آن را منتقل کنم و در این شرایط حتی شاید پژوهش هم مرا دور کند.»


مدیر فیلمبرداری «لاک قرمز» با اشاره به همکاری‌های پیشینش با کارگردان این اثر بیان کرد: «در این کار باید به رئالیسمی که کارگردان مد نظر داشت، دست پیدا می کردیم. این فیلم واقعیت جاری در جامعه بود و استفاده از دوربین روی دست با انتخاب کارگردان بود، اما نمی‌خواستیم تماشاگر اذیت شود.»


پور حیدری، طراحی صحنه و لباس درباره حضورش در «لاک قرمز» تصریح کرد: «مهم‌ترین اصل در بحث کارهای رئال خوب دیدن است، چون هر آنچه در طراحی لباس و صحنه استفاده می‌کنیم، باید مابه‌ازای بیرونی داشته باشد.


وی درباره چگونگی طراحی این فیلم بیان کرد: «قرار بود قصه فیلم درباره قشر ضعیف جامعه باشد بنابراین لازم بود طراح باید از نزدیک چنین فضاهایی را ببیند تا بتوانید فضای رئالی را دربیاورید که از فیلم بیرون نزند. کار به گونه‌ای بود که نباید ردپایی در طراحی صحنه و لباس فیلم دیده شود تا همه آن را باور کنند.»


کامران مجیدی تهیه کننده «لاک قرمز» نیز در این نشست رسانه‌ای اعلام کرد: «این فیلم کاملا مستقل ساخته شده و حمایت‌های مالی از طرف هیچ سازمانی وجود نداشته است، عنوان کرد: ۴۰ لوکیشن داشتیم که به دلیل همین محدود بودن منابع مالی در ۴۰ روز فیلمرداری کردیم و دلمان هم می‌خواست که از فضای آپارتمانی آثار سینمای ایران فاصله بگیریم.»


پردیس احمدیه، بازیگر نقش اول فیلم «لاک قرمز» گفت: « من ۲۳ ساله هستم و در فیلم نقش دختر ۱۶ ساله را بازی می‌کردم. تنها چیزی که باید هم خودم و هم آقای حاتمی به اطمینان می‌رسیدیم، سن بود و برای این کار با لباس فرم مدرسه سر کلاس‌های دبیرستان می‌رفتم.»


حمید نجفی راد، تدوینگر با بیان این که پیش از این با سیدحاتمی کار تلویزیونی انجام داده است تاکید کرد: «این کار تجربه خوبی بود. البته سالها است که کار مونتاژ مستند انجام می دهم. به نظرم این فیلم متفاوت از فیلم های داستانی بود و آن را به شکل مستند دیدم. برای همین خیلی کار سخت یا عجیب و غریبی برایم نبود.»


از حواشی این نشست رسانه‌ای انتقادهای عوامل فیلم سینمایی«لاک قرمز» نسبت به برنامه «هفت» بود که در آن گفته شده بود که این حرکت دوربین در فیلم سینمایی احمقانه، حال‌به‌هم‌زن و تهوع‌آور بود.


محمدرضا سکوت، مدیرفیلمبرداری «لاک قرمز» در این باره گفت: «همه ما سینماگر هستیم و ادعای کار فرهنگی داریم. تاکنون بیش از چهل فیلم سینمایی را فیلمبرداری کردم و تا به امروز هیچ کس به اندازه برنامه «هفت» به شخصیت کاری من توهین نکرده بود. بسیاری از افرادی که نقد فراستی یا همکارانش در این برنامه را می شنوند، به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند و می‌گویند باید سکوت کرد اما این صحبت‌ها تخریبی است. ما فیلم می‌سازیم که تعهدی در ذهن بیننده به وجود بیاوریم.»


مدیر فیلم برداری «لاک قرمز»در سخنانش به بیانات امام خمینی (ره) اشاره کرد که می گوید: «هنر دمیدن در روح انسان‌ها است». وی همچنین از تارکوفسکی هم جمله‌ای را یادآوری کرد که می‌گوید: «هنر آماده کردن انسان‌ها برای مرگ است»


وی با بیان این‌که در این پروژه پایش آسیب دیده اظهار کرد: «در شرایطی که اگر پایم هم می‌شکست، هیچ حمایت مالی از من انجام نمی‌شود، کار می‌کنیم، آن وقت در برنامه هفت اعلام می شود که حرکات دوربین من حال‌به‌هم‌زن و احمقانه است. به نظرم ادب، متانت و شخصیت حکم می کند که نقد را دوستانه، انسانی و با مهربانی بیان کنیم. اگر واقعا فیلمبرداری به شکلی که در برنامه هفت عنوان شد، انجام شده چرا از دوهزار نفری که دیروز فیلم را در برج دیدند، حداقل دویست نفر بیرون نرفتند؟ »


وی افزود: «هرگز کارهای خودم را بی اشکال نمی‌دانم، اما نقد منصفانه با بی احترامی فرق دارد. چطور ممکن است هر سه فیلمی که در سه سانس پایانی در کاخ جشنواره نشان داده شدند همگی بد باشند و نکته مثبتی نداشته باشند؟ واقعا از این که به شخصیتم توهین شود، ناراحت می شوم.»


امیر عبدی، درباره صحبت‌های سکوت تاکید کرد: «نقد جایگاه مهمی دارد. اگر منتقد، نقد و مطلب‌های این چنینی نباشد، چراغ راهنمایی برای من فیلمنامه‌نویس وجود ندارد. ولی هیچ دلیلی نمی‌بینم که منتقدی بی‌احترامی کند. فارغ از هر موضوعی اساس زندگی احترام است. حتی اگر من بدترین اثر هنری تاریخ کل ممکلت را خلق کنم کسی قرار نیست به خاطر آن به شخصیت من بی‌احترامی کند.


پردیس احمدیه نیز عنوان کرد: « «لاک قرمز» فیلم قابل احترامی است و به نظر من بدترین کارهای دنیا هم یک نکته خوب دارند.»


حاشیه دیگر این نشست صحبت‌های مجیدی به برنامه‌ریزی برگزارکنندگان جشنواره بود. در بخشی از این نشست کامران مجیدی با اشاره به این‌که این فیلم مانند شخصیت‌هایی که در آن بود، مظلوم واقع شده است بیان کرد: «روز گذشته ساعت ۱۷ اکران کاخ مردمی فیلم ما بود و ساعت ۱۸ فرش قرمز برج میلاد و از طرفی ساعت ۱۸:۳۰ دوستانی برای مهمانی نامزدها دعوت بودند. این بی‌برنامگی‌ها برای ما اتفاق افتاد ولی امیدواریم سال‌های بعد برای دیگر فیلم‌ها نیفتد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر