صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۵ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
در گفت و گو با آنا مطرح شد؛

برای تحقق منویات رهبر انقلاب درباره صنایع فرهنگی به دنبال همگرایی باشیم/ ۲ جاذبه صنایع خلاقانه فرهنگی برای مدیران و فعالان این عرصه

دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگ معتقد است مدیران دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق منویات رهبرمعظم انقلاب درباره صنایع فرهنگی باید به دنبال همگرایی باشند.
کد خبر : 664965

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را می‌توان به معنی کسب‌وکارهای فرهنگی دانست که توانسته‌اند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباب‌بازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشت‌افزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسب‌وکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره به‌هم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان به‌عنوان کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان نیز شناخته می‌شوند.


کسب و کارهای فرهنگ‌بنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیت‌محور می‌تواند بر ذائقه، الگوها، ایده‌آل‌ها و رفتارهای فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند و از این نظر تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هم‌اکنون این هویت آفرینی در اختیار مرچن‌دایز کاراکترهای خارجی همانند باب اسفنجی، لاک‌پشت نینجا، مرد عنکبوتی و موارد مشابه است.


بر همین اساس به‌منظور مقابله با «مرچن دایز» کاراکترهای خارجی و تاثیرگذاری بر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شورای فرهنگ عمومی در جلسه ۷۶۷ خود توجه به توسعه بازارپردازی فرهنگی مبتنی بر کاراکترها و شخصیت‌های بومی و ایرانی اسلامی را مصوب و ابلاغ کرده‌است تا در نتیجه آن قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای اجرایی‌سازی مصوبه شورای فرهنگ عمومی تشکیل گردد.


۲ جاذبه صنایع خلاقانه فرهنگی برای مدیران و فعالان این عرصه


در همین ارتباط، سید امیرآقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: صنایع خلاق فرهنگی از دو ساحت برای سیاستگزاری های فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است. اول این که بر روی توسعه فرهنگی تأکید ویژه ای دارد. بخش عمده صنایع فرهنگی مبتنی بر فضای فرهنگ بومی است و جنسش از جنس فناوری سخت و تجهیزات نیست، بلکه از ذائقه‌ها و اقتضائات فرهنگی که در جامعه شکل گرفته و از سنت هایی که در قدیم بوده سرچشمه می گیرد.صنایع فرهنگی بازتاب و بازآفرینش ذائقه فرهنگی جامعه است.



وی اظهار کرد: ساحت دیگر که اتفاقاً در مقابل ویژگی قبلی است این است که بسیاری از محصولات و تولیدات صنایع فرهنگی به راحتی می‌تواند در فضای کشورهای دیگر به ویژه آن دسته از کشورهایی که با ما قرابت فرهنگی، دینی و جغرافیایی دارند هم مطرح شوند. این موضوع با اقتصاد فرهنگ و بحث ارزآوری هم ارتباط پیدا می‌کند.


آقایی عنوان کرد: از سوی دیگر بخشی از این محصولات می‌تواند در بستر فضای مجازی و رسانه‌های عمومی پیاده شود و کمترین هزینه را به دنبال دارد. فعالان این حوزه برای این صادرات فرهنگی نه نیاز به ایجاد کارخانه و دستگاه‌های خارق‌العاده‌ای دارند و نه درگیر تشریفات مرسوم صادرات کالا می‌شوند.


وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی صنایع خلاق و فناوری‌های نرم، وابستگی زیاد آنها به توان داخلی است. با تکیه بر این توان داخلی است که می‌توانیم ارزش افزوده‌های بزرگ‌تری را هم خلق کنیم و این خود منجر به رشد اقتصاد و اشتغال در کشور می‌شود.




بیشتر بخوانید:


برای معرفی ظرفیت صنایع فرهنگی به کمک رسانه ها نیاز داریم


تأکید رهبری برای توسعه صنایع خلاق عامل کاهش مهاجرت نخبگان است


بوروکراسی اداری سد راه توسعه صنایع خلاق است


مقام معظم رهبری صنایع خلاق را عامل رسیدن به خودکفایی می‌دانند


صرفه‌جویی در هزینه با تبدیل فیلم‌ به ویدیوهای ۴k





صنایع خلاقانه فرهنگی؛راهبرد اساسی توسعه


دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی گفت: در بسیاری از کشورها، این موضوع را به عنوان راهبرد اساسی توسعه فرهنگی درنظر گرفته و اسناد بالادستی را بر مبنای آن طراحی کرده‌اند. تأکید مقام معظم رهبری به همکاری دستگاه‌های مرتبط با صنایع فرهنگی که در پاسخ به نامه معاون علمی رئیس جمهور بیان شد هم در همین زمینه قابل‌ارزیابی است.


آقایی افزود: متأسفانه، هم فعالان عرصه هنر و فرهنگ و هم بخش زیادی از بدنه مدیران فرهنگی ما به موضوع صنایع خلاقانه فرهنگی به عنوان یک مقوله جانبی و تفننی نگاه می‌کنند. مسولان فرهنگی برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری درباره تقویت صنایع خلاقانه فرهنگی باید قبل از هرچیز بین دستگاه‌ها و نهادها همگرایی به وجودبیاورند، یعنی به جای اینکه در این مسیر، وارد فضای رقابت (حتی رقابت تعاملی) شوند و حس کنند که با هم رقیب هستند، بیایند و در یک بستر یکپارچه اتفاقات بزرگ‌تری را محقق کنند. برای مثال انرژی و ایده های خود را روی یک شخصیت سینمایی و یا تلویزیون که درجامعه محبوب شده متمرکز کنند. باید با وجود به‌رسمیت شناختن تنوع‌ها، سیاستی یکپارچه داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر فرمان مقام معظم رهبری درباره صنایع خلاق فرهنگی قرار بگیریم.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر