صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
زلفی‌گل:

بستر تحقق فرمایش رهبری برای شعار سال دانشگاه است/ مهم بودن ارتباط با صنعت در رشته‌های علوم انسانی

وزیر علوم با اشاره به اینکه اولویت‌های وزارت علوم شامل تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند است، گفت: فرمان امسال رهبری تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است که محور و بستر تحقق این شعار در دانشگاه‌ها باید ایجاد شود.
کد خبر : 657571

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم صبح امروز در جشنواره آموزشی دانشگاه که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: روز معلم را به جامعه علمی کشور تبریک می‌گویم و از خدا می‌خواهم به کسانی‌که در مسیر رشد علمی کشور قدم برمی‌دارند عمر با عزت عطا کند.


وی افزود: دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است همه کسانی‌که دل در گرو میهن دارند باید احترام ویژه‌ای برای آموزش عالی قایل باشند ما در وزارت علوم، دانشگاه تهران را سمبل علم، فرهنگ، ادب و اخلاق می‌دانیم به‌همین دلیل جایگاه آن متفاوت است چراکه شهدای این دانشگاه باعث شکل‌گیری روز دانشجو و اساتید مطرحی همچون مطهری، مفتح و شهید علی‌محمدی از این دانشگاه خارج شدند که این امر موجب تفاوت این دانشگاه است.


وزیر علوم بیان کرد: از نظر علمی این دانشگاه‌ شخصیت‌های علمی مطرحی دارد و در سال‌های اخیر برخی از رشته‌های علمی در این دانشگاه بیشتر مورد توجه و برخی دیگر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند امیدوارم در آینده با سیاست‌هایی که حاکمیت در پیش خواهد گرفت توزیع متوازن در رشته‌ها را داشته باشیم. رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی بنیان پیشرفت علمی کشور است اگر توزیع متوازن نداشته باشیم و هدایت تحمیلی شکل گیرد آموزش و کشور آسیب می‌بیند. در حال حاضر دانش‌آموزان و دانشجویان بر اساس علاقه در رشته‌ها ادامه تحصیل نمی‌دهند بلکه برمبنای شغل آینده رشته را انتخاب می‌کنند که این امر ظلم بزرگی به علم کشور است.


این مقام مسئول افزود: چرا کسانی که در المپیاد ریاضی صاحب مقام می‌شوند باید در رشته‌های غیرمرتبط تحصیل کنند وظیفه پیگیری این امر بر عهده ما است. همه کسانی‌که به وخیم شدن این شرایط دامن می‌زنند به جامعه علمی کشور خیانت می‌کنند.


زلفی‌گل گفت: ارتباط با صنعت در رشته‌های همچون علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و غیره مهم است اما در کشورهای پیشرفته افراد نخبه در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند که اداره کشور را بر عهده بگیرند اما این امر در کشور ما برعکس است و باید این دغدغه‌ها رفع شود اگر علوم پایه کشور ضعیف شود، کل کشور ضعیف می‌شود. در حال حاضر امکان استفاده از ظرفیت‌ها را نداریم، چرا نباید دانشگاه ما جایگاه بالایی در جامعه داشته باشد. جامعه را با اجرای قانون می‌توان توسعه داد توسعه با توصیه ایجاد نمی‌شود.


وزیر علوم بیان کرد: زمان ارائه برنامه به مجلس یکی از برنامه‌های من این بود که آموزش‌ها از حالت صرفا نظری خارج شود و به مهارت‌محور شدن آموزش روی بیاوریم، اما در دل کار متوجه شدم اگر دختران را به سمت صنایع خصوصی سوق دهیم، دانشجویان را نمی‌پذیرند. وزارت بهداشت به این دلیل موفق بوده که دانشجوها می‌توانند وارد بیمارستان شوند و صنعت در دست خودشان است اما این شرایط برای ما مهیا نیست. بخش‌های مختلف باید در خدمت دانشگاه قرار گیرند و در دوره‌های کارورزی اهتمام جدی داشته باشند تا این شرایط فراهم نشود آموزش نمی‌تواند مهارت‌محور شود. اگر می‌خواهیم نقش دانشگاه در مدیریت جامعه پررنگ باشد باید ابزار را فراهم کنیم باید دانشگاه، محور و مدار جامعه باشد.


این مقام مسئول گفت: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر از وضعیت جامعه علمی کشور دفاع کردند، باید بدانیم که دشمنان تلاش می‌کنند که دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند که مقام معظم رهبری این نقشه را نقش بر آب کردند.


وی در ادامه با طرح این پرسش که برای ایجاد حس خودباوری، هویت‌مداری، حس امید در دانشجویان و مقابله با یاس و ناامیدی باید چه کرد؟ افزود: جهاد علمی یکی از این اقدامات است که باید ایمان‌محور و هویت‌ساز باشد. کسانی‌که می‌خواهند در مسیر جهاد علمی حرکت کنند باید با ایمان و جهاد علمی پیش بروند و بهانه عدم وجود امکانات را نداشته باشند. همانگونه که علم امروز تکنولوژی فردا است بنابراین تجهیزات به‌روز لازم است تا علم تولید شود در غیر این صورت علم ما معیارهای جهانی را ندارد.


وی عنوان کرد: اساتید ما باعث شدند که بیش از ۷۶ هزار سند علمی در دنیا منتشر شود درصدی که از درآمد ناخالص ملی به این امر اختصاص پیدا کرده نیم درصد است در حالی که باید به ۴ درصد می‌رسید، اگر این درصد اختصاص پیدا می‌کرد آمار ما بیش از ۷۶ هزار مقاله بود. حاکمیت باید بداند هرگونه هزینه‌کرد در علم و فناوری بهترین سرمایه برای آینده کشور است. در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی داریم که نشان می‌دهد سطح دانایی ما افزایش پیدا کرده، افزایش دانایی جامعه به معنی افزایش علم و عقل در کشور است. علم باعث می‌شود که مشکلات با خلاقیت و نوآوری حل شود. حکمت بالاتر از دانایی است، خوشبختانه دانشجویان حکیم هم در دل جامعه داریم که نتیجه آن تولید داروهای مورد نیاز جامعه است.


این مقام مسئول بیان کرد: در بسیاری از صنعت‌ها با استفاده از تجربیات دانشگاهیان می‌توان مانع بروز مشکلات جدی در کشور شد. اگر جامعه‌شناس یک مشکل اجتماعی را حل کند بسیار ارزشمند است. تلاش خواهیم کرد سقف پرواز یاوران علمی و اساتید را بالا ببریم و باعث دیده شدن این قشر جامعه شویم، در سیستم جدید وزارت علوم در حال طراحی سیستمی هستیم که اساتید انگیزه بیشتری داشته باشند و پایه تشویقی را از ۱۰ به ۳۲ ارتقا داده‌ایم؛ ۵ پایه برای برون‌داد پژوهشی، ۵ پایه برای مرجعیت علمی، ۵ پایه برای دیپلماسی علمی، ۵ پایه برای فناوری و نوآوری همچون ایجاد شغل، ۳ پایه برای سرآمدی آموزشی، ۵ پایه برای کسب افتخارات علمی، ۲ پایه برای مدیریت اثربخش اختصاص داده‌ایم.


وی گفت: اگر قرار است نسل پاسخ‌گو تحویل دهیم باید اساتید در قبال دانشجو و نمره‌ای که می‌دهیم پاسخ‌گو باشند و اگر با اعتراض دانشجو مواجه شدیم آن‌را بررسی کنیم نه اینکه برخوردهای بدی با دانشجویان داشته باشیم زیرا استاد دانشگاه تنها این وظیفه را ندارد که تدریس کند یک استاد باید نسبت به شرایط زندگی دانشجو، وضعیت اسکان در خوابگاه و غیره حساس باشد. اخلاق یک دانشجو مطابق اخلاق استاد می‌شود بنابراین اساتید ما وظایفی سنگین‌تر از آموزش دارند تا دانشجویانی اخلاق‌مدارتر، عالم‌تر، عاقل‌تر از استاد باشند. از وظایف اساتید نه تنها شاگرد پروری بلکه استاد پروری است باید افرادی را به جامعه تحویل دهند که صاحب نفوذ باشند. اساتید نباید دانشجویان را نسبت به تحصیل سرد کنند بلکه وظیفه اساتید روحیه بخشی و ایجاد حس خودباوری و هویت بخشی به دانشجو است باید کاری کنیم دانشجویان انگیزه ادامه تحصیل داشته باشند.


به گفته وزیر علوم، اولویت‌های وزارت علوم شامل تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند که بستر آن در سامانه نان فراهم شده است.


وی ادامه داد: نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، تولید ثروت از دانش از دیگر اولویت‌های وزارت علوم است. فرمان امسال رهبری تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است که محور و بستر تحقق این شعار دانشگاه است. ما باید در این مسیر حرکت کنیم همین‌که رهبر انقلاب محور رفع مسائل کشور را منوط به پیگیری جامعه علمی دانسته‌اند برای ما افتخار است و باید بدانیم معضل بیکاری کشور از طریق نوآوری حل شود.


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر