صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

کمال تبریزی: نگرش‌گروهک‌های دهه شصت شبیه تفکر داعش بود

نشست نقد و بررسی سینمایی «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی امروز 17 بهمن ماه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
کد خبر : 65664

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کمال تبریزی کارگردان فیلم «امکان مینا» گفت: «من فکر میکنم فیلمی ساخته‌ام که به هیچ یک از فیلم‌های کارنامه‌ام شبیه نیست و شاید بتوان گفت در سینمای ایران هم در این ژانر کار نشده و به شخصه این موضوع را خیلی دوست داشتم.»


وی درباره دلایل انتخاب چنین مضمونی برای تولید جدیدترین فیلمش عنوان کرد: «اصلی‌ترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است. این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند به عنوان مثال جریانی مثل داعش که همه آن را مترادف با کشتار و نابودی خانواده‌ها می‌دانند از این جمله است. زمانی که طرح این فیلم ارائه شد یاد دهه 60 افتادم که شاید هیچ کدام از مردم دنیا نمی‌دانستند ما با چنین مشکلی مواجه بودیم. اما اکنون آن نوع نگرش یک نمونه بارز مانند داعش دارد اما همه مردم جهان باید بدانند مردم ما نوعی از جریان داعش را در آن دهه تجربه کردند و اتفاقات آن دهه مشابه آنچه بود که اکنون در کشورهای همسایه یا گاه حتی شاید کشورهای اروپایی رخ می‌دهد.»


کارگردان «امکان مینا» اضافه کرد: «ما در ایران دوره ناامنی و کشتار را پشت سر گذاشتیم و آرامش امروز ما نتیجه تجربیاتی است که طی این سی سال آموختیم. من فکر کردم مطرح شدن این مضمون در سینما لازم است بنابراین تولید این فیلم سینمایی را آغاز کردم، البته ساختار داستان هم این انگیزه را در من ایجاد کرد و تمایل من برای حضور در این کار را بیشتر افزایش داد.»


منوچهر محمدی، تهیه کننده این فیلم نیز عنوان کرد: «دهه 60 پر از اتفاقات و حوادثی است که شاید برای نسل جوان باور برخی موضوعات و اتفاقات آن دوان خیلی عجیب باشد. رجوع به آن دهه پر التهاب بخصوص از دریچه سینمای قصه‌گو امر جالبی بود.»


وی در سخنانش ساخت فیلمی غیر آپارتمانی در راستای دیده شدن تاثیر مسائل سیاسی بر زندگی افراد را از موارد جالب و حائز اهمیت معرفی کرد و افزود: «ما تلاش کردیم اثری بسازیم که به شناخت یک دوره تاریخی کمک کند.»


محمدی با اشاره به چگونگی فعالیت گروهک‌های سیاسی دهه 60، گفت: «جریان فرقه‌گرایی مربوط به هیچ دوره خاصی نمی‌شود. چه کسی فکر می کرد در این دهه جریانی مانند داعش ایجاد شود؟ واقعا شاید اگر در آن دهه در برابر این جریانات مقاومت نمی‌شد ما اکنون با چنین پدیده ای در سطح گسترده مواجه بودیم.»


فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» اظهار کرد: «طرح این فیلم از سوی منوچهر محمدی و کمال تبریزی ارائه شد. منوچهر محمدی تهیه کننده‌ای است که همواره طرح و ایده دارد و طبیعی است داشتن طرح و ایده با اعتقادات و زیبایی‌شناسی وی گره خورده است.»


وی همچنین اعلام کرد: «از زمانی که طرح را خواندم ، نگارش فیلمنامه آن برایم جذاب شد چراکه اصولا فرد تنوع‌طلبی هستم و کار در ژانرهای مختلف برایم جذابیت دارد. آنچه من را جذب کرد جوانی ما بود که آن هم در همان دوره 60 گذشته و زندگی ما هم با ملاحظات قبل از انقلاب، انقلاب و جنگ و این دست مسائل گذشته است.»


وی شکل معماگونه طرح این فیلم را از دیگر مواردی حائز اهمیت در همکاری‌اش معرفی کرد.


از حواشی نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» قدردانی میلاد ‌کی‌مرام با اهدای گل از اهالی رسانه بود که در مقابل بی‌احترامی‌هایی که در تاخیر برگزاری نشست «لانتوری» اثر رضا درمیشیان و «رسوایی2» مسعود ده‌نمکی شاهد بودیم باعث انرژی مضاعف اهالی رسانه شد.


از دیگر حواشی این نشست سخنان کمال تبریزی درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر بود. وی گفت: «امسال با فیلم‌هایی از همه دست و با ساختارهای مختلف و نوع نگاه متفاوت روبه‌رو بوده‌ایم و از نظر من دستاورد بسیار خوبی است.»


وی اظهار کرد: «در طول سالیان برگزاری جشنواره کمتر سالی بوده که این همه تنوع و نگاه را شاهد باشیم و این موضوع اتفاق بسیار خوبی است که باعث رشد و بالندگی سینمای ایران می‌شود.»


کارگردان فیلم «امکان مینا» افزود: «نسبت به گذشته در این دوره استقبال بیشتری از فیلم‌ها شده است. باید سعی کنیم این تنوع را حفظ کنیم و سعی در تحمیل گرایش خاص به سینمای ایران نداشته باشیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر