صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیدمحمود رضوی: «دلبری» فیلمی فرهنگی است/ قاضیانی: با طوبا زندگی کردم

دومین نشست نقد و بررسی سومین روز سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «دلبری» از بخش سودای سیمرغ اختصاص داشت که با حضور سید جلال دهقانی اشکذری کارگردان، سید محمود رضوی تهیه کننده، آبتین برقیطراح صحنه و لباس، فرید سعادتمندآهنگساز، هنگامه قاضیانی، عباس غزالی، مهسا هاشمی، مهدی عطاران و محمدرضا شیرخانلو، بازیگر، منوچهر اکبرلو، منتقد جلسه و علیرضا غفاری به عنوان مجری جلسه برگزار شد.
کد خبر : 65268

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سید جلال اشکذری در این نشست در خصوص انتقادهای موجود به کاراکتر میثم که با پلک زدن حضور و نظرش را ابراز می‌کند گفت: «در این باره نظرهای متفاوتی را از شب گذشته شنیده‌ام و برخی با آن ارتباط خوبی برقرار کردند. من در این فیلم سینمایی از تخیل تماشاگر استفاده کردم. در این فیلم شخصیت‌سازی را بر عهده تخیل مخاطب گذاشتم تا از صحبت‌هایی که درباره این کاراکتر می‌شنوند، این کاراکتر را تجسم کنند.»


وی افزود: «معتقد هستم نشان دادن یک جسم کم‌جان و لاغر به عنوان کاراکتر میثم، خیلی نمی‌توانست تاثیرگذار باشد همچنین مخاطب با همذات‌پنداری به نتیجه بهتری دست پیدا می‌کنیم و از طرفی ما نمی‌خواستیم شخصیتی آسمانی بسازیم، بلکه روایتی از زندگی این دو نفر از زبان طوبا است.»


سید محمود رضوی که تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده داشت اظهار کرد: «در ابتدا اشکذری ایده «دلبری» را با من مطرح کرد و بعد قرار شد روی کاغذ آن را بیاورند تا با هم درباره آن صحبت کنیم. ایده این فیلم برای من جذاب بود، چون کار سختی به نظر می‌آمد چراکه در سینمای ما کمتر به فضای زندگی همسران جانبازان و شهدا پرداخته شده بود.»


وی با اشاره به سختی‌های موجود در بخش بازیگری بیان کرد: «هنگامه قاضیانی با این نقش زندگی کرد و من یادم نمی‌آید که ما برای اشک ریختن وی از مواد گریم استفاده کرده باشیم.»


وی در سخنانش اعلام کرد که حوزه هنری به دلیل مضمونی که این فیلم دارد، سهمی 45 درصدی دبرای این اثر قائل شده است.


رضوی با اشاره به این‌که این متن بعد از نگارش سه بار بازنویسی شد، گفت: «بحث اقتصاد فرهنگ و فرهنگ به یکدیگر متصل هستند، اگر فرهنگ حال خوبی ندارد یعنی در بخش اقتصاد فرهنگ خوب کار نکرده‌ایم.»


وی همچنین اظهار کرد: «۳۰ درصد فقط ساخت فیلم است، مابقی به پروسه اکران و عرضه برمی‌گردد باید به این موضوع فکر شود که فیلم برای چه مخاطبی ساخته می‌شود و چه تعدادی را قرار است درگیر خودش کند. همان‌طور که امروز هنر و تجربه فروش خوبی دارد، باید برنامه‌ریزی برای بقیه فیلم‌ها هم وجود داشته باشد. این فیلم باید بتواند بعد از اکران و عرضه شرایط ساخت یک فیلم دیگر را به وجود بیاورد و اگر این چرخه ادامه نداشته باشد، اقتصاد فرهنگی بهم می‌ریزد.»


هنگامه قاضیانی در این نشست خبری گفت: «72 در صد از این فیلم مونولوگ است و من تمام سکانس‌ها و پلان‌‌های آن را زندگی کردم و عادت هم ندارم از ابزارهای دیگر مانند اشک مصنوعی استفاده کنم، من با طوبی زندگی کردم و او را درک می‌کردم.»


منوچهر اکبرلو که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت همچنین عنوان کرد:‌ «در «دلبری» شخصیتی وجود دارد که دائما درباره‌اش حرف زده می‌شود، ما او را نمی‌بینیم و فقط گاهی از نقطه نگاه او به جهان قصه نگاه می‌کنیم و به غیر از آن فقط شاهد تنهایی‌های همسرش هستیم.»


اکبرلو خطاب به کارگردان اثر بیان کرد: «ساخت چنین فیلمی که در آن شخصیت‌ها حذف می‌شوند و فقط یک لوکیشن دارد، کار سختی نیست.»


عباس غزالی نیز در ادامه تصریح کرد:‌ «من کاراکتر حاج کاظم در فیلم آژانس شیشه‌ای را همیشه دوست داشتم و همیشه علاقه‌مند بودم چنین نقشی بازی کنم و ادای دینی به عزیزانی که حق بر گردن ما دارند، کنم بنابراین زمانی که آقای اشکذری فیلمنامه «دلبری» را به من دادند. احساس کردم جای چنین شخصیتی در پرونده من خالی است و بسیار با عشق و افتخار بازی در این فیلم را پذیرفتم.»


فرید سعادتمند که سخت موسیقی این اثر سینمایی را بر عهده داشته است، نیز در نشست حضور داشت و گفت: «زمانی که به من پیشنهاد شد من در حال کار روی یک سریال بودم، اما وقتی با شخصیت طوبا آشنا شدم، بسیار تاثیر گرفتم و کار روی آن را شروع کردم. بر اساس لوکیشنی که داشتیم و البته مونولوگ بود، موسیقی رو بر پایه پیانو گذاشتم و تلاش داشتم با موسیقی به ریتم کار کمک کنم. عامدانه از سازهای کوبه‌ای استفاده کردم که اکشن کار بیشتر شود.»


از حاشیه‌های این نشست عکس‌العمل و بازی‌های شیرخانلو (بازیگر فیلم «دلبری») در نشست خبری بود که مدام با بلندگو مختص به عوامل فیلم بازی می‌کرد.


همچنین در میان سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران، یکی از اهالی رسانه درباره هدر رفتن پول سینما صحبت کرد که شدیداً با انتقاد تهیه‌کننده و دیگر عوامل روبه‌رو شد.


تهیه‌کننده فیلم «دلبری» در پاسخ به این خبرنگار اعلام کرد: «من به عنوان سرمایه‌گذار قطعاً به سرمایه‌ام فکر کرده‌ام ضمن این‌که این فیلم فیلمی فرهنگی است که رفتار و روابط افراد را نشان می‌دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر